Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Chiromomenten Startdag RSS
STARTDAG 2008 IN GENT (Important)
Reply · Page:  previous  1  2  3 
Reply · Quote Chiro Tiboe Tom #31
since Sep 2008 · 2 posts · Location: Dendermonde
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 51987
Chiro Tiboe van wieze heeft veel plezier gemaakt op den startdag!
opweg naar de kouter wouden we nen wave doen, gelukkig volgden er een paar handen, uitleindelijk goed gelukt
vind ik.
zijn er nog you tube filmpjes?

grtz
[url]www.chirotiboe.be[/url]
Reply · Quote Merijn (Administrator) #32
since Nov 2005 · 48 posts
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
We waren nog nooit met zo veel leiding op een Startdag. En de sfeer was "bangelijk" heb ik gehoord. En toch zit iets mij dwars. De boterhammen en het bier.

We proberen iedereen in de Chiro te krijgen, zeker ook mensen die in armoede leven.  We proberen solidair te zijn met landen als Haïti. En wat doen we dan op een slotmoment?  Met eten gooien.  Heel jammer. Ik snap wel dat je enthousiast bent.  Maar denk er een volgende keer alsjeblieft even bij na. Die boterham diende om op te eten.

Iets anders om over na te denken: Bier.  Je verwacht nu een preek of zo?  Daar heb ik geen zin in.  Maar ik wil wel op een paar dingen wijzen.  Er is namelijk een visie binnen Chiro over bier (en over alle alcohol eigenlijk). (www.chiro.be/alcohol)  Heel kort samengevat zegt die: pintjes drinken is ok, maar zorg dat je er verantwoord mee om gaat.  Om halfelf 's morgens pintjes drinken, past daar niet in.  En flessen vodka ook niet.

Op een Startdag (en anders ook) ben je trouwens een levend uithangbord voor alle Chiro in Vlaanderen.  Als je zingend met je halve liter op het VTM-nieuws komt, denkt half Vlaanderen "is dat nu de leiding van mijn kind?"  In je Chirokleren bepaal jij wat het imago van Chiro is.  Kunnen wij alleen drinken en uitgaan, of is Chiro meer?  Jij bepaalt mee wat Vlaanderen over Chiro denkt. 

Voila, dat zat mij dwars.  Voor de rest vond ik het een schitterende Startdag.  Dat er zo nog veel mogen komen.  En ik hoop dat Krinkel minstens even goed wordt, en zelfs nog beter!

Merijn
aanspreekpunt alcohol&drugs Chirojeugd Vlaanderen

(ps. We gaan zeker bekijken hoe we op toekomstige evenementen op een goeie manier met alcohol kunnen omgaan, zodat het voor iedereen een feest blijft.)
Het gras is altijd groener dan de worteltjes...
Reply · Quote Jajaja (Guest) #33
No profile available.
Link to this post
Quote by konijn:
Als je zingend met je halve liter op het VTM-nieuws komt

Is dat het geval geweest?

Voor de rest heb je meer dan gelijk Merijn.
Reply · Quote Johan_Morris #34
since Mar 2005 · 23 posts · Location: Leefdaal
Quote by Jajaja:
Quote by konijn:
VTM-nieuws komt
Ik heb 's avonds vrijwel identieke, korte berichtjes gelezen op VRT Teletext en de websites van De Standaard en Het Laatste Nieuws. Blijkbaar gewoon letterlijk gecopieerd van een Belga-telex.
Daarna niets meer.
's Maandags in de kranten heb ik enkel een heel klein stukje in de regionale editie Oost-Vlaanderen van De Standaard zien staan. En grote stukjes over een Laundry Day (60.000 man) en een City parade in Luik (200.000 man). 4.000 chiroleiding lijkt dan inderdaad wat bleekjes.
Niks zien staan in Nieuwsblad en Belang van Limburg. De Morgen heb ik niet kunnen bekijken.

