Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
taak groepsleiding
Reply
Reply · Quote goranuis #1
since Sep 2008 · 7 posts · Location: oedelem
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: taak groepsleiding
Hey,

Willen jullie een keer alle mogelijke taken noemen van de groepsleiding?
Het zou vriendelijk zijn
Reply · Quote Tamtam #2
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Wel, daar bestaat nu eens -gelukkig- geen lijstje van.
De beste richtlijnen daarentegen vind je in het groepsleidingsboek, te verkrijgen in de Banier!
Chiroooo
Reply · Quote Dimi (Guest) #3
No profile available.
Link to this post
Hoi,
Een standaard taakopschrijving zal u niemand kunnen geven helaas.
Hieronder wil ik wel een opsomming maken van wat een groepsleiding doet in onze chiro.

*Opstellen + geven van vergadering
*Aanspreekpunt zijn voor ouders ivm leiding
*Opvolgen verantwoordelijken bij hun taak
*Vergadering van oudercomité geven
*Alle verantwoordelijkheden die gewone leiding ook heeft (aanspreekpunt voor ouders, aanspreekpunt voor externen, activiteiten maken, enz...)
*Gewone verantwoordelijkheden opnemen zoals andere leiding

hopelijk ben je hier iets mee (maar dit is slechts een voorbeel en is overal verschillend!)
Reply · Quote Koentje #4
since Nov 2003 · 117 posts
Nog enkele die er bij ons bijkomen:

- plannings- en bivakweekend organiseren en voorbereiden
- aansluitingen en inschrijvingen
- subsidies

Hoewel die laatsten ook al door de VB gedaan werden en die laatste ook door de financieel verantwoordelijke kan gedaan worden. Allemaal een kwestie van wat de GL in kwestie ziet zitten en aankan.

Succes ermee!
Voor concrete vragen: groepsleiding@chiro.be !

K.
[font=Times][size=11][color=yellow]
"...De lont in het kruitvat, vlam in de pan, het kriebelt, het tintelt, je voelt dat het kan, om samen te spelen, om samen te zijn, zondag na zondag, dit chirorefrein..."[/color][/size][/font]
Reply · Quote kwinten #5
since Jun 2004 · 15 posts
Bij ons had de groepsleiding tot vorig jaar de eindverantwoordelijkheid van alle activiteiten (fuif, weekends, halloween, kerstfeestje, christus-koning, bivak, wafel-verkoop,...) en daarbij nog de LK's, administratie (subsidies,...). Maar dat was wel een beetje veel. Dit jaar hebben we een nieuw systeem waarbij de eindverantwoordelijkheid van de meeste activiteit verdeeld is onder de leiding. Enkel de eindverantwoordelijkheid van de echt grote activiteiten (fuif, bivak, bonte avond) blijven in handen van de GL.
Dit om de taak van de GL wat te verlichten en ervoor te zorgen dat het werk beter verdeeld is.
[url]www.chirowilduraantjes.be[/url]
Reply · Quote Kenny #6
since Feb 2005 · 96 posts · Location: Gijzegem - Aalst
Ik blijf er bij dat de taak van de groepsleiding ingevuld moet worden volgens de noden en de werking van een groep.
Zo zal de groepsleiding in de ene chiro niet dezelfde taken doen als groepsleiding in een andere chiro.
Een goed voorbeeld hiervan is de voorbereiding van de lk. Bij veel groepen bereidt de groepsleiding de lk altijd voor terwijl dit bv. bij onze chiro het geval niet is. Zo kan ik nog een hele hoop verschillen opnoemen in taken van groepsleiding, maar ik denk dat het groepsleidingsboek een goede leidraad kan zijn om de taken voor groepsleiding te definiëren volgens de noden van jouw groep.
This post was edited on 2008-12-17, 23:22 by Kenny.
Reply · Quote GL (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
Ik ben sinds september groepsleider bij ons in de chiro.
Vorige week is er een leidster afgekomen met het plan dat zij de "PR" zou verzorgen.
Dit houdt in dat zij de kalender met activiteiten van de komende weken zou doormailen.
Ik heb hier nogal laat op gereageerd, en ga hier eigenlijk niet mee akkoord.
Ik vind dat dit een van de kerntaken is van de GL's. (bij ons in de chiro zijn we met 2 GL's + een VB)
De GL's bekijken welke activiteiten er in het vooruitzicht zijn. Als er op voorhand moet worden
gemeld wie er aanwezig gaat zijn, zou dit naar mijn mening ook door de GL gecoördineerd moeten worden.
Blijkbaar is die leidster nu kwaad omdat dit zo is opgeblazen...

Dit is nu een hele dag discussie geweest via mail, hoe lossen we dit nu het beste op?
Zijn openlijke excuses van mij op een LK voldoende? Hoe kan ik een deel van e groep hun vertrouwen terugwinnen?

Ik zou hier graag jullie mening over horen.

Dat hoeft niet op het forum, maar mag ook via mail (dobbelepalm@hotmail.com).

