Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
leiding en betalen?
lidgeld, weekend, kamp,..
Page:  1  2  3  next 
Reply · Quote n.deveebee #1
User title: mister
since Feb 2007 · 11 posts · Location: beerzel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: leiding en betalen?
Hoi,

Ik ben reeds voor het 3de jaar veebee bij de chirogroep waar ik meer dan 20 jaar lid en leiding van ben geweest. Het stoort me enorm dat de leiding momenteel denkt dat ze als tegenprestatie voor hun "zondagen" alles gratis mogen beleven. m.a.w. de kas betaald de verzekeringen, dubbelpunt voor iedereen, twee leidingsweekends (buiten een tegemoetkoming van ong 30 euro/we), kamp is volledig gratis, en per slot van rekening zijn er sommigen die na een schaatsbeurt met de groep ook nog eens hun geld durven terugvragen.
Nu kunnen wij ons dit voorlopig financieel wel veroorloven, maar er zijn toch wel grenzen hé.

Hoe gebeurt dit in andere chirogroepen?
Reply · Quote Tamtam #2
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Bij ons hebben we daar een paar jaar op een rij wel meerdere LK's stevig kunnen vullen.
Het volgend kwam uit de bus:

Leiding betaalt niet: lidgeld, dubbelpunt, kamp, weekendplaats kampvoorbereidingsweekend, eten op ons eigen eetfestijn (wat we vroeger wel betaalden), IK en SB (andere chirocursussen worden voor de helft van de kas betaald)

Leiding betaalt wel: drankverbruik (50 cent), andere activiteiten (schaatsen, zwemmen, verrassingsreis... aan zelfde prijs als leden), kerstfeestje, eten kampvoorbereidingsweekend, ...

Leiding krijgt terug van kas: 20 cent/ kilometer, enkel heen en terugkampplaats, weekendplaats (als er geen ouders rijden), kampvoorbereidingsweekend. Uitzonderlijk worden km vergoeding gegeven om bvb. friteuse te kopen 100 km ver... Alle andere aangetoonde kosten die op Lk werden besproken (kopie's, aankoop materiaal). Simpel materiaal (bvb. brood, eiers voor zondagnamiddag) mag iedereen vrij kopen en krijgt ook terug.

Dit werkt wel vlot
Chiroooo
This post was edited on 2007-02-28, 09:18 by Tamtam.
Reply · Quote Bregtv (Administrator) #3
User title: Admin
since Feb 2003 · 791 posts · Location: Neeroeteren
Group memberships: Admins, Leden
In reply to post #1
Wel, das nu een punt waar ik mij ook op erg! Dit jaar gelukkig al veel minder! Als ik alles moet noteren wat de leiding per jaar "gratis" krijgt als "tegenprestatie"... hm... kga proberen een paar opsommingen te doen:
*Verzekering (maar dat vind ik wel logisch)
*Dubbelpunt (vind ik ook geen probleem)
*leidingsweekend + bivakweekend(1x per jaar) (drank wordt wel betaald)
*1 à 2 "ontspanningsleidingskrings" waar vorig jaar kas 20 euro bij doet p.p. (na eerst te vergaderen en 15 gezegd te zijn geweest)
*kamp: grote discussie: tot enkele jaren geleden: de helft van wat de leden betalen... toen met 50jaar bestaan was het gratis.. enja eenmaal gratis... is het moeilijk om terug geld te vragen... Toch zover gekregen om 10 euro (dacht ik) te vragen p.p. voor als "spelmateriaal" dan aan te kopen voor kamp als bijdrage, maar vrees ervoor als dat dit jaar nog zo zal zijn.
*met de heemfeesten: heel weekend: gratis drank (2 fuiven + restaurantdag). Ze betalen wel op restaurantdag hun eten. + 2 keer broodjes: gratis (op een morgen en 1 's middags). Op zich... ze werken er wel heel hard voor enzo, maar ik zou toch wel een "duidelijke" afspraak daaromtrent willen....
*Vorig jaar zelfs Vredeseilanden dat ze geen spaghetti wilde betalen (en ouders en leden wel als goed doel  :rolleyes: ), maar gelukkig dat ze dit jaar het wel vonden om hun steentje bij te dragen
*Met de bedankavond van de helpers van onze fuiven en op vergaderingen van de voorbereidingen van onze fuiven is drank en hapjes ook gratis.
*Aparte Chirotrui voor leiding: helft van de groepskas
*kienavond: gratis drank, broodjes, soep. Einde van avond: vat leegdrinken. Tot vorig jaar ook nog na kienavond andere drank liggen drinken. Dit jaar is wel gezegd: enkel na avond nog vat afdrinken en frisdrank die open is. 

