Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
leiding en betalen?
lidgeld, weekend, kamp,..
Page:  previous  1  2  3  next 
Reply · Quote Heiland #16
since Dec 2004 · 28 posts
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 50575
Kookouders en dienstleiders (~technische ploeg) moeten bij ons niet betalen,
zoals hier al gezegd is dat die mensen hunne congé...
ze krijgen voor op kamp ook kilometervergoeding, dus eigl kost hun da niks,
ze krijgen dan uiteraard ook nog e cadeauke tijdens de bedankingsbbq voor leiding+kookploeg+DL.

'In ruil' geven ze ons ieder jaar wel iets voor de chiro,
en op kamp geven ze dan allerlei hapjes/drank op hun laatste avond.
Reply · Quote hetisPieter #17
since Jan 2008 · 3 posts
Quote by Heiland on 2008-01-17, 14:23:
Kookouders en dienstleiders (~technische ploeg) moeten bij ons niet betalen,
zoals hier al gezegd is dat die mensen hunne congé...

Wat dan met leiding die congé moet pakken om mee te kunnen gaan op kamp. Ik weet dat het uitzonderlijk is, maar verleden jaar heeft een van onze leidsters onbetaald verlof moeten nemen om mee te kunnen gaan op kamp.
Reply · Quote Heiland #18
Zo uitzonderlijk was dat niet bij ons de voorbije jaren, maar die namen gewoon hun (betaalde) vakantie met het kamp. Er heeft nog nooit iemand een woord over gerept...
Het kan dan wel zijn dat ze in het jaar eens niet kunnen komen helpen met iets, omdat ze geen vakantie te over hebben, maar dat zijn keuzes die je als leider zelf moet maken en die je als medeleiding moet kunnen begrijpen.
Je weet op de moment dat je uw vakantie moet aanvragen dat je zeker 10dagen kamp zult nodig hebben. Kies je ervoor om u vakantie in het jaar te leggen om weekendjes te doen of een dag te nemen, wetende dat je dan niet genoeg meer hebt voor een volledig kamp, tja...
Misschien wat simplistisch voorgesteld, maar ik vind dit nog altijd iets anders dan bv de kookploeg, een leider heeft nu eenmaal zijn verantwoordelijkheid binnen de chiro.
Dit is een puur persoonlijke mening uiteraard.
Reply · Quote Hannelien #19
since Dec 2007 · 10 posts
Hallo

De leiding betaalt bij ons redelijk veel. Wij betalen ons lidgeld (12 euro), het geld voor vieruurtje en materiaal dat we per Chiro ook aan de leden vragen (80 eurocent), onze leidingsweekends, onze afdelingsweekends, Dubbelpunt als je die wil, speciale lk's ter ontspanning van de leiding, drank na de lk aan 50 cent, cursussen, maar die worden terugbetaald door de gemeente, eten en drank op een etentje voor de kampkoks... Er zijn zeker nog dingen die ik vergeet. Op fuiven en zo betaalt de leiding die het wil een toegangsprijs. Enkel de drankjes die je drinkt als je werkt, zijn gratis, maar daarin mag je dan niet overdrijven.

Wij krijgen kosten voor 'nafte', verreden voor de Chiro, terug als we het zorgvuldig opschrijven, kosten voor materiaal de zondag of op kamp (weer niet overdrijven), de kas komt voor afdelingsweekends en leidingsweekends per nacht meestal met een totaal bedrag van 80 euro tussen, zodanig dat de kosten voor de leden niet te hoog liggen. De limiet ligt voor de jongste afdelingen op 15 euro per lid om te vragen: dat is al jaren een afspraak. Op kamp betalen de koks niet. Van de VB's weet ik het niet, maar ik vermoed van wel.

Ik merk dat vooral jongere leiding het abnormaal vindt dat we veel zelf tussenkomen.

