Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Algemeen Eerste hulp bij chirogevallen RSS
Gemengde of gescheiden chiro?
Reply
Reply · Quote Kristoff #1
since Oct 2009 · 1 post
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: Gemengde of gescheiden chiro?
Hallo iedereen!

Nieuw zijnde hier op dit forum, zou ik me graag even voorstellen.
Ik ben tweedejaars leider van een enkel-jongenschiro. Het 'probleem' dat ik nu heb, is dat we er met enkele leiding over aan het praten waren om eventueel onze chiro te mengen. Op 500 meter van onze lokalen is er namelijk een meisjeschiro.

Nu moet ik wel met een strak plan om iedereen ervan te kunnen overtuigen. Ik weet dat er enkele leiding voor is, maar ook enkele leiding tegen.
Daarom zou ik graag eens weten wat volgens jullie het beste is: meisjes en jongens gescheiden of samen?

Qua leiders hebben de meisjeschiro er net genoeg voor hun aantal leden. Wij hebben er eigenlijk op overschot voor ons aantal leden, en de meisjes hebben meer leden dan wij. Dus eigenlijk zou een samensmelting dit in balans brengen.
We komen goed overeen, soms eens wat minder, maar af en toe doen we eens activiteiten samen. Zomerkamp enzo is altijd gescheiden, maar er is wel een goede samenwerking tussen de leiding want het thema wordt samen uitgewerkt (aangezien we direct na elkaar naar dezelfde kampplaats gaan). We hebben ook dezelfde proost.

Dusja, ik zou graag wat meningen horen, en ook eventueel wat suggesties over hoe ik dit het beste zou aanpakken om het over te brengen?

Vriendelijke groet.
Reply · Quote Andrey #2
since Feb 2008 · 77 posts · Location: Ourodenberg (Aarschot)
ik persoonlijk heb geen idee hoe een samensmelting echt te werk gaat..
ikzelf zit in een gemengde chiro, maar die mengeling gebeurde ergens lang lang geleden :D

Nu denk ik wel dat je niet enkel mensen moet overtuigen bij jou in de leidingsploeg, maar dat je ook bij de meisjes moet gaan polsen of zij dit zien zitten... Als zij er geen nood aan hebben, hoeft dit ook niet echt hee :-)

Misschien moet je ook kijken hoe je leden reageren als jullie samen spelen met de meisjes... Tenslotte ben je er nog steeds voor de kinderen, en het zou zonde zijn dat de helft van jullie leden weggaat omdat ze plots met "die maskes" moeten samenspelen...

Schrijf de voor en nadelen goed op, leg ze naast elkaar en probeer zo te zien of je er echt bij wint of bij verliest...
De kans is groot dat er tradities/gewoontes bij de meisjes zijn die jullie niet hebben en waar het dan gaat botsen, een goede samenwerking is een begin, maar er is nog steeds meer nodig dan alleen dat :-)

het is geen beslissing die over één nacht ijs gaat (maar dat zal je zelf ook al wel door hebben gehad)
alleszins, denk er goed over na
en veel succes ermee!

(btw, welkom op dit forum ;-) )
Reply · Quote Gast (Guest) #3
No profile available.
Link to this post
Wij hebben een volledige jongenschiro en iedereen van ons is het erover eens om nooit samen te gaan met meisjes. Qua sfeer zit het nu echt goed bij ons, gewoon mannen onder elkaar, terwijl we weten van dat als we samen zouden gaan er discussies zouden komen over de kleinste verschillen. Maar misschien ligt dat bij jullie anders?

Stel anders ook een enquête op over wat de leden en de ouders ervan vinden, bespreek samen op voorhand welke tradities jullie hebben en welke zij, hoe jullie de groepen zouden verdelen op kamp (voor te slapen), enz...
Reply · Quote Tamtam #4
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Dag Kristoff,

Onze chiro was toen ik lid was en m'n eerste jaar leiding een jongenschiro. De meisjes chirogroep was toen (2003) een jaar of 2 opgedoekt en na dat eerste jaar beslisten we om gemengd te gaan met leidsters bij te zoeken.
Geen echte mengeling van 2 chiro's dus alhoewel dat 1 leidster en een groot deel van de eerste meisjesleden vroeger lid waren bij de teloorgegane meisjeschiro. En eigenlijk maakten we meer een 'doorstart' met een schone lei en veel goede moed.

Wat vooral veranderde: traditietjes die zich in het kamp/werkjaar voordoen gaan van ochtendgymnastiek over inkleding over grote was, tijdstippen, kampvuuravond, ...
Bijna alle 'gewoontjes' hebben we enkele jaren op een rij onder de loep aangepast en bijgeschaafd met een erg mooi resultaat als gevolg (was vooral nodig omwille van vastgeroeste tradities en weinig verse inbreng, ik blijf nog steeds verbaasd dat dagplanning of kleine momentjes bepaalde dingen veel vlotter kunnen laten verlopen (bvb. ochtendgymnastiek in pyjama en meteen uit bed is.)
Eventjes afgeweken, maar wat ik wil zeggen is dus dat er enkele dingen bij komen kijken als je gemengd wordt (grotere bivakplaatsen, afspraken jongens/meisjes, koppels, gewoontes...)

En daarbovenop een gedachtenflard:
met gemengd te worden hebben zijn ook de activiteiten enigzins veranderd (meer knutselen, armbandjes,verwenavonden, minder 'hardere' spelen) en een iets andere aanpak. En dat werkt overheerlijk.

Maarr,
In ons belgenlandje (vlaandernlandjevoor wie dat wil) is terwijl ik opgroeide van kind naar puber zowaar alles gemengd geworden. Eerst de lagere school, dan het middelbaar. Verder zijn ook muziekschool, tekenacadamie, speelpleinwerking, CM en andere kampen, tot zelfs vormselcatechese en heel wat sporten gemengd.
Wat ik enorm toejuich en ook wel erg goed is.
En dan denk ik zowaar, is het ook eens niet leuk jongens onder jongens (met wat stoere taal en wandelgewoontjes) en meisjes onder meisjes (met meer en vrolijkere dansjes en dergelijke)?
Ik vind en vond van wel. En ene jeugdbeweging is misschien een uitgelezen kans?

Liefs,
Tom

ps: gemengde chiro's blijven natuurlijk ook heerlijk omgevingen om te toeven
pps: toeleven of met sprekende tegenzin tegemoetgaan(lang leve de rakkers!) van de toch gemengde activiteiten en knisperdinges die alle verwachtingen blijken te overtreffen hebben zowaar hun charme!
pps: ergens praktisch: als jullie gemengd worden, zullen jullie wellicht ook enkele regelingen moeten treffen omtrent lokalen. Verder zullen jullie waarschijnlijk achteruitboeren in subsidies omdat 1 jeugdbeweging nu éénmaal overal minder subsidies krijgt dan 2...
ppss: een tussenchiro is ook mogelijk natuurlijk (zo zijn er heel wat): je behoudt elk je eigen werking maar doet heel wat (financiële) activiteiten samen (startdag, eetfestijn, deur en deur verkoop, fototentoonstelling, themadag, viering kristus koning of bivakwake, kerstfeestje (onder leiding/leden), schaatsen, bonte avond...)
De kas kan dan eventueel gemeenschappelijk zijn en met nu en dan gemengde LK's (of na de Lk nog een korte gemengde LK...)
Chiroooo
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 150.5 ms (85.5 ms) · 61 database queries in 23.6 ms
Current time: 2012-02-09, 22:54:41 (UTC +01:00)