Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Algemeen Eerste hulp bij chirogevallen RSS
Wij willen onze chirovlag terug!!!
Page:  previous  1  2  3  next 
Reply · Quote katrijn #16
since Nov 2003 · 32 posts · Location: Dendermonde
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 49817
Subject: zelfs dan...
Zelfs als je 's morgens gaat vragen om de Chirovlag om te ruilen voor een bak bier vind ik (en vindt de Chiro) vlaggenroof géén leuke sport.
Waarom zou je een bak bier verdienen als beloning voor een (zij het dan ludieke) vorm van diefstal? In Dubbelpunt juni 2007 staan 2 bladzijden over dit fenomeen. Misschien eens lezen...
Reply · Quote Dolf (Guest) #17
No profile available.
Link to this post
Wij lossen het vlaggen-pik fenomeen meestal op door met onze aspiranten naar een jeugdbeweging te stappen die in de buurt op kamp is. We stellen ze dan voor om een nachtje vlaggenroof met duidelijke afspraken te maken. Iedereen heeft zijn pleziertje en de kick om een vlag te kunnen pikken, maar als chiro weten wij altijd waar onze vlag ligt moesten we verliezen, en zijn we zeker dat we ze de volgende morgen terug hebben
Reply · Quote Rikkie (Guest) #18
No profile available.
Link to this post
Subject: what goes around comes around
Na dat we het beu waren dat onze chiromeisjes, die in een naburig dorp op bivak waren, ons elke nacht kwamen lastig vallen besloten wij om hun vlag te pikken ( wat ook lukte ). Zo trots als we waren knoopte we ze aan de onze en hingen we ze in onze vlaggenmast.

Nu op een avond constateerde iemand tijdens de LK dat de twee vlaggen gepikt waren..
In het begin verdachten we onze vb's en oudleiding, maar na talloze beschuldigingen en ontkenningen moesten we er ons bij neerleggen dat ze gewoon van de aardbol verdwenen was. Wellicht waren het (weerel) scouts die 500m verder lagen.

Hierdoor was ons probleem van de gepikte vlag niet opgelost, normaal hadden we de meisjes hun vlag zowizo teruggegeven mits een tegenprestatie natuurlijk. Dus hebben wij maar besloten om, als de oprechte chirojongens dat wij toch wel zijn, de meisjes een nieuwe vlag te bezorgen..

ALS DAT NIET LIEF IS :D

grtz,
Rikkie.
Reply · Quote Kristof48 (Guest) #19
No profile available.
Link to this post
hey ,

ook wij waren slachtoffer van het stelen van onze chiro vlag!! Wij waren ook op bivak van 1 tot 10 augustus in zutendaal. Ik vermoed dus da de zelfde mensen bij ons aan de slag geweest zijn :(

Alle hulp en info is welkom...

groetjes
Kristof
Chiro Olva
Reply · Quote irma (Guest) #20
No profile available.
Link to this post
Subject: chirovlag
hey

wij zijn een paar jaar geleden ook op kamp naar zutendaal geweest en ze hebben daar toen onze vlag gestolen, het is zo dat die mensen een hele groep jonge gasten zijn die met massas auto's ons terrein op reden, ik was toen gastje en zoals de regel geld weet ik er dus niet veel van enkel wat ik toen zag.
ze vertelden ons dat ze dit al jaren deden bij alle chiro's.
 ze wilden in ruil voor een voetbalwedstrijd de vlag terug geven indien we die wonnen, het probleem was en is nog steeds dat we meisjes zijn en met niet veel dus hebben onze koks onderhandeld en besloten dat we niet akkoord gingen, het leek onze koks onveilig
 we hebben toen nooit meer iets van ze gehoord en zijn onze vlag dus volledig kwijt.
chiro heist is daar dit jaar ook geweest heb ik gehoord en hen hadden we vooraf een mailtje gezonden om hen te waarschuwen, hopelijk is het hen dus niet overkomen!
 in elk geval als jullie iets horen, vraag dan ook eens naar onze vlag als het kan? wijzijn chiro bloemkine.

