Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Chiromomenten Bivak RSS
Straffen op kamp
Page:  1  2  next 
Reply · Quote Freddy #1
User title: Freddy 4Ever
since Oct 2003 · 863 posts · Location: Gent
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: Straffen op kamp
Momenteel jammergenoeg brandend actueel door de Chiro van Buizingen
HLN.be.
Maar ook in mijn Chiro (ben nu deel van de kookploeg dus mag weer 'mijn' Chiro zeggen ;) ) is 'dril' een weerkerend fenomeen. Nu meestal blijft het 'beperkt' tot rondjes lopen op de blote voeten, maar ook ik ken verhalen waar men eigenlijk wel te ver ging.
Persoonlijk ben ik altijd tegen dril geweest: er zijn andere manieren om te maken dat kinderen naar je luisteren.
Hopelijk brengt dit voorval heel wat discussie op gang en bespreekt men vooraf waar de grenzen liggen of beter nog leert men hoe het ook anders kan en schaft men de dril gewoon af.

Freddy

PS: nog steeds in de Top10 van de posters... Waar is de tijd dat ik hier elke dag op zat :) Vele groetjes aan de posters van toen!
Ik blijf in Chiro geloven ....
http://www.Chiro-Mere.be
Freddy 4ever
Reply · Quote Snoopy #2
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Heb het hierjuist ook geleze, ook de reacties van de mensen...
ok, maden eten uit straf, bwa, mja da moe je ni doen...

maar:
1. het is komkommertijd, de krante weten niet wat schrijven
2. we kennen het verhaal niet, toch niet in de juiste context

De reactie van de mense op hun forum, die vind ik er wél over! Je kan zo zien, wie leiding is geweest in een jeugbeweging en wie niet. Mense die niet weten waar ze over spreken mogen van mij gerust zwijge

zie trouwens http://www.chiroforum.be/post/49709
schat leeftijd, euh 10 jaar?

Greets,
Snoop
Reply · Quote Roosje #3
since Feb 2004 · 392 posts · Location: Deurne
ok komkommertijd en ok we kennen het 'hele' verhaal niet, maar tis toch ni zo moeilijk om toe te geven da ne kleine wijt naakt in een bootje zetten met nen blinddoek vanalles laten doen als straf NI ok is?! en dan doet het er mij ni toe of die jongen écht hard gepest heeft of ni, als leiding doede met zo'n actie toch ni veel beter...

Ni stoer doen, dit is geen chiro (als je't mij vraagt)
Reply · Quote Freddy #4
Meer info op de site van Chiro Buizingen.
Nu ja, denk wel dat er grenzen moeten zijn.
Welke Chiro's hebben daar afspraken rond?
Freddy 4ever
Reply · Quote David (vriend v/h slachtoffer) (Guest) #5
No profile available.
Link to this post
Ik erger mij aan de manier, waarop men dit steeds tracht te minimaliseren. Uiteraard zal Chiro Buizingen niet alles toegeven op hun site, ze zouden meer kinderen zien vertrekken. De jongen heeft er pas maanden later over durven en kunnen spreken. Hij heeft het dit nooit alleen gedaan, maar steeds met andere pestkoppen. Wees nu eens eerlijk een kind komt pas eind van de namiddag op bivak toe (3 dagen later) en diezelfde avond wordt hij al uit bed gehaald in slipje, moet een boot sleuren tot in de Ourthe, maden eten en nog dergelijke OVERDREVEN straffen. Kan een leiding niets beter vinden na amper 6 uur aanwezigheid. En zijn dit dan straffen of pesten ? Laat ons eerlijk zijn de jongen draagt er nog de gevolgen van, vandaar de anonimiteit. Daar hij nu nog naar het Chiro gaat in een andere gemeente, bewijst dat er niets scheelt met het Chiro maar met zijn oude leiders ! De moeder wilt alleen voorkomen dat dit zich niet meer voor doet. Iedereen pest wel eens, maar het is niet juist. Dat heeft deze jongen ingezien, maar wat met de andere betrokken pestertjes. Waarom werden die niet gestraft, we leven toch in een democratisch land of niet. Wie weet deden zij meer de eerste dagen. Laat al die (voor)oordelen, maar varen. En laten we hopen dat de leiders andere manieren aangeleerd krijgen om deze problematiek op te lossen. Respekt, beleefdheid en eerlijkheid zijn dingen die vaak vergeten worden.
Reply · Quote Freddy #6
Ik denk wel dat de leiding nu wel beseft dat ze te ver gegaan zijn. Dat hebben ze ook toegegeven.
En ik hoop met je mee dat ze geleerd hebben hoe het beter kan.
Eigenlijk hoop ik dat alle jeugdbewegingen eens nadenken over hoe ze hun leden straffen en of dit wel kan, want laat ons wel wezen, zulke dingen gebeuren ook in andere Chiro's. Soms uit 'traditie', soms uit frustratie, soms uit wanhoop, ... Maar het zou alvast geen kwaad kunnen dat men dit in elke leidingsploeg eens vooraf bespreekt en afspraken rond maakt.
En Chiro Nationaal zou kunnen zorgen voor nuttige info ivm pestgedrag en straffen...
Freddy 4ever
Reply · Quote Bregtv (Administrator) #7
User title: Admin
since Feb 2003 · 791 posts · Location: Neeroeteren
Group memberships: Admins, Leden
Wij hebben sinds 2 jaar het straffen zeer beperkt. Hiermee bedoel ik op kamp, 's nachts wanneer ze stil zouden moeten zijn. Normaal halen we ze dan uit bed (ze = meestal dan de hele groep omdat je niet altijd weet wie het was). En ja ze moesten dan bv. rondjes lopen of pompen of op knieën zitten of kookpotten uitwassen. Maar "en group" is het natuurlijk plezant zo een straf en dat werkte dus niet want ze hadden meer lol dan wat anders. Of ze wilden voor het meest aantal keren eruit gevlogen zijn op een kamp.

