Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Structuur van GL's en VB's
Reply
Reply · Quote GL (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: Structuur van GL's en VB's
Hallo,

Sinds het kampvoorbereidend weekend (eind april) zijn wij binnen de leidingsploeg bezig geweest met een leidingsenquête. Deze enquête bestond uit 2 delen: deel 1: ervaringen van het afgelopen jaar met leiding, GL, VB en activiteiten en deel 2: verwachtingen naar leiding, groepsleiding en VB. Op voorkamp hebben we het eerste deel uitbundig geëvalueerd, en gisteren was het tweede deel aan bod gekomen.
Nu ontstond gisteren de discussie of er geen 3 GL's kunnen komen. Ik ben dit jaar eerste jaar GL geweest. Mijn mede GL (we zijn met 2) deed zijn vierde jaar, en eigenlijk was dit 'het jaar teveel' (heeft hij zelf al laten blijken).
Wij zijn op dit moment met 29 in leiding, naar volgend jaar toe zouden dit er 20 à 22 zijn.
Blijkbaar is er niet direct een kandidaat om met mij GL te worden, en gisteren werd dan ook voorgesteld om 3 GL's te maken, waar ik eigenlijk enkel nadelen in zie dan voordelen...
Bij ons is het de gewoonte dat je 2 jaar GL bent. Elk jaar zijn er dus verkiezingen om een nieuwe GL te kiezen. Ook kwam er van enkele mensen het voorstel om na elk jaar een stemming te houden of de GL mag aanblijven... (waar ik het nuttiger vind van een evaluatie te doen ipv gewoon te stemmen)

Wat is jullie mening hierover? Ik voel me op dit moment echt rot door de vergadering van gisteren...

gegroet,
Reply · Quote Anneliesje_87 (Guest) #2
No profile available.
Link to this post
Hoi,

Eerst en vooral, amai, dat jullie zich met enquêtes en dergelijke bezig houden binnen de leidingsploeg (ik zie dit positief he ;) Maar misschien is dat ook wel nodig in zo'n grote leidingsploeg?

Wij hebben ook 2 groepsleiding, maar 3 Groepsleiding lijkt mij wat van het goeie te veel. Uiteindelijk kan je nog altijd taken doorgeven aan 'gewone' leiding.

't is misschien een erg concrete vraag, maar is het omdat niemand met jou GL wil zijn dat ze dan voorstellen om er 3 te doen? Zodat er twee die wel samen willen dit met jou samen kunnen doen?

Zomaar stemmen over de GL na 1 jaar zou ik inderdaad ook niet doen, daar zie ik totaal het nut niet van in, zowel niet voor de GL als voor derest van de leidingsploeg. Want waar zitten dan de fouten? Door er op te wijzen kan die persoon er ook gewoon aan werken. Als hij met een stemming gewoon moet stoppen heeft hij er ook niks aan.

Alvast veel succes!
Reply · Quote GL (Guest) #3
No profile available.
Link to this post
Er is blijkbaar niemand die samen met mij GL wil worden, ik weet niet om welke reden...
En als je met 3 GL's een conflict hebt, sta je altijd 2 tegen 1.
En inderdaad, ik zou volgend jaar nog meer willen dat de GL's alles delegeren in plaats van alles zelf te willen doen.
Het probleem was ook een beetje dat de leiding hun verantwoordelijkheden niet opnamen (taakjes enzo...) en da de GL's dit telkens op het laatste moment nog iets of wat moesten proberen recht te trekken... Helaas is dit niet altijd gelukt, waardoor er nu dus bakken kritiek op mijn persoon zijn, om wille van enkele zaken die minder goed liepen, terwijl ik dit jaar niet alleen was als GL en terwijl er evenveel zaken goed verlopen zijn...

alvast bedankt vor je reactie
Reply · Quote GL (Guest) #4
No profile available.
Link to this post
ik heb die enquête bewust ingevoerd, omdat ik voelde dat er zeer veel achterklap was, en de is er nu nog altijd eigenlijk...
Reply · Quote ts (Guest) #5
No profile available.
Link to this post
Hey,