Maar misschien heeft de persdienst van de Chiro meer persweerklank genoteerd?
Reply · Quote katrijn #35
since Nov 2003 · 32 posts · Location: Dendermonde
Subject: nieuwsblad
In de zondagseditie van het Nieuwsblad was er vrij veel aandacht voor de startdag en het 75-jarig bestaan van de Chiro. Jammer dat er in de krant van maandag met geen letter meer over werd gerept.
Ik ben blij dat er zoveel reacties komen van mensen die het niet eens waren met de overmatige bierdrinkers en de boterhammengooiers. Voor mij waren dit ook twee dingen die ervoor zorgden dat ik niet in dezelfde enthousiaste roes was als twee jaar geleden, na de startdag in Oostende. Ook de zangstonde en het spektakel hadden me wat teleurgesteld, het Chirogevoel had er iets meer mogen uitspatten. Ik miste een beetje diepgang.
Een filmpje dat jullie misschien ook al gezien hebben op de startdag en dat volgens mij wel een echt Chirogevoel uitstraalt is het promofilmpje van Olé Pistolé. Binnenkort wsl te zien op de Chirosite en voorlopig ook al op youtube: http://nl.youtube.com/watch?v=V8avxFevP8c
Reply · Quote Miranda (Guest) #36
No profile available.
Link to this post
In reply to post ID 51962
O my god, wat een gezever. Als da al nie goed genoeg was, dan weet ge nie wat chiro is.

Te commercieel? We zijn 2008, een beetje meegaan met de tijd kan géén kwaad.
Reply · Quote Johan_Morris #37
Quote by Miranda:
O my god, wat een gezever. (...)
We zijn 2008, een beetje meegaan met de tijd kan géén kwaad.
Ja, tegen dergelijke doorwrochte argumenten weegt 50 jaar Chiro-ervaring natuurlijk niet op ...
Ik dacht dat Chiro altijd een beetje een "revolutionaire" beweging was, die - tegen mode en commercie in - opkwam voor de rechten van het kind. Zijn er na 75 jaar in de Chiro dan geen klaarkijkende voorvechters meer die welzijn boven welvaart stellen? Natuurlijk wel!
"Met zijn tijd meegaan" en slaafs de commercie en de mode volgen zijn voor mij geen synoniemen. Het was tenslotte een dag voor leiding, niet voor slaven en slavinnen.
Zich grondig bezatten en de startdag van 75 jaar Chiro verwarren met een popfestival: ik denk niet dat dit de levenshouding is die Chiro propageert en maak uit een paar reacties alhier en elders op dat deze ontsporing gelukkig een minderheid betrof.
Reply · Quote Rubio #38
since May 2004 · 328 posts · Location: Dadizele
In reply to post ID 51379
Subject: Vormgeving startdag Gent
Tijdens de startdag te Gent werden verscheidene pleinen/gebouwen/straten van Gent ondergebracht in een Chiro-feestsfeer.
Diverse materialen werden er hiervoor gebruikt: vlaggen, spandoeken, slingers, bachen, doeken, ...

Apotheose werd het op de Kouter (plein zangstonde en spektakel): een groep vrijwilligers van 10 personen had zich de hele middag ingespannen om dit plein in te kleden. Dit om de aanwezige massa in een feest-Chirostemming te brengen.

Jammer genoeg werd na afloop tot het besluit gekomen dat er veel materiaal verdwenen was.
Niet verdwenen, gestolen. Hier en daar kon je nog een feestslinger zien, een Chirovlag, maar het meeste materiaal was weg.
Verscheidene personen werden op heterdaad betrapt tijdens het stelen - meestal werd het materiaal zonder enige boe of ba teruggegeven. Geluk dat er nog geen agressie bij te pas kwam.

Misschien even bij stilstaan dat dit materiaal gemaakt werd gedurende een vijf dagen durende werkweek in augustus. Hier namen veel vrijwilligers aan deel uit gewesten/verbonden en commissies.
Veel mensen namen hiervoor verlof en als organisatie van de werkweek durf ik zeggen 'chapeau'.

Niet leuk dan wanneer het grootste deel van het werk 'voor niets gedaan is'.

Want het is toch ook niet zo leuk als jullie vlag op bivak gestolen wordt?
Of ben ik niet meer mee met de hedendaagse denkcultuur van de Chiroleiding?

Aan de mensen die iets ontvreemden: hopelijk gebruiken jullie het gestolen goed op een leuke wijze, zoals op jullie startdag. Het bij jullie 'trofeekast' voegen is minderwaardig. Geef het anders terug via jullie verbond.

Ruben
Werkgroep vormgeving startdag '08
VERBOND WEST-VLAANDEREN
[color=red]WAAR ZIJN DIE HANDEN!?[/color]
Reply · Quote Chiro8! (Guest) #39
No profile available.
Link to this post
In reply to post #37
Subject: rechtzetting
Beste Johan,

ik ben blij u mede te delen dat chiro nog altijd een open beweging is, waarin materialisme en commercie niet gepropagandeerd worden.
Ik hoop dat deze visie niet door 1 spektakel teniet gedaan is.

