Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Keti RSS
Ketibar
Is een Ketibar volgens de chiro waarden?
Reply
Reply · Quote windekind #1
since Jan 2006 · 87 posts · Location: Oyenkerke
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: Ketibar
Hallo

We hebben de vorige chiro activiteit een keer heel onze lokalen buitenste binnengehaald. Alles wat niet meer nodig hadden of kapot was, weg gesmeten. En zo na 5 jaar kan je enorm veel rommel verzameld hebben!

Vrijdag, deze week nog gaan we onze lokaal verder inrichten. Muren schilderen, en gezellige kussenhoekje en zo maken ... Maar we waren ook van plan om een ketibar te maken. Bedoeld om onze kas op een subtiele manier wat bij te vullen.

Tot dat we plots een mailtje gekregen hebben van onze VB:
"Ik moet zeggen dat ik daar geen voorstander van ben, zeker niet als het de bedoeling is om tijdens de chironamiddag cola en andere dranken aan te bieden aan de keti's. De leden van de andere afdelingen moeten daar dan maar staan op kijken, voor hen is er geen cola en zo. Iets voor de enen, en niet voor de anderen is juist het omgekeerde van wat chiro voor ogen houdt. Een van de drie pijlers van chiro is "innerlijkheid". Ik citeer letterlijk uit de tekst over innerlijkheid : "Met de waarde innerlijkheid gaan we in tegen oppervlakkig leven en consumeren". Een bar voorzien waar men allerlei drankjes/chips kan kopen is toch wel juist meedoen met het consumeren. Door dat juist niet te doen, maken we jongeren maatschappijkritisch."

Wat vinden jullie daar van?
Mag gerust erop reageren!

Groetjes
Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen.

www.chirowindekind.be
Reply · Quote sassette #2
since Nov 2004 · 608 posts
Ik vind het persoonlijk vooral flauw hiermee de kas te willen spijzen.  Haal het geld waar het zit en gebruik de keti's niet als melkkoeien!
Reply · Quote windekind #3
since Jan 2006 · 87 posts · Location: Oyenkerke
Neen, de chiro zou het drank kopen, maar zou aan iets van een halve euro kosten als ze iets zouden willen. En een deel van dat geld kan dan gebruikt worden voor extra activiteiten voor de keti's zelf.

Dat is eigenlijk de bedoeling
Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen.

www.chirowindekind.be
Reply · Quote piedie #4
since Jan 2005 · 344 posts
Met de chiro kopen we in grote hoeveelheden drank aan (cola, icetea, appeltise, pintjes, en soms keer een extratje) bij de brouwer. Bij ons hebben de oudste afdelingen (vanaf tito's dus) een eigen 'kasman'. Die kan dan bakken kopen aan heel voordelige prijzen (cola 6 €, bier 11 €, ice tea 8 €,...) Zodanig dat onze chirogroep daar geen winst op maakt.
Per afdeling kunnen ze dus aan bakken raken, als ze iets willen drinken betalen ze daar een halve euro voor (of zetten ze een streepke op de lijst) de kasman kijkt er dan op toe dat niemand te lang wacht met betalen zodat er steeds voldoende cash is om bij te kopen... Simpel systeem en eerlijk ook. Doordat de chiro gewoon aan de afdelingen door'verkoopt' aan inkoopprijzen, kunnen de afdelingen zelf een winstmarge overhouden opt einde vant jaar. Wie nix wil drinken (of zelf meebrengt van thuis) = geen probleem. Voor wie wel wil is er de mogelijkheid.

Let wel, ons keti's mogen max 2 pintjes drinken de vrijdagavond en 1 non-alcol als vieruurke de zondag waarmee ze binnen blijven zodat de klein mannekes niet jalours worden.

Ik zie niet echt het probleem van iets te drinken aan te bieden aan u leden als dat de gezelligheid of whatever ten goede komt. Wel beetje rekenen op hun gezond verstand zodat het geen drinkeboel wordt. En pas op, dat moet niet persé coca-cola producten zijn eh. Die zijn wel het goeikoopst, maar eerlijker is om wereldwinkelstuff aan te bieden. Das wel duurder maar das een keuze die ge maakt.
Reply · Quote Tamtam #5
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Onder het woord 'bar' versta ik een plaats met een toog, waar je doorlopend vrij iets kunt kopen om te drinken/eten (chips)

In de meeste chiro's  (bij ons ook) bestaat waarschijnlijk wel een systeem om om 4u een drankje aan te kopen, meestal voor alle afdelingen. Om 4u wordt dit dan opgedronken met een half uurtje vrij spel (buiten) voor de kleinsten, terwijl de leiding de drankjes bedient en zorgt dat de lege flesjes terug geraken. Vanaf tito's zitten ze dan meestal wat met de leiding in het lokaal dat halfuurtje gewoon te vertellen, van de voorbije week, herrinneringen van de vorige weken... Dit systeem is niet commercieel (50cent) en het drankje is vooral omdat we op dat moment zowat allemaal dorst hebben.

Een echt bar systeem is volgens mij meer uitnodigend om te 'chillen'. Op het gemak zitten en mss. met het gevaar om te blijven plakken. Want dan krijg je (denk ik) een beetje een café/jeugdhuisgevoel...  en volgens mij is een chirozondagnamiddag meer uitleven, amuseren... (en soms eens 'chillen')

Misschien kun je beiden gewoon combineren: je stopt een half uur vroeger en in dat half uur (eventueel zijn de andere afdelingen dan al naar huis) kunnen de keti's nog wat napraten over de activiteit. Meer als een rustige afsluit van de dag bij een drankje, om daarna huiswaarts te keren.

