Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Ribbels RSS
Heimwee op kamp
heimwee... hoe pak je dat aan?
Page:  1  2  next 
Reply · Quote Gast_LiS (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Hoe pakken jullie heimwee aan bij de ribbels op kamp?
Vorig jaar hadden wij namelijk een meisje dat zo hysterisch werd bij het huilen van heimwee dat ze naar adem moest snakken. Echt nie mooi om te zien, een eerstejaarke was dat.
We hebben ze kunnen kalmeren door haar grote broer even uit zijn groep te halen (dat was dan weer wel mooi, om te zien, hoe graag die 2 elkaar zagen), maar niet elk kind heeft nog familie mee. En bovendien kun je niet iedere keer andere kinderen uit hun groepen gaan halen om hun kleinere broer of zus te troosten.

Tips graag!

LiS
Reply · Quote Freddy #2
User title: Freddy 4Ever
since Oct 2003 · 869 posts · Location: Gent
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Ik dacht dat we het daar al eens over hadden, maar blijkbaar was dat op het oude forum.

Anyway, enkele tips tegen heimwee:
- Knuffelbeer meenemen.
- Broer of zus laten komen.
- Foto van mama en papa meenemen.
- De ouders op voorhand een brief met troostende woorden laten schrijven, die men dan bij hoge nood laat lezen.
- Ze zelf een briefje laten schrijven of tekening laten maken naar hun ouders.
- Een knuffelmoment met gans de groep.
- Een snoepje uit de snoepzak laten kiezen.
- Hun lievelingsspelletje spelen.

Let wel op: deze tips moet je toepassen naargelang het kind: bij sommige kindjes zal de heimwee vergroten als je hen bvb een brief laat schrijven. Bij hen moet je trachten de aandacht af te leiden. Wat dan weer bij andere niet lukt.

Altijd moeilijk...

Freddy
Ik blijf in Chiro geloven ....
http://www.Chiro-Mere.be
Freddy 4ever
This post was edited on 2004-05-28, 14:22 by Unknown user.
Reply · Quote InJelvis #3
since Apr 2004 · 182 posts · Location: Meer
Als't echt zo erg is da ze al naar adem aan't snakken zijn, dan zou'k toch iets strenger optreden!
Da begint meer te lijken op hyperventileren dan verdriet, en da's minder gezond..
Effe duidelijk zijn en zeggen da ze samen me u moeten ademhalen, nie te snel en goe diep.. Maar dan zijn we meer me EHBO bezig dan het verhelpen van heimwee.
Misschien eens gaan wandelen en gewoon tot zichzelf laten komen.

De beste remedie: bangelijke activiteiten voorbereiden en uitvoeren! ;-)
Omdat je't mij vraagt .. CHIRO!
Reply · Quote Jean #4
since Dec 2003 · 193 posts · Location: Westmalle
inderdaad ik denk dat het heel belangrijk is dat je een goed uitgewerkt kampprogramma hebt waar een grote variatie in zit zodat er voor elk kind wel iets inzit dat hij kei graag doet. Want bij verveling slaat heimwee toe. Heimwee valt natuurlijk ni altijd te voorkomen.
En voor de rest moet je gewoon laten zien aan je leden dat je er voor hen bent al ze het eens wat moeilijker hebben. En je aanpak moet je gewoon afstemmen op elk kind afzonderlijk.
[B]Als de chiro er niet was
Vraag ik me soms af wat dan?

Verbond kempen: kemply the best
Reply · Quote Rubio #5
since May 2004 · 328 posts · Location: Dadizele
Tjah, vorig jaar hadden wij ook twee speelclubbers die verdriet hadden. De ene ging wel al achter zeven dagen weg, dat was op voorhand gepland, hij ging op reis met zijn ouders.

De andere bleef daar alleen zitten en weende voort ...

Tof is wel wanneer het kind in de belangstelling staat: bv: een liedje muzikaal meebegeleiden door op een kookpot te slaan. Zo vergeet hij voor een moment zijn heimwee.
VERBOND WEST-VLAANDEREN
[color=red]WAAR ZIJN DIE HANDEN!?[/color]
Reply · Quote Anneke #6
since Feb 2004 · 364 posts · Location: Vorselaar
OP speelclubweekend....

