Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Chiromomenten Bivak RSS
Hoe tentenkamp
Wat is er allemaal nodig voor een tentenkamp, de praktische kant
Reply
Reply · Quote JasperM (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: Hoe tentenkamp
Hallo

Voor volgend jaar hebben we nog geen kampplaats met gebouw maar hier en daar begint het idee te spelen om eens op tentenkamp te gaan. We hebben al gehoord dat je daar minder snel moet bij zijn en we dus een betere kampplek gaan vinden maar dan zonder gebouw.
Omdat niemand uit onze leiding ooit al op tentenkamp geweest is, hebben we totaal geen idee wat er allemaal moet zijn van tenten, materiaal, dingen die makkelijk over het hoofd gezien worden,...
Nog een belangrijk aspect is de kostprijs. Is een tentenkamp duurder of goedkoper dan een kamp waarbij de helft buiten slaapt en de andere helft in een gebouw met keuken en refter?
We zijn met een groep van ongeveer 90 leden, 15 leiding en 10 kookouders.

In het kort, wat moet daarvoor allemaal in orde zijn zodat we toch een zekere graad van comfort halen deze eerste keer op tentenkamp want dat is het grootste argument om het niet te doen, het gebrek comfort.

Alvast bedankt,

Jasper Maes
Chiro Meise
Reply · Quote baft #2
since Feb 2004 · 38 posts
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Als je over voldoende kookvuren/ licht/ tenten (om te koken, eten, wassen , materiaalopslag, leidingstent en dan slaaptenten) / ijskasten , diepvriezers, ... beschikt dan valt de kostprijs zeker mee, indien je dit moet huren zal dit zeker duurder uitkomen.

Voorzie ook dat je over voldoende (zuivere) waterleidingen beschikt voor stadswater op de juiste plaatsen te krijgen. (eventueel hydrant huren als er geen stromend water op de weide beschikbaar is.

Wat ook steeds handig is is een elektriciteitskast met voldoende aansluitingen. (zie dat je de juiste voedingskabel mee hebt op het terrein.

Indien meer uitleg nodig laat dan maar weten. Dit is een zeer beknopte omschrijving.
Reply · Quote gewoon jan (Guest) #3
No profile available.
Link to this post
Bestekens,

Eerst: Als jullie hier aan beginnen denken: chapeau, Als jullie dit waar kunnen maken: R E S P E C T!

Maar toch: Zelf ben ik jarenlang bij de leiding geweest van onze chiro en nog veel langer lid.  Wij gingen steeds volledig in tenten op kamp, wat voor ons, omdat wij onze tenten allemaal zelf hebben en ondertussen al 40 jaar hebben, steeds goedkoper uitvalt dan in gebouwen gaan, En je kan inderdaad ook last-minute boeken. 

Als je hieraan nieuw begint bedenk dan dat: Je alles zelf moet hebben of moet gaan huren, van bestek over borden, vuren, potten, tafels, stoelen, tenten, verlichting, wateraccessoires, frigo's, ... en noem maar op (terwijl je deze meestal wel in je bivakhuis vindt).

Wij hebben in onze chiro het meeste materiaal zelf (dit jaar voor 100 leden) en dan mag je toch tellen dat er voor de verplaatsing een 3-tal containers materiaal moeten vervoerd worden voor we effectief op kamp kunnen.  Plus het opzetten van je kampplaats duurt meestal wat langer dan 1 dag (bij ons drie à vier).

Ik denk eerder dat je een tentenkamp kunt waarmaken als je een reeds bestaand tentenkamp van iemand kunt overnemen voor een faire prijs.  Succes bij jullie zoektocht en als er iets moest zijn: posten maar.
Reply · Quote Caribou (Administrator) #4
since Apr 2005 · 70 posts · Location: Melle
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
Een tweetal jaar geleden is een groep van bij ons in de buurt ook verandert van een kamp in gebouwen naar een volledig tentenkamp. Wat hun zeer goed bevallen is.

Toen hebben zij de vraag aan het gewest gesteld, waarbij we eens hebben samengezeten met een aantal leiding van hun en een aantal leiding/gewesters van chiro's die al langer op volledig tentenkamp ging. Daar hebben we dan eens verteld aan elkaar hoe de kampen eruitzien, wat zij wouden, hoe de anderen dat oplosten, enz...