Bij ons gaat het er duidelijk helemaal anders aan toe... Helemaal niet met verkiezingen en enquetes enzo... Iemand die groepsleiding wil worden kan dat gewoon op het eind van het jaar ofzo of op een vergadering erover laten blijken, of wordt vaak ook een beetje naar voor geschoven door de vorige groepsleider. Niet zo heel democratisch maar wel handig omdat zo met een hele hoop babbels op voorhand met de vorige groepsleider en toekomstige medegroepsleiding al heel wat misverstanden kunnen voorkomen worden.
Vorig jaar heb ik de groepsleiding ongeveer alleen beredderd, maar ik heb gewoon heel duidelijk op een vergadering laten blijken dat ik dat niet nog eens zag zitten... 3 nieuwe kandidaten... Dus starten we dit jaar met 4 groepsleiding, wat heel veel is voor een leidingsploeg van 17 man... (We hebben dan ook geen VB, en de groepsleiding neemt gewoonlijk veel op zich.) Lijkt misschien niet ideaal, maar we zien het allemaal goed zitten! Als je de taken goed verdeelt denk ik echt dat dat moet lukken!

Bevordert dat stemmen en die enquete niet gewoon de achterklap? Kan er niet beter gewoon over gepraat worden (onder 4 ogen of op een vergadering...)? Bij ons werkt dat... Teambuilding kan misschien ook helpen, bij ons werkt een nachtspel onder de leiding altijd heel oppeppend en iedereen kijkt altijd wel uit naar die leidingsactiviteiten!

Veel succes! Komt wel goed!
Reply · Quote piedie #6
since Jan 2005 · 344 posts
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
In onze chiro wordt er vlak voor de leidingsverdeling gekeken wie er wil / geschikt zou zijn om GL te zijn dat werkingsjaar. Beetje continuïteit is leuk maar niet altijd even haalbaar. GL stellen in de eerste plaats de leidingskring samen en zorgen voor de olie in een leidingsploeg. Ze houden ogen en oren (misschien iets meer dan anderen) open en zorgen ervoor dat iedereen zich zo goed mogelijk voelt. Als het even kan laten ze een leidingskring door iemand anders leiden, dit zonder hun eigen 'functie' te laten schieten. Hoe ze zich gedragen in de leidingskring is beetje dubbel: enerzijds zorgen ze ervoor dat de visie van de 'ideale chiroleid(st)er' verwoord wordt, anderzijds hebben ze ook zelf een mening.

Das heel kort gezegd wat die bij ons doen. Tot nu toe hebben we het altijd gehad dat we met twee GL's een heel jaar deden. Soms zijn er niet echt mensen die zich hiervoor geroepen voelen (door tijdsgebrek ofzo).
Wat zijn de opties dan?

-  Twee chinese vrijwilligers aanduiden (reeds meegemaakt: is niet aan te raden voor de hele ploeg en die twee in het bijzonder)
- werken met roterende GL's: soort beurtrol afspreken waarin telkens een ander duo een maand ofzo de rol van GL opneemt?
- geen groupies aanstellen en wachten tot er zich iemand opwerpt?
- andere?
Reply · Quote babouche (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
Subject: groepsleiding
hallo,

bij ons in chiro don bosco is er altijd maar 1 groepsleider.
hij neemt dan al de taken van GL op zich.
dit lukt vrij vlot. we bestaan ondertussen al 75 jaar en dit is nog nooit mislukt.
voor een groepsleider te kiezen:
de GL die zal stoppen brengt dit op startweekend of op paasweekend.
hij zegt gewoon dat hij waarschijnljk zal stoppen. dan krijgen de andere leiders paar weeken tijd om hier over te denken of ze dit zien zitten.
dan word er gekeken of er vrijwillegers zijn en wordt dit besproken.
je kan wel moeilijk GL zijn vorr 1 of 2 jaar vinden wij, omdat dit tekort is.
tegen dat je alles beetje doorhebt moet je dan al stoppen.

groetjes
Reply · Quote babouche (Guest) #8
No profile available.
Link to this post
In reply to post #6
Subject: GL
hallo,

moet de groepsleider alleen maar dat dat doen bij jullie?
wie doet dan de PR, de subsidies, financieel,...?

groetjes
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 147.5 ms (83.6 ms) · 69 database queries in 17.1 ms
Current time: 2012-02-04, 11:18:29 (UTC +01:00)