Weekends van afdelingen, wordt door afdelingskas betaald alsook eventuele uitstappen.

Zeker vermelden dat de leiding ook wel veel doet ter compensatie hoor! maar iets of wat meer duidelijke afspraken zou wenselijk zijn. Het is makkelijk gezegd: we stemmen, oké meerderheid zegt "zoveel euro van de kas". Het is toch maar van de Chiro en ook wel het nadeel als je als Chiro wat geld hebt...

Kortom: Niet makkelijk! Zeker niet voor Veebee's en hoofdleiding die de gelden wat beheren. En serieus vervelend als niemand geïnteresseerd is in de wat er uit gaat van geld...

ps: het is niet dat ik overal op tegen ben wat opgesomd staat.. verre van! Maar nogmaals: duidelijke afspraken waar iedereen zich in kan vinden en waar er ook gekeken wordt naar in- en uitgaven zou interessant zijn.
This post was edited 2 times, last on 2007-02-18, 19:44 by Bregtv.
Reply · Quote Greetje #4
since Jan 2007 · 19 posts
Bij ons betaald iedereen: kamp (zelfs 10 euro extra voor 's avonds iets te eten en te drinken), lidgeld, leidingsweekends, afdelingsweekends, eten en drinken tijdens activiteiten (verminderde prijs), extra activiteiten met leden (zwemmen, schaatsen,...).  Kortom: wij betalen alles wat leden ook betalen.

De chiro betaald wel (eventueel) de naft terug voor wie gereden heeft op weekends, dropping, ....  De chiro betaald ook al het nodige voor de grote chiro en kleine dingen voor je afdeling.  Maar daar mag niet in overdreven worden.  Voorts wordt nog juist dubbelpunt en de verzekering betaald door de chiro.
Reply · Quote Bregtv (Administrator) #5
User title: Admin
since Feb 2003 · 791 posts · Location: Neeroeteren
Group memberships: Admins, Leden
Amai!
nb: wij betalen wel de drank op kamp (was in vorig bericht niet duidelijk), maar afdelingsweekends, schaatsen, kerstfeestje...dat is van "afdelingskas".
Reply · Quote Gimic #6
since Jul 2005 · 54 posts
hallo,
Het is nog altijd vrijwilligers werk en ik zou zeker niet voor alles betalen...
Bij ons word er niet betaald voor:
Lidgeld, afdelingsweekend, cursussen

wel voor:
2x leidingsweekend (drank + eten, niet de kostprijs van kampplaats), kamp (helft van wat de leden betalen), kerstfeestje

Groeten,
Tim
Reply · Quote Greetje #7
since Jan 2007 · 19 posts
Das natuurlijk nog altijd verschillend van chiro tot chiro en hoe dat de vorige jaren al geweest is, het is toch nog steeds moeilijk om van die oude tradities af te stappen.  Bij ons is het al jaar en dag dat iedereen hetzelfde als de leden betaald en iedereen vind dat ook zo gewoon, maar als ik dat hier van iedereen zo lees, gaat het er blijkbaar totaal anders aan toe dan bij de meeste onder jullie.  Bij ons heeft niemand daar problemen, maar misschien het in de toekomst toch eens gaat veranderen.
Reply · Quote Heiland #8
since Dec 2004 · 28 posts
Snel gedacht is de situatie bij ons:

- de kas betaalt:
lidgeld, drank fuiven (tot 10 consumpties = tegen de zattigheid op eigen fuiven :)), bijdrage in ontspanningsLK's, helft leidingsweekend, km-vergoeding voor vanalles en nog wa, helft kerstfeestje, alle cursussen ed, dubbelpunt, broodjes tijdens 2maandelijkse papierslag, alle Tshirts zoals voor fuiven/kamp/..., kleinigheid hier en daar

- zelf:
3/4 kampprijs leden, zondagse activiteiten moet ge evenveel bijleggen als de leden, drank is aan 50cent (LK en kamp),...