Nu heb ik het in grote lijnen geschetst hoe het er bij ons aan toe gaat.
Interessante discussie!
Reply · Quote Tamtam #20
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Vroeger betaalden we ook veel meer uit eigen zak. Maar nu de groepskas er goed voor staat is dat veranderd.
Er is toen een discussie gestart en het standpunt van de meeste leiding was: we hebben een kas, we moeten ze gebruiken. En eigenlijk is dat ook wel zo. Alleen op het moment dat onze financiele activiteiten zouden terugvallen, zal het zo waarschijnlijk niet meer gaan. Nu wordt meer tussengekomen in dingen voor leiding en in dingen voor leden. Besparen op materiaal hoeft niet echt meer. Best wel leuk.
Chiroooo
Reply · Quote hakuna matata #21
since Jul 2008 · 3 posts
hey

Wat wordt er bij ons door de kas betaald is het gerief dat nodig is maar dan moet er wel ALTIJD een rekeningske binnengebracht worden bij de financieel.
De naft (benzine) wordt terug betaald mits weer binnen brengen van rekening (voor de activiteit voltanken, na de activiteit direct weer tanken) dit is wel alleen voor nen voorwacht, nawacht, wafelenbak,.... Niet voor gewone zondagen.
Dubbelpunt wordt door de kas betaald.
Het etentje met de nieuwe oudleiding wordt door de kas betaald
Er zullen mss nog e paar dingen zijn die de kas betaald.
Bij een t-shirt voor op kamp wordt normaal gezien e stuk betaald door de kas, maar niet helemaal.

Wij betalen de helft van ons kamp.
inschrijving (waar dan verzekering ook in zit) wordt zelf betaald
bij ons etentje betalen wij zelf ons eten aan dezelfde prijs als de mensen die komen eten, de drank betaal je ook zelf alleen de 3 eerste consumpties niet (daar komt mss verandering; dat we enkel inkoopprijs moeten betalen voor het eten).
Wordt er bij een activiteit eten gehaald, betaal je zelf zoals bij een wafelenbak
bij onze fuif betaal je een afgesproken bedrag daar zit dan drank + t-shirt in. Wel een afspraak voor drank dat is alleen voor u, wil je iemand trakteren dan betaal je zoals de fuifgangers.
Leidingsweekend betalen we zelf e stuk van
ontspanningsweekend betaald de leiding helemaal zelf
En er zullen wel nog dingen zijn.

Je moet je kas ook niet plunderen, er kan er iets vanaf. Maar zorgen dat er reserve hebt kan nooit kwaad. Een familie die het financieel moeilijker heeft kan je daardoor helpen, vinden wij in onze chiro belangrijk.
Ook als er iets geverfd moet worden is het handig als er ewa geld opzij staat.
Reply · Quote Lienemiene #22
since Dec 2004 · 227 posts · Location: Stasegem - Harelbeke
Onze chirokas betaalt (als je een ticketje kan afgeven):
- dubbelpunt (al hebben we er dit jaar een maximum op gezet van 2 per tak, en geven we de boekskes dan door)
- inschrijving+verzekering
- terugbetaling van kosten gemaakt voor de chiro: aankoop materiaal, soms de benzine (enkel bij kampverkenning, kamp,... niet voor de gewone zondagen of eens naar de winkel rijden), kopies (al proberen we zoveel mogelijk gratis te kopieren op het werk enzo)
- uitstappen met heel de chiro (bv. zwemmen, schaatsen,...) waarvoor de leden wel betalen (als je uitstapjes met je tak doet, moet je wel betalen (maar niet de volle pot)
- bij afdelingsweekends is het zo dat de leden €20 betalen, en dat de leiding die mee is bijbetaalt als men tekort komt (drank voor de leiding 'savonds op weekend wordt uiteraard door de leiding zelf betaald)

Wat betalen we zelf:
- leidingsweekend (iedereen betaalt ongeveer €20-25 en daar moeten we mee toekomen)
- kamp (niet de volle pot, maar op de kampvergadering wordt dit telkens besproken, meestal ongeveer de helft van het bedrag dat de leden betalen)
- drankverbruik
- bij chirofeesten (bv spaghettiavond) betalen we een deel voor ons eten en drank
It's better to be hated for who you are then to be loved for who you pretend to be...
Reply · Quote Me #23
since Aug 2008 · 2 posts · Location: zemst-laar
In reply to post ID 48607
Hey,

