Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Rakwi RSS
tweedaagse
mogen rakwi op tweedaagse?
Reply
Reply · Quote bezorgde leidster (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: tweedaagse
enkele rakwileiding bij ons op de chiro willen dit jaar tijdens het bivak met hun leden op tweedaagse gaan, is dit toegelaten? persoonlijk vind ik de rakwi nog wat jong, maar hun leiding houdt voet bij stuk. wat vinden jullie ervan?
Reply · Quote Tamtam #2
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Rakwi zijn inderdaad jong.
Maar eerst: wat verstaan jullie onder tweedaagse? Bij sommige chiros is dit met leiding als begeleiding, bij andere is dit zonder leiding en met behulp van opdrachten (kaartlezen, kompasschieten) van 'controle'-post tot controle post.
Wat bij iedereen sowieso in een tweedaagse zit, is de overnachting.

In theorie kan je natuurlijk op 2daagse met rakwis(evenwel met begeleidende leiding) alleen, dan hebben die gasten niets meer om naar uit te kijken tegen dat ze tito - keti - aspi worden. Wanneer ze als keti opnieuw op 2daagse gaan is de uitdaging er veeleer af. Het leuke aan sommige chiroactiviteiten is dat je ernaar verlangt en dat er een beetje mysterie rond hangt. Je verliest dit wanneer je al zo vroeg op 2daagse trekt denk ik... Verder zijn deze leden er ook nog niet echt 'rijp' voor. Volgens mij kunnen ze een 2daagse nog niet volledigen beleven zoals het hoort...
Er zijn heel wat chiro's die zelfs tito's nog op het randje vinden voor 2daagse en dus maar vanaf keti's op 2daagse trekken...

Het is (volgens mij) beter om niet op 2daagse te trekken met rakwi's. Ook naar ouders toe zullen jullie dit moeilijk kunnen verantwoorden. Het moeilijkste is waarschijnlijk dit duidelijk maken aan je medeleiding. Indien jullie een veebee hebben kan die hier een dienst bewijzen, anders kan een buitenstaander van gewest of verbond hierbij helpen?

Ik dacht dat ik ooit ideën en richtlijnen voor een leeflijn gezien had op sb maar vind niet direct iets terug op chiro.be

Veel chiroplezier,
Tom

ps: misschien vinden jullie een kompromis in de zin van: rakwi's slapen eens een nacht in een tent die aan de andere kant van het bivakterrein wordt opgezet?
Chiroooo
Reply · Quote katrijn #3
since Nov 2003 · 32 posts · Location: Dendermonde
In reply to post #1
Subject: rakwi's en tweedaagse
Ik denk niet dat er in de Chiro ergens een tekst bestaat die zegt dat het verboden is om met rakwi's op tweedaagse te gaan. In de groeilijn is een tweedaagse wel geen activiteit die met de rakwi's verbonden wordt.
Dit heeft enerzijds te maken met het aspect verlangen. Het is leuk als je leden iets hebben om naar uit te kijken. Als we later tito of keti zijn, dan mogen we op tweedaagse. Door alle leuke dingen meteen te doen, neem je dat een beetje van je leden af.
Anderzijds ben je misschien ook wel wat bezorgd om de veiligheid. Dat hoeft niet meteen een probleem te zijn. Ik ga ook op kamp met Pirlewiet, met kansarme kinderen, en daar wordt ook al op tweedaagse gegaan met kinderen van rakwileeftijd. Eerst vond ik dat ook maar een gek idee, maar het is best te doen als je met een aantal zaken rekening houdt. We zoeken op voorhand een boerderij waar we kunnen overnachten en stippelen de tocht ernaartoe goed uit. Uiteraard gaat de leiding heel de tijd met de kinderen mee. 's Avonds wordt er eten gebracht door de kookploeg (de overnachtingsplaats is dus niet zo ver van de kampplaats) en ook de bedjes waarin ze normaal slapen in de tent worden overgebracht. Een beetje een luxetweedaagse dus, maar voor kinderen van die leeftijd is dat niet overbodig.
Ik denk dat het alleszins niet zo vanzelfsprekend is om met rakwi's op tweedaagse gaan en dat het zeker een discussie in de groep waard is. Ikzelf zou eerder zeggen dat het een geschikte activiteit is voor tito's, keti's en aspi's.
Reply · Quote DonBosco rules! #4
since Jan 2008 · 28 posts · Location: Schoten
Inderdaad meer een activiteit voor Tito's en Keti's (Aspi's gaan bij ons op driedaagse), en volgens mij ook minder leuk voor de leiding zelf. Wat je wel kan doen is op of in de buurt van de kampplaats een kamp of shelter ofzo bouwen, en daarin overnachten. Is ook een iets of wat avontuurlijke activiteit, en iets beter te doen met Rakwi's.
Reply · Quote Joeri Gagarin (Guest) #5
No profile available.
Link to this post
Subject: 2 daagse
Voor alles een eerste keer, zou ik zeggen als aan volgende voorwaarden voldaan wordt:

- vaste slaapplaats
- niet te ver van de kampplaats
- genoeg leiding
- alles op voorhand grondig plannen

Dan zie ik daar geen enkel probleem in.

