Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Luxeprobleem : te veel leiding
Reply
Reply · Quote Iep (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: Luxeprobleem : te veel leiding
HEj
ben er van overtuigd dat er nog chiros zijn met veeeel leiding:
en bijgevolg een 'overschot' aan leiding;
wij hebben nu ook weer 10 nieuwe aspi's klaarstaan en slechts 2 stoppers ... bovenop de 22 huidige leiding
(maar is ook fijn dat er bijna niemand stopt hoor, begrijp me niet verkeerd)

wij zijn dus ook dringend op zoek naar oplossing , zelf bedachten we

• een 2 e jaar aspi :
- nadeel: niet meer 'enkel' met je jaar
- nadeel: is probleem eigelijk 1 jaar uitstellen, want daarna staan nog jaren van 12, 10, .. personen klaar
- nadeel: niet meer 1e jaar leiding in 6e middelbaar en dus wat aanpastijd voor          verdere studies

• 3 jaar tiptien en 1jaar aspi behouden :
- nadeel : idem, maar een jaar uitstel

• kleinste groep (momenteel met 30tal) opsplitsen (en meer leiding nodig)
- nadeel: eerste jaren niet samen , en mogelijk mss al de vorming van 1eJaars en 2e jaars, dat we bij oudere groepen wel eens tegenkomen

• max aantal jaar leiding: bv 4 jaar
(je moet geen 4jaar, maar mag 4jaar, langer niet)
-nadeel: verlies aan ervaring
- nadeel: je kan er heel gemotiveerde leiding mee verliezen

• een superaspijaar:
- nadeel: idem maar 1 jaar uitstel van luxeprob
- hoe invullen? enkele leiding stelde voor dat deze groep zelf spellen organiseren, inspringt bij examens enz , ook vrijblijvend komen ,...  maar zelf vrees ik dan dat die groep eigelijk wat afbouwd wat je bij aspis hebt opgebouwd... wekelijks engagement, veel motivatie, ... wat toch wel handig is als je leiding wordt ...
- nadeel: bovendien is er voor superaspi dan weer 2 extra leiding nodig : en in onze situatie is het net te veel, maar indien extra ; net te weinig

• aspis de keuze laten : er moeten er X in leiding, andere blijven aspi
- nadeel: groep splitsen, sommige hebben dan 'privileges' tov hun vorige groepsgenoten

• aspis leiding worden en effe een jaar afzien met zeer veel volk (moeilijker voorbereiden - met 6 soms - ,chaotischere LK's, ... )
- hier vrezen we er vooral voor , dat van t overschot aan leiding gebruik gemaakt gaat worden om te zeggen dat je eens niet kan, wat we echt wel willen vermijden : normaal komt iedereen elke zondag ...

Zoals ik al zei, we zitten met onze chiro op een randgeval ... we zitten nu met juist genoeg
4_4_4_4_3_3 verdeling (kwestie van voorbereidingen enz ook nog mogelijk te maken voor iedereen)
en een superaspi erbij; zijn er nog leiding nodig
een groep splitsen, zouden aspis leiding worden , want dan is er meer leiding nodig

Wat denken jullie
Of nog andere voorstellen ?
Reply · Quote Snoopy #2
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
ik zou aspi's gewoon hun 2e jaar al zeker teruggeven... Uw aspi-jaren zijn de bangelijkste van allemaal...
en hoe zouden jullie met te weinig zijn om een extra groep te vormen (zonder dat de aspi's erbij komen?)

vb, 2 jaar geleden,
2mini, 2speelclub, 2rakker, 2topper, 1asketen (aspiranten en kerels)

en tis ni da we zo'n klein groep zijn hoor...
Reply · Quote piedie #3
since Jan 2005 · 344 posts
Wij hebben tzelfde probleem gehad.
(ons aspi's hebben wel 2 jaar standaard)

We hebben dat opgelost door de nieuwe leiding de keuze te geven. Ofwel werden ze leiding in een grote ploeg, ofwel konden ze nog een jaar aspi+ worden. Een afdeling appart waar het leidingworden rustig kon voorbereid worden... Twas ongeveer den helft den helf dat ze kozen.
Reply · Quote Chirodeeltje (Guest) #4
No profile available.
Link to this post
En de oudere leiding stimuleren om een nieuw engagement aan te gaan? Gewest? Verbond? Chiroleiding in de stad waar ze studeren? (er is daar altijd leiding te kort)

Maar ze wel betrekken bij activiteiten als de fuif, het kamp, invallen tijdens examens,... zodat je ze zeker blijft kennen.
Reply · Quote dokken (Administrator) #5
User title: Forum-veteraan
since Oct 2003 · 1094 posts · Location: OPSTAL (Buggenhout)
Group memberships: Admins, Leden
Ik zou sowieso voor een 2e aspi-jaar gaan, da's in alle chiro's, waar mogelijk, de gewoonte (en het nadeel da ge dan ni meer met uw jaar alleen zit, is zever.... want da wil zeggen dat uw 10 vorige jaren ook niet zo leuk waren als ge met 2 leeftijden bijeen zit)

in ieder geval zou'k de beslissing overlaten aan de grote groep (=uw huidige leiding + aspi's)

Het idee van andere chiro's (of gewest/verbond) te steunen is wel leuk, maar zie wel da ge zo geen (oud-)leiding verliest...
Reply · Quote Heiland #6
since Dec 2004 · 28 posts
Idd, al die "nadelen" van een 2e aspi-jaar zijn, met alle respect, zever.
Chiro nationaal vraagt om zoveel mogelijk uw aspi's 2jaar aan te bieden,
tzijn u tofste jaren, en met de 1ejaar aspi's die er dan bijkomen moet ge toch overeenkomen
want die staan later bij u in de leiding...
Reply · Quote gerhilde #7
since Dec 2004 · 83 posts · Location: Nieuwmoer!
Ik zou gaan voor 2de jaar aspi mogelijk maken. Waarschijnlijk zijn er aspi's die staan te springen om leiding te worden, maar zijn er ook die liever nog een jaartje aspi blijven. Laat ze gewoon kiezen, dat lijkt mij voor iedereen het leukste. En idd, zoals reeds gezegd is met twee jaren samenzitten echt zo slecht ni hoor.

En eerlijk? Ik zou dat systeem heel graag bij ons kunnen toepassen, maar daarvoor hebben we te weinig aspi's & leiding...
Reply · Quote cosmo #8
since Nov 2005 · 43 posts
jullie weten nu al hoeveel dat er stoppen?

Ik zou toch gewoon opteren om terug twee jaar aspi te maken. Dat is het meest normale en dat is in de meeste chiro's wel zo. En zijn trouwens de bangelijkste jaren van uw chirobestaan. Ik denk niet dat ze klagen. En een jaar opschuiven is geen probleem want misschien stoppen er binnen een jaar een pak meer en heb je dat probleem niet.
Reply · Quote Leen van Chiro Heverlee (Guest) #9
No profile available.
Link to this post
In reply to post #4
wij zitten in de omgekeerde situatie, wij kampen volgend jaar met een leidingstekort.
Het voorstel dat hier werd gegeven kan mss een oplossing zijn voor ons:
als er oudere leiding is die in Leuven studeert, wij, de chiro van Heverlee zijn op zoek naar ongeveer vijf nieuwe leiders/sters voor volgend jaar...
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 150.7 ms (87.9 ms) · 93 database queries in 24.7 ms
Current time: 2012-02-04, 11:20:56 (UTC +01:00)