Lijkt me geen slecht idee om het zo ook eens te doen, en eens rond te horen naar chiro's/jeugdbewegingen in de buurt die op tentenkamp gaan, om er eens over te babbelen. Je weet maar nooit wat er allemaal uit de bus komt, toen had die groep ook al banken van een andere groep geleend die avond, en later dat jaar zijn we met een drietal van die andere groep mee op voorkamp geweest om alles op te bouwen, was zeer leuk.
[font=Geneva][size=19][color=green]De rakkers zijn best wel tof[/color][/size][/font]
[font=Impact][size=19][color=purple]Maar de Sjamfoeters zijn nog net iets leuker. [/color][/size][/font]
Reply · Quote JasperM (Guest) #5
No profile available.
Link to this post
Vervoer, kookmateriaal en frigo's/diepvriezers is helemaal geen probleem, die hebben we genoeg staan. Het grootste probleem zal de tenten zijn, wij hebben namelijk maar 1 echt grote tent die eventueel als (gedeeltelijke) refter kan dienen en een senior.
Bedankt voor de antwoorden. Nu heb ik toch al wat meer zicht op wat er nodig is maar ik denk niet dat ik heel de leidingsploeg ga mee krijgen om mee in dit avontuur te stappen. Zij zien het vooral niet zitten in het geval dat het regent een heel kamp lang (dat ik voor zover ik mij kan herinneren nog nooit meegemaakt heb, hoogstens 2-3 dagen regen)

Jasper
Reply · Quote baft #6
since Feb 2004 · 38 posts
regen is idd het minst van je zorgen
toch als je alle tenten goed hebt opgezet en deze waterdicht zijn.

Je zou er van kunnen verschieten hoe inventief je bent op z'n moment
Reply · Quote gast (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
Je hebt inderdaad veel meer materiaal zelf nodig, onze chiro gaat ondertussen een 50tal jaar op tentenkamp en het materiaal dat we doorheen al de jaren meenemen is steeds blijven groeien (en dan gaat dat van zowel een kabel van honderden meters voor elektriciteit en een elektriciteitskast tot een geiser voor een warm water douche voor de kookouders enz). We pakken dan ook 3 vrachtwagens aan materiaal mee, en zijn bijna een week bezig met alles op te bouwen. Dat lijkt misschien veel maar we zetten een 20 tal tenten (niet enkel senior of patrouilletentjes) op, voorzien elke tent van stroom en hebben een goede wateraansluiting nodig, en om het thema dan nog fatsoenlijk uitgewerkt te hebben neemt nog genoeg tijd in beslag.

Het hangt er volgens mij een beetje vanaf hoe jullie het zien. Hoe zien jullie de stroom, is verlichting in elke tent noodzakelijk, hoe gaan jullie koken, is het mogelijk om een goede watervoorziening te hebben met genoeg druk, ...

Je zal sowieso aan veel meer moeten denken dan bij een huisje.
Reply · Quote Tamtam #8
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
meer materiaal, da's inderdaad de hoofdzaak.

Als jullie een beetje met drempelvrees zitten, kunnen jullie ook op tentenkamp gaan met een sanitair bijgebouwtje: heel wat scoutsdomeinen bieden die optie (merkenveld in zedelgem, er is ook 1 in de pinte...). Zo hebben jullie echte toiletten, maar voor de rest alles buiten, misschien kan je hiermee enkelen overhalen.

liefs,

Tommerd

PS: aspitrant West-Vlaanderen was dit jaar een volledig tentenkamp, in de paasvakantie!
pps: tenten vormen nooit een probleem als je ze vroeg genoeg aanvraagt bij adj in machelen (http://www.adj.be/)
je groepsleiding krijgt bij het nieuwe werkjaar sowieso aanvraagformuleren opgestuurd voor deze tenten!
Chiroooo
Reply · Quote Merijn (Administrator) #9
since Nov 2005 · 48 posts
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
Subject: Tenten aanvragen
Even Tamtam corrigeren: adj bestaat niet meer.  Je ontleent nu tenten bij de uitleendienst Kampeermateriaal (nog altijd in Machelen en Lichtaart).  Het formulier om tenten aan te vragen, krijg je met de Mix (nieuwsbrief voor groepsleiding) van september in de bus. Ik citeer al even uit die Mix:

"Wie tenten wil ontlenen in de zomer van 2011 stuurt zijn aanvraag vanaf 1 oktober 2010 rechtstreeks naar de Uitleendienst Kampeermateriaal, Rittwegerlaan 33, 1830 Machelen.  Je hoeft dus géén exemplaar naar het nationaal secretariaat te sturen!  Het juiste aanvraagformulier vind je in bijlage (bij de Mix dus) of op http://www.uldk.be, net als het nieuwe reglement."
Het gras is altijd groener dan de worteltjes...
Reply · Quote ann (Guest) #10
No profile available.
Link to this post
In reply to post #1
Subject: tentenkamp
beste,
ik ben aan het informeren om onze weide - ongeveer 1 ha - in Pajotteland, te verhuren voor tentenkampen.
Je mag gerust bellen, 0498 28 43 69.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 159.6 ms (96.3 ms) · 92 database queries in 18.1 ms
Current time: 2012-02-10, 04:05:36 (UTC +01:00)