vele groetjes en succes!
Reply · Quote Caribou (Administrator) #21
since Apr 2005 · 70 posts · Location: Melle
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
In reply to post #17
Quote by Dolf on 2007-09-17, 12:43:
We stellen ze dan voor om een nachtje vlaggenroof met duidelijke afspraken te maken. Iedereen heeft zijn pleziertje en de kick om een vlag te kunnen pikken.
Dat is volgens mij ook de enige manier om vlaggenroof te spelen. Het is een leuk spelletje, maar spreek duidelijk af met de desbetreffende jeugdbeweging. Zo krijgt ieder zijn materiaal terug en leer je er elkaar ook mss nog wat beter door kennen.
Een vlag stelen, en dan een bak bier eisen, dat stel ik gelijk aan een bak bier stelen, het is en blijft diefstal.
[font=Geneva][size=19][color=green]De rakkers zijn best wel tof[/color][/size][/font]
[font=Impact][size=19][color=purple]Maar de Sjamfoeters zijn nog net iets leuker. [/color][/size][/font]
Reply · Quote Rubie #22
since May 2006 · 215 posts · Location: Knokke-Heist
Toen ik destijds met J&G (nu Kazou) op kamp ging naar Heer-sur-Meuse was tussen sommige verbonden ook het vlaggenroofspel hetgene wat sommige leiders bezig hield.
De verbonden hadden we tegen het einde van de vakantie (het kamp) hun vlag terug.
Dat valt mee.

Je moet ook op zn minst laten weten dat je hun vlag hebt en hoe ze hem kunnen terugkrijgen.

Toch ben ik niet echt voorstander van het spel: het ligt te dicht bij stelen!
Chiro Heist, machtiger dan da je peist!
w w w . c h i r o h e i s t . b e
Geel is vetgeil
Reply · Quote cosmo #23
since Nov 2005 · 43 posts
Ik haat dit omdat de vlag eigenlijk dient om te tonen dat je in de chiro zit en als die dan gepikt wordt en op het einde terug wordt gegeven heb je er niets aan.

Wij hebben dit nog niet echt meegemaakt, oud-leiding deed het soms wel maar dat was na één dag al terug.

Onze vlaamse leeuw is wel gepikt vorig jaar in wallonie. Blijkbaar waren het de lokale separatisten en daar kan je vlag moeilijk van krijgen want die ontkennen toch
Reply · Quote Rubie #24
since May 2006 · 215 posts · Location: Knokke-Heist
wij hebben eigenlijk maar twee vlaggen, waarvan we slechts één echt gebruiken
- die van de oude chiro
- de nieuwen (gebruiken we)

dan hebben we ook nog twee van die lange witte, voor evenementen
Chiro Heist, machtiger dan da je peist!
w w w . c h i r o h e i s t . b e
Geel is vetgeil
Reply · Quote TheFonz (Guest) #25
No profile available.
Link to this post
In reply to post ID 49725
Als oud-leiding van scouts winterslag wou ik effe horen hoe het nu zit met die vlag? Is deze al terecht??

Om te beginnen... scouts winterslag is op kamp van 21juli tot 31 juli!!!! Is nog nooit op een andere datum geweest. En ons kamp gaat altijd door in de ardennen. Wat zijn we er nu mee als we in Limburg zelf op kamp gaan. We zijn limburgers!!! Daar heb je geen reet aan.

Dus het zomaar beschuldigen van onze scoutsgroep vind ik niet kunnen.
Reply · Quote Tommy Balders (Guest) #26
No profile available.
Link to this post
Hierboven staat dat verschillende groepen bestolen zijn geweest in Zutendaal. Zutendaal ligt op 10 minuten rijden van Winterslag (Ik kan het weten, ik ben ook van Genk). En de enige bivakplaats in de omgeving van Genk ligt in... (rarara...) Zutendaal! Dus ik vind het nogal onzin dat je afkomt met praatjes van 'Wij gaan altijd in de Ardennen op kamp'.