Janneke straalde omdat ze met mijn knuffeltje mocht slapen. Eerst huilde ze wel tranen met tuiten en ze vroeg heel de vrijdagavond en zaterdagmorgend om haar mama te bellen... maar haar vriendinneke heeft er wat mee gepraat en we begonnen met de activiteiten en haar heimwee was verdwenen als sneeuw voor de zon...
Als je't mij vraagt... chiro!

[color=yellow]speelclub rules![/color]

[color=blue]Did I told you lately,[/color] [color=yellow]speelclub is the best?[/color] [color=blue]Did I told you lately,[/color] [color=red]I cant miss them??? [/color]
Reply · Quote Gast_LiS (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
Quote by Jean on 2004-05-28, 06:10:
Want bij verveling slaat heimwee toe. Heimwee valt natuurlijk ni altijd te voorkomen.
En voor de rest moet je gewoon laten zien aan je leden dat je er voor hen bent al ze het eens wat moeilijker hebben. En je aanpak moet je gewoon afstemmen op elk kind afzonderlijk.
't Was eigenlijk elke keer 's avonds dat dat kind begon te huilen... Allé, 't lag echt niet aan verveling, maar ne keer dat ze in hun bed liggen, beginnen ze toch eens aan mama of papa te denken... en dan komen de traantjes...
Maar er zaten wel erg goeie tips bij, bedankt Freddy !!!

LiS
Reply · Quote hidee #8
since Jul 2004 · 574 posts
bij ons was er ook een speelclubje dat op elk dood moment, nu niet denken dat er geen activiteiten waren, die dode momenten waren de plate rust, het eten en voor het slapen gaan, zat te wenen.
wij, de speelclubleiding had er oog voor, genoeg, even een bemoedigend woordje, even aan het lachen brengen, even wat praten, dat hielp echt.
Een andere leidster pakte het anders aan met hetzelfde kind: op schoot nemen, constant vragen of ze haar mama miste en zo. dat had de verkeerde uitwerking, dan begon ze nog harder te wenen, en wij kregen ze niet meer stil
Tijdens de activiteiten was er niks aan de hand, waaruit blijkt dat een goed activiteitenaanbod veel heimwee kan voorkomen.
Op dagtocht wilden we ze even laten bellen naar haar mama, maar ze was zo goed gezind, de hele dag niet geweend, dat we het maar niet gedaan hebben, het zo misschien toch verkeerd geweest zijn.
Het speelclubje is een jaartje niet meer naar de chiro gekomen, omwille van andere hobby's, maar het is nu al een flinke tipper, en wil niks liever dan op kamp gaan.

Op kamp had ik ook altijd eigen knuffels bij. Meer dan een, meestal 5 of zo. Kinderen die normaal thuis niet met een knuffel slapen, denken er oo niet aan om er een mee te nemen op kamp. Dan is een knuffel van de leidster meer dan welkom bij heimwee. Zelfs toen ik de kwiks had, vroegen er nog een paar om mijn beertje te mogen hebben om mee te slapen. Een kamp heb ik zelfs naar mijn lief gebeld om meer beertjes mee te nemen op de bezoekdag, omdat ik er zelf geen meer had om mee te slapen.