Ik wil dit zelfs even rechtzetten: uit goede bron weet ik dat alle mensen, die u op het podium hebt kunnen verafschuwen, zich vrijwillig en actief inzetten voor diezelfde chirowaarden. Op dat gebied richt u uw pijlen op de verkeerde personen. U enkel baseren op het spektakel zou hen oneer aandoen.

De gedachte achter de zangstonde was dan ook "feest mee". Gezien de vorige twee jaarthema's, geksentriek en chirolalala, heeft men gekozen om tussen de chiroliederen door ook wat meezingers te spelen. Men heeft inderdaad gekozen voor een half uur feest, een half uur om 4000 man in te pakken (en sommigen zullen andere verwachtingen hebben gehad, anderen dan weer niet). Een half uur is kort (men heeft door tijdsgebrek, ook een stuk moeten inkorten. Er zaten echter nog wat chironummers in de mouw). Zeer jammer blijkbaar.

Ik ben aangenaam verrast door uw betrokkenheid, zo bewijzen uw verschillende replies, doch ik hoop dat u begrijpt dat de chirovisie elke zaterdag of zondag door duizende vrijwilligers in de praktijk wordt omgezet (nog steeds, na 75 jaar). En vandaag de dag krijgen zij maar al te vaak te horen dat het "niet goed genoeg" is. Wanneer u nog betrokken zou zijn binnen een plaatselijke chiro, weet u ongetwijfeld waarover ik spreek. Wat niet wil zeggen dat kritiek niet mag gehoord worden, maar men is zo vaak slecht geinformeerd of bevooroordeeld. Komt kritiek op de bergbeklimmer niet al te vaak uit het dal?

Deze keer hebben we gekozen voor een wat luchtigere aanpak (een zangstonde die iedereen kan meezingen). Volgende keer zullen we wat meer diepgang opzoeken. Dat is beloofd. Maar ik hoop dat luchtig geen synoniem wordt van plat, commercieel en visieloos. Dat op zich zou ook een gevaarlijke ontwikkeling zijn.

Ik kan enkel hopen dat uw mening niet gevormd is door de startdag alleen.
Reply · Quote Johan_Morris #40
Subject: re: rechtzetting
Quote by Chiro8!:
Uit goede bron weet ik dat alle mensen, die u op het podium hebt kunnen verafschuwen, zich vrijwillig en actief inzetten voor diezelfde chirowaarden. Op dat gebied richt u uw pijlen op de verkeerde personen. U enkel baseren op het spektakel zou hen oneer aandoen.
Nou nou, ik hoop dat ik nergens de indruk heb gewekt dat ik "de mensen op het podium verafschuwde"! Mijn hoog gespannen verwachtingen werden inhoudelijk gewoon niet ingelost.
Quote by Chiro8!:
Wanneer u nog betrokken zou zijn binnen een plaatselijke chiro, weet u ongetwijfeld waarover ik spreek.
Ben ik (logistieke steun, supporter langs de zijlijn ) & weet ik; de grote meerderheid van de kersverse plaatselijke leiding was overigens aanwezig en - voor zover ik dat vanop afstand kon zien - bloednuchter én enthousiast...
Reply · Quote chiro8! (Guest) #41
No profile available.
Link to this post
Subject: Suggestie
Ik ben ervan overtuigd dat we die hoogespannen verwachtingen zullen inlossen tijdens de talrijke andere activiteiten rond 75 jaar chiro.
Ook binnen onze generatie zijn er mensen die het telkens beter willen doen;-) En naar ik lees, zal je die ook binnen je eigen chiro vinden.

Misschien zijn de tentoonstelling en studiedag goede suggesties, daar zal de nadruk meer op het inhoudelijke worden gelegd. Ik hoop u dan ook te treffen.
Reply · Quote Lennert #42
since Dec 2007 · 9 posts
Subject: Nog maar eens een synthese en beaming van wat al gezegd werd?
Eindelijk heb ik de weg naar het forum teruggevonden.
Om ook een klein beetje mijn ongenoegen te uiten.
De startdag stak op sommige momenten zeer goed in elkaar; maar de financiële prioriteit die het Feestjaar binnen de Chiro geniet, met ingesloten de startdag, had mij meer doen verwachten.
Ik heb veel mooie dingen gezien, maar de spanning die gecreëerd werd, kon niet vastgehouden worden. Ik zag een show met mooie climaxen, die vervolgens als een pudding in elkaar stortten.