Uiteraard beschuldig ik hier niemand, ik wou dit gewoon even kwijt.
Reply · Quote Kardoefelige Danny (Guest) #27
No profile available.
Link to this post
Quote by Tommy Balders:
Hierboven staat dat verschillende groepen bestolen zijn geweest in Zutendaal. Zutendaal ligt op 10 minuten rijden van Winterslag (Ik kan het weten, ik ben ook van Genk). En de enige bivakplaats in de omgeving van Genk ligt in... (rarara...) Zutendaal! Dus ik vind het nogal onzin dat je afkomt met praatjes van 'Wij gaan altijd in de Ardennen op kamp'.

Uiteraard beschuldig ik hier niemand, ik wou dit gewoon even kwijt.

Waarom is dat onzin? Het is gewoon zo. Ik ben al 17jaar lid van Scouts Winterslag en zolang ik me kan herinneren zijn we altijd van 21 juli tem 31 juli op kamp geweest in de Ardennen. Ik zie ook niet in waarom we na het kamp een vlag zouden gaan stelen.  :-/  Vlaggen stelen doen we eigenlijk zowieso nooit. We weten goed genoeg dat daar problemen van kunnen komen en de laatste jaren hebben we al genoeg ongewenst nachtelijk bezoek gehad op kamp...

Onze lokalen in Winterslag  worden uiteraard wel verhuurd onder de vakantie, mischien dat de toemalige huurders er iets me te maken hebben? Ik kan iig zeggen dat wij niets te maken hebben met het verdwijnen van die vlag en ik ook wel eens zou willen weten op welke grond wij daarvan beschuldigd worden...

Quote by pinguin69 on 2007-08-28, 16:42:
Ik vind vlaggen pikken ook een groot misdrijf en zou het nooit in mn hoofd halen dit te doen. Omdat ik toevallig te weten ben gekomen wie de dader is, kan ik dus ook niet anders dan mijn plicht doen en zeggen dat het scouts Winterslag was.
Ik hoop dat jullie spoedig jullie dierbare vlag terug krijgen.

Groetjes en medeleven
iemand die natuurlijk anoniem wenst te blijven

Anoniem blijven is één ding maar ik zou toch eens willen weten hoe ze bij Scouts Winterslag terecht zijn gekomen...

Quote by erkan en roelandus on 2007-08-29, 19:05:
Beste Chiro

wij zijn oude leden van scouts winterslag en wij weten dat deze mensen altijd in hun provincie op rooftocht gaan.

Ze verwachten geen tegenprestatie en doen dit puur voor de kick.

Groeten iemand die het goed met de chiro voor heeft

dikke kus en veel succes

erkan en roelandus

Jaja, grappig hoor...  Maak je dan maar eens bekend als ex-lid....
Reply · Quote Koentje #28
since Nov 2003 · 117 posts
In reply to post #21
Quote by Caribou on 2007-10-15, 16:52:
Quote by Dolf on 2007-09-17, 12:43:
We stellen ze dan voor om een nachtje vlaggenroof met duidelijke afspraken te maken. Iedereen heeft zijn pleziertje en de kick om een vlag te kunnen pikken.
Dat is volgens mij ook de enige manier om vlaggenroof te spelen. Het is een leuk spelletje, maar spreek duidelijk af met de desbetreffende jeugdbeweging. Zo krijgt ieder zijn materiaal terug en leer je er elkaar ook mss nog wat beter door kennen.
Een vlag stelen, en dan een bak bier eisen, dat stel ik gelijk aan een bak bier stelen, het is en blijft diefstal.

Volledig akkoord... en dan achteraf verbroederen natuurlijk :-)

Wij spelen onze vlaggenroof (binnen onze chiro, laatste avond van het kamp tussen leiding en aspi's) zelfs met een nepvlag...

