since Mar 2005 ·
23 posts · Location: Leefdaal
Group memberships: Leden
Subject: Startdag 6 september
Ik was er, in Gent, op 6 september, net zoals nog enkele andere "bejaarde" chiro-enthousiastelingen die al hun hele leven in de ban van de Chiro zijn en blijven. Helaas kon ik enkel het slotspektakel bijwonen en dat was ... verbazingwekkend.
Natuurlijk vond ik het geweldig dat de aanwezige jongelui enthousiast uit de bol gingen en blijkbaar een superdag hadden beleefd. Maar alleen aan het slotspektakel te oordelen begreep ik niet goed waarom: een ironische modeshow van oude chiro-uniformen is nogal magertjes om 75 jaar Chiro te evoceren, vind ik.
Ook het nieuwe jaarthemalied maakte ter plekke niet veel indruk op mij, al is de tekst wel OK (de studioversie die via de website te beluisteren is blijkt gelukkig stukken beter, en zo'n lied op de radio krijgen heeft natuurlijk ook z'n voordelen). Dit lied in groep zingen zal niet meevallen, zeker niet voor de talrijke leden jonger dan 12 jaar.
Veel echte chiromomenten heb ik ook niet gezien. De "moovkes" kwamen dicht in de buurt, en de videoclipjes met "Als je 't mij vraagt : Chiro" waren ook prima...
Absoluut dieptepunt vond ik (en vooral daarom dit berichtje) dat ter gelegenheid van het 75e jaar Chiro de zangmomenten voor de helft waren samengesteld uit hitjes van Gorki, Clement Peerens, Frans Bauer en - godbetert - absolute commercie van The Monkees, Abba en Mega Mindy. En dat terwijl de Chiro in die 75 jaar meer dan 500 unieke, eigen liederen heeft voortgebracht. Zelfs de afdelingen die uit hun ei kropen kregen als muzikale omlijsting "gekleurde" commerciële muziek, in plaats van bijvoorbeeld de eigen "gekleurde" afdelingsliederen. Waar was dat in 's hemelsnaam voor nodig?
Gelukkig is er nog een heel jaar om dit recht te zetten!