Boterhammen en bier... Er zijn evenveel soorten chiro's als er chiro's bestaan. Vele chiro's keuren het overmatig drankgebruik (inderdaad, als ouder zou ik ook sterke vragen stellen bij dronken leiding op tv) en foodfight af. Vele chiro's zien er echter geen graten in en zien het, zoals Merijn zei, als een verlenging van hun enthousiasme.
Zonde. Ik stond redelijk vooraan en helemaal in het begin van het uitdelen liep er niks fout. Geen aanval op de organisatie, maar we moeten het misschien als evaluatiepunt meenemen naar een volgend jaar. Volgens mij is het boterhamgevecht in de hand gewerkt door de weinig georganiseerde manier van uitdelen. Je moet de kat niet bij de melk zetten. Als ik niet zo'n morele bezwaren zou hebben tegen voedselgevechten, en ik zag mensen vanop het podium broodzakken gooien die dan openvallen... de stap om de opengevallen broodzak op te rapen en opnieuw de lucht in te gooien is gauw gezet.
Het idee van stuutjes met choco als vieruur was wel zeer fijn.

Een actiever anti-drugsbeleid doortrekken naar concrete vertolking op festiviteiten als een startdag of Krinkel kan ons helpen iedereen nuchter te laten meefeesten.
Voor velen is "Feest" echter vrij snel geassocieerd met "drank".

En zelfs binnen chiro's zijn er evenveel soorten leiders als er leiders zijn.

Over het algemeen moeten we naar een sensibilisering toe geloof ik, waarbij elk individu aangesproken wordt, en waarbij we "twijfelaars" vooral geen impulsen geven de foute uitweg te kiezen, maar integendeel hen ervan te overtuigen dat we als "chiro" voor andere dingen staan dan waar zij in hun plaatselijke groep mee willen naar buiten komen.

Achter alles blijft het massale chirogevoel wel lang in je lichaam (en vooral in je oren... misschien moeten we in plaats van leidingsfluiten eens leidingsdruppeltellers of zo voorzien; zal alvast iets minder schade toebrengen aan ons aller trommelvliezen) hangen.

Als je 't mij vraagt...
Reply · Quote Katrien Knaepen (Guest) #43
No profile available.
Link to this post
In reply to post ID 51987
Hallo

Hier even een reactie van 'een maakster' van het spektakel.

We hebben er niet aan gedacht om de afdelingsliedjes te gebruiken tijdens de eieren, tja ik begrijp dat wel. Maar geef toe, heeeel weinig chiro's kennen die, dus dat was veel minder ambiance geweest, natuurlijk kan je je dan afvragen en moeten we daarom daar niet voor kiezen? Tja, ik ga toch liever voor de ambi. Natuurlijk hadden we er niet aan gedacht dat er bij de zangstonde ook al zoveel commerciele liedjes gingen gezongen worden... dus dan hadden we misschien beter de afdelingsliedjes genomen, maar ja

Het was van ons eigen zeer dom om zelf met die zakken te smijten, maar we geraakten anders niet in het midden van het publiek. Ik riep nog, neen niet smijten, maar 't was al te laat en dan heb ik zelf ook maar een zak gesmeten. Nu na het spektakel lagen er geen boterhammen op de grond. Dus ik vermoed dat sommige mensen die zakken nog te pakken hebben gekregen en dan zelfs de weinige boterhammen die er nog in zaten hebben opgegeten. Dus we hebben zelf de aanzet gegeven om te smijten, dat was te verwachten dat dat ging gebeuren.

Ik vind het niet erg dat er commentaar op komt, zo kunnen we leren voor de volgende keer. En iedereen die denkt, ik kan het beter, en ook zin heeft om mee te werken aan het spektakel van de krinkel , mag een mailtje doen naar darta@chiro.be. Rond februari beginnen we met de voorbereidingen (¨brainstorming, ideeën, eerste verhaallijn,.....)

groeten
Katrien
Reply · Quote Snoopy #44
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
ik vind deze laatste repliek een van de meest waardevolle...
Reply · Quote vincki #45
since Jun 2005 · 12 posts · Location: wieze
In reply to post ID 51998
Quote by L1 on 2008-09-08, 22:19:
C H , C H I, C H I R O .....   in Oostende galmde het lied door de straten, afgewisseld met de nodige waves, wanneer we na de zangstonde in massa naar 't station stapten.   Ze kennen het dus nog wel, zenne ......
Dit jaar was ik er helaas niet bij.   Dik spijt van.....

dat hebben we wel gezongen :d
van de plaats waar het vier-uurtje was naar het slotspektakel
ganse straten door in combinaties met prachtige waves

gewoon een prachtig moment
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply · Page:  previous  1  2  3 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 306.9 ms (230.9 ms) · 133 database queries in 100.3 ms
Current time: 2012-02-11, 02:38:17 (UTC +01:00)