Ik ben blijkbaar niet de enigste die me hieraan erger. Ik word het volgende jaar hoofdleidster met nog iemand en wij vinden het echt niet kunnen dat onze medeleiding niets wil betalen. Wij zouden hen eigenlijk nog meer willen laten betalen, want uiteindelijk is Chiro niet gratis.
Maar ja, hun argument is dan dat ze het moeten betalen van hun zakgeld, maar dat moet de rest toch ook doen? De Chiro betaalt al zoveel en heeft nog zoveel bijkomende kosten dat het echt niet anders kan!
Oké, dat je verzekeringen en Dubbelpunt niet moet betalen, daar kan ik inkomen. Maar bivak en weekends moet je toch betalen. Toen we ons Sloeberweekend hielden, was ik verbaasd toen mijn medeleiding me zei dat het normaal was dat leiding niets betaalt. Ik ben eerstejaarsleiding en dacht dus echt dat je als leiding alles zelf moest betalen. Maar wat is zo'n weekend nu? 20-30 euro, 2 keer per jaar. Is dat nu zoveel gevraagd? En het kamp moeten ze al maar voor de helft betalen...
Bij ons is het vieruurtje ook gratis, maar na de Chirozondag is het ook terug betalen voor een hapje en een drankje. Net zoals bij activiteiten als een kaas- en wijnavond, daar mag de leiding gratis drinken maar het eten is niet gratis (wel goedkoper). Maar dat is toch logisch, anders kom je niet uit je kosten, zeker niet als er een paar flinke eters of drinkers bijzitten.
Maar ja, wat wil je nog meer? De leiding wil alsmaar meer en meer zonder dat ze ervoor moeten betalen...

Groetjes
Reply · Quote mick (Guest) #24
No profile available.
Link to this post
hallo,

bij ons betaal je als leiding, je agenda, en de helft van een bivak, andere kosten verzekring, weekend zijn gratis.
wij reken wel voor drank maar wij hebben en drankautomaat staan dus wie wil drinken steekt er maar geld in, tijds restaurantdagen etc eet en drink je gratis,normaal denk ik.
wij hebben een enorm gfroot leden aantal in de chiro met las gevolg hebben wij altijd veel succes op onze vierdienselijke activiteiten.
onze kleinste afdeling swingt echt de pan uit wij hebben een ledenstop moeten inroepen;74 miniclub jongens met 2 leiders en 58 meisjes met 2 leidster is ruim voldoende!! bij de andere groepen is het normaal qua aantal rons de 30-40 leden.
Reply · Quote frelus (Guest) #25
No profile available.
Link to this post
Haaj,

Wij betalen
- helft kamp
- eten + drank weekends
- drank chiro (0.50€) en met werkveragderingen ist 0.25€
- gedeelte drank activiteiten (meestal eerste 3 of 6 drankjes gratis)
- dubbelpunt
- curcussen (worden toch volledig terugbetaald)

Wij betalen niet
- weekendplaats
- drank op kamp
- kookouders en vervangleiding betalen geen kamp
- km vergoeding voor verplaatsingen tijdens het kamp (niet de rit naar het kamp en de terugrit)

Verder werken wij met afdelingskaasen, wat betekend dat je voor elke lid in het begin van het jaar als ze zich inschrijven 14€ krijgt voor in de afdelingskas. Hiermee moet je dan wel alles betalen wat te maken heeft met je afdeling, on gropeskas geent 0.0€ euro uit aan materiaalen voor de afdelings werking. Ook de kosten die als afdeling maakt op kamp zijn allemaal te betalen met deze kas, heb je extra eten nodig voor een spel kunnen we wel vragen aan de kookouders om dit mee te nemene van de winkel maar is wel te betalen door de afdelingskas, rijdt er leiding of kookouders voor een activiteit is het ook de gewoonte dat de afdelingskas vergoeding geeft voor de naft.

Kosten voor chiro algemeen worden terug betaalt (werkmateriaal, borstels, pennen,...) mits vertoon rekeningtje.