Grtz, en zoals ze in Rusland zeggen:

свободный от игры день - свободный от игры день и цена (zoek t ff op in babelfish...)
Reply · Quote Caribou (Administrator) #6
since Apr 2005 · 70 posts · Location: Melle
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
In reply to post #4
Bij ons gaan enkel aspiranten en kerels op 2 daagse (48 en 36 urentocht eigenlijk)
Dij de toppers wordt de dagtocht meestal gekoppeld aan een woudloperskeuken de avond voordien, dus ze gaan op een paar 100 meter van het terrein in het bos eten, en blijven daar dan slapen onder een zeil, 's morgens vertrekken ze dan op dagtocht (dus eigenlijk 24-urentocht als je wil). Bij de rakkers is het apart, maar durven we wel als het weer meezit eens een nacht in het bos slapen. Meer moet dat echt niet zijn.

Een tweedaagse bij rakwi's is volgens mij niet makkelijk, gewoon op een praktische basis, zie ik rakwi's geen twee dagen lopen met een rugzak, waar hun matje en slaapzak inzit, dan nog wat drinken, en wat eten. Een rugzak voor een tweedaagse kan echt al wat wegen, en rakwi's zijn zeker zo sterk niet.

Mijn idee: doe het niet, het gaat veel makkelijker zijn, en als de rakwi's zelf echt eens een nachtje van het terrein willen, dan kan dat volgens mij zeker, maar ik zou het niet combineren met twee tochten.
[font=Geneva][size=19][color=green]De rakkers zijn best wel tof[/color][/size][/font]
[font=Impact][size=19][color=purple]Maar de Sjamfoeters zijn nog net iets leuker. [/color][/size][/font]
Reply · Quote hannedubois@hotmail.com (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
ik vind het aspect verlangen ook toch iets belangrijks... want wnnr ze als rakwi reeds een tweedaagse kregen dan zullen ze steeds meer verwachten wanneer ze weer wat ouder zijn.

voor de rakwi's is het kamp zoiezo al erg vermoeiend als je ze dan nog eens op een andere locatie de nacht laat doorbrengen gecombineerd met en tocht zijn ze volgens mij echt kapot na het kamp.
daarenboven doen we het bij onze chiro zo, en dit al sinds jaren, dat iedereen tot en met de keti's op dagtocht trekken dus enkele uren stappen tot aan zwembad of park ofzoiets daar wordt er paar uurtjes gespeeld en dan keren we te voet terug. koks komen ons te gemoet en nemen de kleinsten mee per wagen terug naar de kampplaats. de aspi's trekken als enigen op tweedaagse. (met de fiets)
Reply · Quote VBAndre #8
since Jul 2008 · 2 posts
Subject: Meerdaagse tochtT
Op tweedaagse tijdens het kamp is pas zinvol voor Kerels - Aspiranten.
En zelfs dan mist een goede voorbereiding. En dikwijls wordt dat wel beloofd maar verneem je achteraf dat ze op hun 'overnachtingsplaats' niet geraakt zijn of gewoon ... niks geregeld hadden, buiten dat zeil dat ze meegenamen.
Waarom slooft een leidingsploeg zich uit om een goede kampplaats te zoeken met degelijke accomodatie, als een deel van de ploeg dan voor twee, soms zelfs drie dagen wil gaan 'wildkamperen'? Ook de groepssfeer die op een kamp opgebouwd wordt vervaagt dan al snel en wordt vervangen door de cowboyverhalen van de eigen tocht.
En tenslotte, en niet onbelangrijk, krijg je op je eigen kampplaats geregeld "gasten", groepjes op tweedaagse die dan komen bedelen voor een onderdak, het sanitair, een deel van de keuken, ... Moeilijk te weigeren, ook al ervaar je dat deze "gasten" meestal weinig regels kennen of respecteren.
Tweedaagse of driedaagse: dat moet kunnen en is zoveel waardevoller ... buiten de kampperiode.
Reply · Quote Kenny #9
since Feb 2005 · 96 posts · Location: Gijzegem - Aalst
Een tweedaagse voor rakwis vind ik zeker niet zinvol. Ik vind rakwis te jong om al op tweedaagse te gaan. Vaak zijn rakwi's grote afdelingen en dus moeilijker in bedwang te houden dan oudere kleinere groepen, wat dus ook een gevolg heeft op de veiligheid.
Ik ben wel voorstander voor tweedaagse vanaf tito (zo is het bij ons), omdat je vanaf deze afdelingen groepsbindend moet kunnen werken en daarvoor is een tweedaagse ideaal volgens mij.

Over het aspect verlangen kan natuurlijk ook iets gezegd worden: daarvoor moet je als leiding dan voorzien dat je bepaalde activiteiten niet doet en voorbehoudt voor de ploeg waarbij een activiteit het beste past (vb. adventure parcours hou je volgens mij voor aspi).
Reply · Quote Tamtam #10
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
De groeilijn van nationaal die ik eerder aanhaalde omtrent tochten en hun afstand, staan mooi beschreven in het tochtenboek op één van de eerste bladzijden.

Ze lijken me erg redelijk en niet zomaar opgesteld. Ook hieruit volgt: geen 2 daagse voor rakwis...
Chiroooo
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 171.3 ms (107.4 ms) · 100 database queries in 22.4 ms
Current time: 2012-02-10, 04:04:17 (UTC +01:00)