Zit er echt van in de put...
Reply · Quote an1987_ #8
since Apr 2008 · 47 posts
Wat de PR betreft, daar hebben wij een werkgroepje voor en logischerwijze zit daar bij ons sowieso de groepsleiding in (wij hebben er ook twee). Daarnaast zit er nog leiding in die ons groepskrantje en de site regelen.

Misschien is het beter eens met die leidster samen te zitten? Via mail zeg je makkelijk dingen, dat heb ik ook al veel ervaren, maar eens in real life zeggen hoe jij je erbij voelt en waarom je net denkt dat het een taak is van de groepsleiding maakt toch een andere indruk denk ik.

Volgens mij is het ook eerder de taak van de groepsleiding om de activiteiten (data) en de aanwezigheden hierop bij te houden. Maar bij ons is dit dus sowieso hun taak aangezien ze in de wg PR zitten en dus sowieso ook de taak hebben in te staan voor communicatie met vb's, ouders, leden, gewest, jeugddienst,...

Alvast veel succes!

x An
Reply · Quote Groepsleidingscommissie (Guest) #9
No profile available.
Link to this post
In reply to post #7
Hoi

Vaste takenlijstjes van groepsleiding kunnen we niet echt aanleveren. Dit omdat we van mening zijn dat de taken die je opneemt als groepsleiding afhankelijk zijn van ploeg tot ploeg. Best is om de verwachtingen van de ploeg en de groepsleiding uit te spreken in het begin van het werkjaar en zo tot een consensus te komen hoe jullie met de ploeg de taak van groepsleiding invullen voor dat jaar.

Iemand van je ploeg die initiatief neemt om een PR-taak op zich te nemen, geeft wel blijk van verantwoordelijkheid en enthousiasme. Iets om toe te juichen als groepsleiding! Natuurlijk mag dit geen eenmansactie worden maar bespreek je zo'n zaken best op de LK. Samen met de ploeg kan dan inderdaad de discussie openlijk gevoerd worden of dit een kerntaak is van de GL of dat deze taak ook opgenomen kan worden door een andere leid(st)er.

Discussies via mail zijn te mijden en horen thuis op de agenda van de LK. Maak ook hierover met de ploeg de nodige afspraken.

Misschien kan je ook de hulp inroepen van de VB om het gesprek over takenpakket PR te leiden op de LK. Gespreksleider zijn bij discussies waar jezelf emotioneel bij betrokken bent is niet aangeraden. Dit maakt het op de LK ook mogelijk om je eigen gevoelens te ventileren naar de groep toe over het voorval PR.

Alleszins veel succes. Als er nog vragen zijn, stel gerust via groepsleiding@chiro.be

Groeten
De Groepsleidingscommissie
Reply · Quote kwinten #10
since Jun 2004 · 15 posts
Bij ons is er een belangrijke regel: geen discussies per mail! Als iemand van de leiding iets wil zeggen, dan kan dat op de LK of gewoon tegen de GL. Discussies per mail leiden vaak tot irritaties en zo kan er ook geen fatsoenlijke discussie gevoerd worden.. En de regel helpt wel.

Een reactie op de PR-kwestie: Vraag eens waarom ze kwaad is geworden, praat daar mee? Dat ze zo kwaad is geworden, wil zeggen dat ze er wel echt mee zit en dat ze dat graag wou doen. En zeg leg dan uw standpunt uit dat gij vindt dat dit een taak van de GL is. Eventueel kan zij jullie wel helpen met dit te doen. Ooit zal iemand de taak van jullie moeten overnemen en dan is het handig dat al meerdere mensen een beetje van de taken van de GL geproefd hebben. Zo proberen wij dat te doen. Vroeger deed 1 GL alles, nu zijn we met 2 en verdelen we ook verantwoordelijkheden onder de rest van de leiding. Er blijven altijd genoeg dingen over voor de GL om te doen!
[url]www.chirowilduraantjes.be[/url]
Reply · Quote GL (Guest) #11
No profile available.
Link to this post
Het conflict is al uitgepraat. Het was eigenlijk een totale chaos van Communicatie en verkeerd opvatten van de taakomschrijving. Vrijdag op de LK gaat dit ongetwijfeld nog ter sprake komen, maar haar taak zal erin bestaan om de communicatie naar de ouders te organiseren. Iets wat nu eigenlijk door de leiding per groep moet gebeuren, maar niet consequent genoeg gebeurd.
Zij heeft per mail al laten weten dat ze dit zeker ziet zitten.

We hebben het conflict eerst wat laten bekoelen, en dan heb ik met mijn mede-GL een oplossing gezocht.

Bedankt voor de tips!
Reply · Quote babouche (Guest) #12
No profile available.
Link to this post
Subject: groepsleider
hallo,

bij ons in chiro don bosco houdt groepsleider in:
- aanspreekpunt voor ouders en leiding
- leiden van de LK's (leidingskring)
- subsidies
- contact met nationaal en verbond
- alles van het financieele
- contact onderhouden met ouders maar ook met oudleiding, proost...

dat is het zo een beetje

groetjes
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 189.3 ms (123.3 ms) · 107 database queries in 39.6 ms
Current time: 2012-02-04, 11:19:35 (UTC +01:00)