Waarom? [opgelet, ik schakel over naar ouwzakkenmodus] De vlag is "heilig" (om een groot woord te gebruiken). Ze staat symbool voor je chiro en je groep... Als de vlag scheurt, scheur je je chiro, als de vlag vuil is, is de chiro vuil... :-)
Laat de vlag dus ook nooit de grond raken en ga er zeker nooit op staan (twee uitzonderingen bij een eerbetoon: een trouwend koppel mag op de vlag gaan staan en soms wordt er iemand met een vlag over zijn kist begraven - ik heb het hier nu natuurlijk niet alleen meer over chirovlaggen hé :-))
Een beetje ouderwets, ik weet het, maar dat zijn uniformen, Kristus Koning, volksdansen ook en dat blijven we ook doen hé ;-)
[/ouwzakkenmode]
[font=Times][size=11][color=yellow]
"...De lont in het kruitvat, vlam in de pan, het kriebelt, het tintelt, je voelt dat het kan, om samen te spelen, om samen te zijn, zondag na zondag, dit chirorefrein..."[/color][/size][/font]
Reply · Quote Cheronimo #29
since Aug 2008 · 2 posts · Location: Wetteren-Overschelde
Subject: zeg NEEN tegen het stelen van jeugdvlaggen
Ik zeg radicaal NEEN tegen het stelen al dan niet als spel.
We waren onze vlag al sinds vorig kamp kwijt... Geen idee waar ze was. Een gans jaar hebben we gezocht en niks gevonden. Toen het kamp in zicht kwam besloten we om een nieuwe vlag te bestellen.

Ik weet niet of er zijn die weten hoeveel een nieuwe vlag kost... maar hier zal ik het je zeggen: 25 euro basisprijs + 5euro per letter die je er op zet! In ons geval 80 euro!

Als we dan bijna op kamp vertrekken vonden we onze vlag terug. HOERA dachten we... het domme is nu hebben we 2 vlaggen... en geld voor niks uitgegeven.

We zijn met onze chiro aan het bouwen en kunnen dus elke euro gebruiken. Een nieuwe vlag kopen is een kost die dan ook doorweegt ookal is het "maar" 80 euro.

Elke jeugdbeweging doet financiële acties om extra geld in het laadje te brengen. Ik denk dat elke jeugdverenigign zijn geld meer dan hard nodig heeft.

Als je elk jaar bij wijze van spreken een nieuwe vlag moet kopen omdat ze gepikt is dan betaal je elk jaar zogezegd een nieuwe. Wat zou je allemaal niet in de plaats van een nieuwe vlag te moeten kopen kunnen doen met dat geld!

Een bak bier vragen? Schandalig! Je doet het gewoon voor die bak bier en niet omdat het een spel is. Als bier een drijfweer moet zijn om een spel te spelen schandalig²!

Citaat van Dolf op 2007-09-17, 12:43:

Dit is volgens mij dan weer de ideale manier als je het wil doen. Beide partijen moeten er mee akkoord zijn. Er zijn groepen die het misschien leuk vinden om 's morgens buiten te komen en de vlag niet meer aan het vlaggenstok zien hangen om vervolgens naar de winkel te stappen om een bak bier te kopen om deze dan te gaan inwisselen. MAAR! Er zijn groepen die het ook NIET leuk vinden. Volgens mij kan je maar van een geslaagd spel spreken als alle partijen er plezier aan hebben beleefd! In dit geval is dat NIET zo!

Ik denk dat jeugdverenigingen best de waarden en normen van een jeugdvereniging nog eens nalezen...
Reply · Quote rrarara (Guest) #30
No profile available.
Link to this post
Subject: onnoezeleirs
Ooit al eens aan gedacht dat evenver van Zutendaal scouts Genk-Centrum ligt?
Of Scouts Termien ? ...
Nuja in mijn 12e jaar Winterslag-scout kan ik jullie allemaal vertellen dat we wel degelijk elk jaar van 21 tot 31 augustus in de ARDENNEN te vinden zijn...

gegroet, valse beschuldigaars..
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 217 ms (146.3 ms) · 121 database queries in 36.1 ms
Current time: 2012-02-11, 02:54:30 (UTC +01:00)