Enfin we laten ze nu meestal liggen... Als ze praten gaan we er naartoe en zeggen dat het stil moet zijn... Als het echt de spuigaten uitloopt laten we ze bv. de dag nadien wel de afwas van heel de groep of heel de chiro doen... Het is ook "vakantie" dus is er wel wat tolerantie. Uiteraard moeten de andere wel hun nachtrust krijgen...
Reply · Quote sassette #8
since Nov 2004 · 608 posts
Hm, interessant onderwerp.  Iedereen is verschillend en heeft een eigen mening.  Steeds weer slaagt mijn (nu ex-) leidingsploeg er in om over vanalles en nog wat compromissen te sluiten.  Eén uitzondering: in discussies over "straffen" is er bij mijn weten nooit een akkoord bereikt. 

Argumenten vóór lijfstraffen:
- Ze moeten luisteren of anders gewoon thuisblijven
- "Bij mij ging het vroeger ook zo en ik heb er geen trauma aan overgehouden"
- Ze moeten er maar tegen kunnen
- Zo'n straf heeft tenminste impact

Mijn argumenten zijn tegen:
- Er is geen link tussen pesten en zulke straffen, of tussen babbelen en zulke straffen: kinderen weten niet waarom ze gestraft worden en zo wordt het snel een spel
- De meesten vinden het gewoon leuk en doen zelfs speciaal onnozel om toch maar gestraft te worden
- En het meest rationele, logische argument: risico op ziekte (blote voeten, weinig kledij) en verwondingen (donker, blote voeten...)

Als ik al straf (inmiddels ook alweer een jaar geleden) dan zet ik kindjes in de hoek of laat ik hen tien regels schrijven of zo.  Het meest vervelende wat bestaat, kortom. 

Persoonlijk denk ik dat het probleem in onze chiro niet op te lossen is: wie vroeger hard gestraft is, zal zijn leden hard straffen en omgekeerd.  Ik vrees dat enkel officiële richtlijnen lijfstraffen kunnen tegenhouden.  "Als je een lijfstraf uitdeelt, ben je strafbaar voor de wet".  Dat is het werkelijk het enige wat indruk zou maken op sommige leiding, zo koppig zijn ze.
Reply · Quote reinhold #9
since Mar 2004 · 734 posts · Location: kortrijk
lang geleden hier nog geweest  :blush:

wat betreft dat befaamde artikel, ik heb het ook gelezen en schrok wel een beetje.

ik heb vroeger als lid ook een "straf" gehad, om 2u 's nachts in ons pyjama buiten staan omdat we niet wilden slapen en een soort van oorlog hadden tussen de aspiranten en de keti's. we hebben het met de grote glimlach gedaan en zijn we er slechter van geworden denk het niet.