Energie steken in heimwee is een goede zaak

Groetjes van een ex-speelclub (kleintjes vooral) leidster in hart en nieren
Wat je voor ons was, dat ben je nog altijd.
Papa, ik mis je...
This post was edited on 2004-07-13, 21:44 by Unknown user.
Reply · Quote Ex_Aspiranje #9
since Oct 2003 · 1398 posts
Heimwee op kamp... 'k Vertrek morgen en ga er ook last van hebben!  :( Misschien neem ik ook wel een extra knuffel mee... *blush*
Reply · Quote karo (Guest) #10
No profile available.
Link to this post
hoi,
misschien een leuke tip om de traantjes wat te doen minderen is er voor zorgen dat ze onder de dode momenten iets te doen hebben.
wat ik altijd al heb gedaan is een boekje maken met prentpagina's
(kleuren,rebus,...)zo krijgen ze een heel spelletjesboekje wat ze na het kamp mee na huis krijgen.
ik zoek die rebussen op speelzolder of kleurplaten.nl
wat ook wel een oplossing kan zijn is je oude knuffels uit de kast nemen en zeggen dat de kleine in kwestie met de leidster haar knuffel mag slapen
geeft hem iets speciaal
veel succes ermee
Reply · Quote Ex_Aspiranje #11
since Oct 2003 · 1398 posts
Ons bivak was echt HEERLIJK met ons speelclubjes! Desondanks waren er heel wat heimweetraantjes... 12 van de 19 kindjes waren nog nooit op bivak geweest!! En dan was het slikken wanneer mama en papa wegreden met de auto...
Je moet ze inderdaad bezig houden, maar heimwee kan soms op de meest onverwachte momenten opduiken en dan kan je er soms weinig aandoen. Eens met die kindjes babbelen, ze geruststellen, ze weer mee doen spelen zodat ze hun gemis vergeten, ... En tenslotte is het compleet normaal dat ze de mammie missen, da's toch een teken dat ze die graag zien?  ;)
De beste remedie is misschien nog wel om ervoor te zorgen dat ze zeker genoeg slapen en uitgerust zijn.
Reply · Quote Gast_LiS (Guest) #12
No profile available.
Link to this post
We vertrekken morgen met 20 zwoebers (nationaal heten ze natuurlijk ribbels).
Ik hou jullie tips in mijn hoofd! Erg bedankt!

LiS
Reply · Quote Jay #13
since Apr 2005 · 468 posts · Location: Ekeren
Een andere goede remedie is echt het zotteke uit te hangen en de kinderen te laten lachen.

Wij hadden in het begin van't jaar een lid dat toch al 2de jaar ribbel was, en vorig jaar was er geen enkel probleem. Dit jaar echter moesten we hem echt wegtrekken bij zijn moeder op zondag. Hij hield krampachtig vast en wou en zou niet naar de chiro komen. We gingen Drie Koningen zingen.
Na een tijdje hadden we hem toch van zijn mama kunnen scheiden, want hij moest en zou van haar naar de chiro! We gingen we met de kindjes naar boven om verkleedkleertjes te kiezen. Nu was er een ander Ribbeltje dat altijd in mijn poep knijpt, en hoewel ik zag dat ze dat niet mag doen, doet ze het toch elke keer. Mijn reactie daarop was zo vreemd en raar te kijken dat iedereen in de lach schoot waarop ik me omdraaide zodat dat lid nog eens in mijn poep kon knijpen. Dit herhaalde zich een keertje of vijf waarbij er telkens harder gelachen werd! Het wenende kind heeft voor de rest van de zondag actief meegedaan en zelfs het hardst gezongen van allemaal!!

Echt Humor is de beste remedie! Je hoeft zelfs geen stand-up-comedian te zijn want uw ribbeltjes lachen met alles!

Zoen en veel succes!

Jeroen
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote LiS #14
since Apr 2004 · 9 posts
Humor is idd een nuttige tip.
Andere: kinderen waarvan je weet dat ze vaak last hebben van heimwee, vraag aan de ouders om wat foto's van zussen, broers, ouders, huisdieren mee te geven in een mapje.
Een knuffelbeer van de leiding wil ook wel eens helpen. Zeker als die knuffel erg goed is in het troosten van heimweeërtjes. (Ik vertel het kind meestal snel een verhaaltje over de knuffel in kwestie, dan is het nog even afgeleid ook).
Reply · Quote sassette #15
since Nov 2004 · 608 posts
Andere: kinderen waarvan je weet dat ze vaak last hebben van heimwee, vraag aan de ouders om wat foto's van zussen, broers, ouders, huisdieren mee te geven in een mapje.

Heu... 'k weet niet maar bij ons beginnen ze meestal pas te snotteren als ze die foto's bovenhalen.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 2.1 s (1,162.3 ms) · 108 database queries in 755.7 ms
Current time: 2012-02-09, 22:48:49 (UTC +01:00)