Best een goed systeem naar mijn mening, geen mensen die klagen!
Reply · Quote lucky star #26
since Dec 2007 · 3 posts
Amai, als ik dat hier allemaal zo lees, betalen wij eigenlijk niets op onze chiro.
Het enigste dat wij moeten betalen is Dubbelpunt (vrije keuze voor wie dat wilt hebben), en een 25€ voor het eten op leidingsweekend. Voor de rest gaan wij 'gratis' mee op ledenweekend en kamp, gratis drank en eten tijdens activiteiten, we krijgen zelfs in het begin van het jaar een algemene 'kilometervergoeding' (zo'n 20€) en op speciale tripjes (kampverkenning, naar kampplaats rijden) krijgen we nog extra kilometervergoeding (afhankelijk van hoeveel kilometer gereden).
Had er eigenlijk geen idee van hoe weinig we moeten betalen, tot ik dat hier las. Zelf zou ik er geen probleem mee hebben om iets meer bij te dragen, maar er zijn er zeker van de leidingsploeg die dit zouden weigeren.
Reply · Quote piedie #27
since Jan 2005 · 344 posts
In reply to post #23
Quote by Me on 2008-08-21, 21:45:
Ik ben blijkbaar niet de enigste die me hieraan erger. Ik word het volgende jaar hoofdleidster met nog iemand en wij vinden het echt niet kunnen dat onze medeleiding niets wil betalen. Wij zouden hen eigenlijk nog meer willen laten betalen, want uiteindelijk is Chiro niet gratis.
Maar ja, hun argument is dan dat ze het moeten betalen van hun zakgeld, maar dat moet de rest toch ook doen? De Chiro betaalt al zoveel en heeft nog zoveel bijkomende kosten dat het echt niet anders kan!

Tis nogthans heel redelijk uit te leggen. De grootste kosten van een doorsnee weekend worden veroorzaakt door 1. verblijfplaats en 2. voedsel (grootste kost, eigendrankgebruik niet meegerekend)
Je gaat op weekend met de chiro (bij ons toch) om ofwel een jaar te te plannen / een kamp ineen te boxen. Chiroactiviteiten maken deze weekends nodig want 'de chiro' heeft je een heel weekend nodig. Chirokas betaalt dan bij ons het verblijf.

Het eten betalen we zelf maar tis niet fair van ouders om dat door zakgeld te laten doen... was je thuisgebleven moest je ook eten (wat je dan niet zelf moet betalen...normaalgezien). Bij ons hebben we die discussie tussen leiding en chiro dan ook verschoven tussen leiding en hun ouders. Aangezien wij ons voedselconsumptie basic houden maken we ons sterk dat het zeker niet duurder uitkomt dan thuis. Laat ze daar maar eens over nadenken ;)
Reply · Quote Zwaneven (Guest) #28
No profile available.
Link to this post
Bij ons zijn alle weekends gratis... je bent er voor de leden, zonder leiding geen weekend... zo redeneren wij een beetje.
Voor de rest... consumpties voor eigen rekening, op een chironamiddag eentje gratis
dubbelpunt is voor de grote kas
kamp is ook gratis...

Bij ons is het vooral betalen bij te laat komen enzo :)
Reply · Quote Tamtam #29
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Onze chiro redeneert zoals Piedie aanhaalt.
Ik probeerde het al eens te formuleren, maar toen lukte het niet om het uitdrukken zoals ik het bedoelde.
We zitten dus op 1 lijn en dat lijkt me (indien de kas het toelaat) een billijke lijn...
Chiroooo
Reply · Quote Heiland #30
In reply to post #27
Quote by piedie on 2008-09-11, 12:09:
Het eten betalen we zelf maar tis niet fair van ouders om dat door zakgeld te laten doen... was je thuisgebleven moest je ook eten (wat je dan niet zelf moet betalen...normaalgezien). Bij ons hebben we die discussie tussen leiding en chiro dan ook verschoven tussen leiding en hun ouders. Aangezien wij ons voedselconsumptie basic houden maken we ons sterk dat het zeker niet duurder uitkomt dan thuis. Laat ze daar maar eens over nadenken ;)

Amen.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 247.7 ms (181.8 ms) · 139 database queries in 51.6 ms
Current time: 2012-02-04, 11:24:34 (UTC +01:00)