er is maar 1 straf goed om het pesten op kamp misschien tegen te gaan. en dat is de pesters naar huis sturen of een spel spelen waardoor de pesters nu de gepeste worden en vice versa. (is maar een ideetje he)

vriendelijke groeten,

reinhold

(ex top tien poster)
Reply · Quote joke (Guest) #10
No profile available.
Link to this post
hoi,
Zoals Bregt zei, zijn wij inderdaad gestopt met ze rondjes te laten lopen enz. Bij de jongere groepen zetten we ze meestal gewoon even alleen apart zodat ze zich vervelen. Bij oudere groepen is het het beste zou ik denken om gewoon een groepsgesprek te houden, als het over kleine voorvalletjes gaat.
Gaat het echt over serieuze dingen zoals pesten ed, dan is het belangrijker denk ik om ze individueel aan te pakken en ook eens goed met ze praten.
Maar het allerbelangrijste is denk ik zeggen wat ze verkeerd gedaan hebben, vooral jongere kinderen hebben het volgens mij niet echt door wanneer ze iets verkeerd doen en wat ze verkeerd doen.
Reply · Quote Roosje #11
since Feb 2004 · 392 posts · Location: Deurne
In reply to post #6
Quote by Freddy on 2007-08-17, 08:48:
En Chiro Nationaal zou kunnen zorgen voor nuttige info ivm pestgedrag en straffen...

Dit jaar verscheen er een hele dubbelpunt over pestgedrag en hoe je ermee kan omgaan...
Reply · Quote Freddy #12
Quote by Roosje:
Quote by Freddy on 2007-08-17, 08:48:

Dit jaar verscheen er een hele dubbelpunt over pestgedrag en hoe je ermee kan omgaan...
Als oud-leider lees ik dat niet meer :).
Bedankt voor de info Roosje!
Freddy 4ever
Reply · Quote blauwtje #13
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
over die straf doe ik geen uitspraken: we kennen het volledige verhaal niet en kranten hebben de reflex om alles uit de context te rukken (ze stellen het allemaal erger voor dan het is).
wat me wel tegen de borst stuit is het volgende:
wanneer komen jeugdbewegingen in het nieuws (enkele uitzonderingen niet te vergeten natuurlijk): als er iets gebeurt dat niet door te beugel kan of (gelukkig zelden) bij een ongeval.
Al de goede dingen komen nooit in de media: vb: straffen: in het nieuwsblad: 2 volle bladzijden. startdag vorig jaar in Oostende: 2 regeltjes in het streeknieuws.
Ik wil hierbij niet zeggen dat die straf niet in het nieuws mag komen (al is m'n persoonlijke mening daar anders over) maar kunnen we aub ook eens positief nieuws brengen?
dus media: 8 en 15 september: startdagen chiro: be there.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Q. (Guest) #14
No profile available.
Link to this post
Het feit van straffen achteraf heeft wel als grote nadeel dat de leden die in andere tenten liggen wakker gehouden worden en ook meegestraft worden door de opblijvers (omdat ze hun slaap missen). Vroeger waren lijfstraffen meer dan normaal daarwaar een pedagogisch tikje nu al op de rand ligt. In onze Chiro (Hekeko) word er soms gelopen s'nachts, wij gaan er vanuit dat wanneer ze teveel energie hebben (en daardoor niet kunnen/willen slapen) ze het kwijt moeten. Maar om op het toppic terug te komen, het feit dat Chiro nationaal,Chiro Buizingen en ouders het al hadden uitgelklaard een tijd voor het in de pers kwam gaat er over. Los van het feit of de straf al dan niet rechtvaardig was of niet, het lijkt mij een beetje natrappen...

I,Q.
Reply · Quote Loempia #15
since Jun 2005 · 38 posts · Location: Antwerpen/Oordegem
In de krant stond ook dat de moeder een geen probleem mee zou gehad hebben als ze hem 100 keer zouden laten pompen. Ik mag van mijn VB mijn gasten niet laten pompen want da zijn lijfstraffen...
Kapt. Unicorn
Close Smaller – Larger + Reply to this post:

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 5.2 s (4.5 s) · 137 database queries in 4.5 s
Current time: 2012-05-17, 04:54:08 (UTC +02:00)