Denk er zeker goed over na, discusieer heel wat, en probeer jullie mss. eens in het standpunt van de veebee te plaatsen, want het gebeurt vaak dat die toekomstige lastige situaties ziet aankomen waar de leidingsploeg niet aan dacht,
Chiroooo
Reply · Quote TonyTBone #6
since Feb 2006 · 50 posts · Location: Maldegem
Bij ons krijgen de ketis een lokaal toegewezen, waarvan ze zelf één sleutel krijgen. Ze hebben er 24/24,7/7 toegang toe, maar ze staan onder enkele regels, en indien die overtreden worden, wordt de sleutel (voor een bepaalde tijd) afgepakt.
De regels:
-geen alcohol (ook niet buiten)
-er wordt niet binnen gerookt
-enkel chiroleden/ketis
-er wordt geen eten bereid
-ze mogen er niet blijven slapen
-ze onderhouden 't lokaal zelf, en 't moet er proper liggen!

Ze mogen dus zelf voor drank (non-alcoholisch!) zorgen, hoe ze dat regelen kiezen ze zelf. Ze kunnen er ook frieten eten na de chiro (niet zelf gebakken dus), en op Oudejaar mogen ze daar de avond doorbrengen, met een beperkte (streng gecontroleerde) hoeveelheid alcoholische drank.

Dit systeem werkt zeer goed, en men houdt zich over 't algemeen wel aan de regels, zo niet volgen er sancties.
Reply · Quote Rubie #7
since May 2006 · 215 posts · Location: Knokke-Heist
Dit lijkt me meer iets voor aspi's
Maar zo te horen werkt het wel, dus des te beter hé

Hoe zit het met de drank?
Brengen ze die allemaal zelf mee?
Wie betaalt?
Chiro Heist, machtiger dan da je peist!
w w w . c h i r o h e i s t . b e
Geel is vetgeil
Reply · Quote TonyTBone #8
since Feb 2006 · 50 posts · Location: Maldegem
Ze zorgen er zelf voor dat ze drank hebben, meestal zorgt 1 van de Keti's (vrijwillig) voor de drank en de drankkas. Hij /zij beslist wat voor drank, en in welke hoeveelheid, er is.

Ze betalen dit zelf (zakgeld, ouders, ... ?), ze zorgen zelf voor hun drankkas. Dit staat dus volledig onafhankelijk van de leiding, hoewel wij wel controleren of men zich aan de regels houdt.
Reply · Quote kenny_v_minsel #9
since May 2009 · 4 posts
In reply to post #1
die andere kindere zitten toch niet in jullie lokaal , wat is het probleem dan?

en als ze het zo verleidelijk vinden  dan weten ze wat zij met hun lokaal mogen doen he
Reply · Quote Koentje #10
since Nov 2003 · 117 posts
Op zondag heeft jullie VB volgens mij gelijk: iedereen gelijk voor de wet, als de speelclub geen cola krijgt moeten de  keti's dat ook niet (elke) zondag krijgen. Of die speelclubbers dat nu zien of niet heeft volgens mij geen belang, je bent één groep, en een belangrijk ding aan chiro is dat de 14- en de 6-jarigen voor een groot deel gelijk en gelijkwaardig zijn...

Buiten de chiro-uren op zondag is een ander verhaal. Als jullie de kans hebben om in het weekend voldoende volk te verzamelen om een winstgevende bar te houden, zeker doen, zolang jullie onthouden dat het volgens de wet verboden is om alcohol aan min 16-jarigen te geven (ik zeg niet dat ik hier wel of niet achter sta, ik waarschuw jullie maar).

Tenslotte ben ik het eens met Sassette dat je je geld beter en sneller ergens anders kan halen... onze Keti's hebben op één weekend €100 verdiend met een paaseitjesverkoop, onze aspi's €600 door hamburgers te verkopen en vestiaire te doen op een fuif van de jeugddienst... Andere ideeën die al met wisselend succes zijn geprobeerd om de afdelingskas te spijzen: car-wash, appelsienenverkoop met Sinterklaas, vlaaienslag, driekoningenzingen, wafelenbak, aspisoepverkoop,...

In elk geval succes met jullie winstgevende activiteit, maar onthoud dat je geld verzamelt om activiteiten te doen en niet andersom en dat je ook activiteiten kan doen die geen geld kosten!

K.
[font=Times][size=11][color=yellow]
"...De lont in het kruitvat, vlam in de pan, het kriebelt, het tintelt, je voelt dat het kan, om samen te spelen, om samen te zijn, zondag na zondag, dit chirorefrein..."[/color][/size][/font]
Reply · Quote an1987_ #11
since Apr 2008 · 47 posts
Ondertussen is het berichtje van Windekind al lang verleden tijd :) Binnen onze Chiro is al heel wat veranderd, 't is wss ook eerder toevallig dat er op dit bericht nog gereageerd werd (is van 2007). En die bar is er volgens mij ook nooit gekomen, ik sta er sinds dat jaar leiding en kan het me alleszinds niet herinneren. De VeeBee is nog altijd dezelfde en ik kan er enkel maar positief over zijn :D

Dus moest dit probleem zich nu bij een andere chiro voordoen, want het blijft een leuke discussie natuurlijk, dan heb ik één tip: praten ;)

x An
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 192.3 ms (127.8 ms) · 118 database queries in 36.4 ms
Current time: 2012-02-09, 23:06:57 (UTC +01:00)