voor het gemak schiet de kas veel voor en komt dat op onze lopende rekening/leider, eens dat uw rekening de 100euro overschrijdt moet ge dan betalen door over te schrijven.
Reply · Quote noodle #9
since Jan 2007 · 35 posts · Location: Sint-kruis-winkel
niet betalen:
- elke cursus die je tot een diploma kan leiden (sb, ik, groepsleidingsweekend + extra voor diploma te halen)
(deels terugbetaald door stad)
- elke chiroactiviteit (van 4-uurtje tot kamp)

wat betalen wij wel als leiding
- alcoholische dranken en drankjes op ons chiro bla bla bla (niet alcoholisch chirocafé eigenlijk)
- leidingsuitstappen (weekends wel aangezien deze voor de chiro zijn, niet voor onszelf)

Dit is omdat we er de werkingssubsidies voor krijgen.
En we ons werkingsverslag elk jaar volledig invullen. Correctheid wordt ook beloond!

LET OP, per chiro hou je rekening met de stad waarin je woont! deze bepaald vaak de mogelijkheden als vereniging...
Reply · Quote ikki #10
since Oct 2007 · 5 posts
wij betalen zelf: €6 lidgeld, €25 voor drank (dit voor een heel jaar), €50 voor het kamp (=helft leden).. das ongeveer alles denk ik..

hmm wat je zelf betaalt en wat je "krijgt in ruil voor het vrijwiliggerswerk".. t zal wel altijd en overal een heikel punt zijn..
Reply · Quote Caribou (Administrator) #11
since Apr 2005 · 70 posts · Location: Melle
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
Wij betalen als leiding geen lidgeld, en voor kamp betalen we 35 euro, voor eten en drinken.
Dubbelpunt is gratis.

Drankjes zijn aan 50 cent. Ook ons leidingsweekend en leefweek betalen wij volledig (elk €50).
Uitstapjes met de leiding zijn ook op eigen kosten.

Cursusssen worden niet terugbetaald, aangezien de gemeente daar 60% in tussenkomt.

Afdelingsweekends zijn meestal de helft of wat de leden betalen.

Vind dat wel een goede regeling, niemand zaagt er over.
[font=Geneva][size=19][color=green]De rakkers zijn best wel tof[/color][/size][/font]
[font=Impact][size=19][color=purple]Maar de Sjamfoeters zijn nog net iets leuker. [/color][/size][/font]
Reply · Quote Katrien86 #12
since Jan 2008 · 9 posts
Bij ons betaalt leiding geen lidgeld, dubbelpunt, afdelingsweekenden tenzij ze er zotte dingen mee willen doen (naar de Ardennen, touwenparcours...), activiteiten zoals zwemmen...
Wat ze wel betalen: de helft van het kampgeld, snoep en drinken op de LK, leidingsweekenden en andere leidingsactiviteiten, cursussen (die worden toch volledig terugbetaald door 't stad) onze eigen truien en T-shirts...
Het komt er zo ongeveer op neer dat dingen die voor leiding zijn ook door leiding betaald worden, dingen die we voor onze leden doen, betalen we over't algemeen niet, behalve het kamp.
Reply · Quote hetisPieter #13
since Jan 2008 · 3 posts
Wij betalen het meeste zelf (Dubbelpunt, drank, vieruurtjes, leidingsweekends, pullen, gadgets, kampgeld (helft van de prijs van de leden), IK en SB (maar deze twee laatste worden wel terugbetaald door 't stad dus eigenlijk schieten we dat gewoon zelf voor)).
De chiro betaald onze verzekering en eventuele kosten voor programm.

Wij vragen echter nooit geld aan onze kookouders, en (sympathiek als ze zijn) hebben ze ons onlangs laten weten dat dit eigenlijk niet logisch is. Hun redenering is dat leiding en kookouders vrijwilligers zijn, en dus dat we hetzelfde bedrag moeten vragen aan kookouders als aan leiding (voor op kamp dus). Dit jaar moeten we op ons kamp-voorbereidend-leidingsweekend dus kiezen tussen twee opties: of we vragen ook geld aan onze kookouders, of we schaffen het kampgeld in het algemeen af voor leiding en kookouders.
Vinden jullie ook dat er geen verschil mag zijn tussen kookouders en leiding, Of loop je het risico kookouders te demotiveren als je geld gaat vragen? (dat laatste was tot nu toe onze redenering, maar het is eigenlijk wel absurd dat we deze redenering wel voor kookouders en niet voor leiding gebruiken, of niet?)
Reply · Quote Caribou (Administrator) #14
since Apr 2005 · 70 posts · Location: Melle
Group memberships: Admins, Leden, Nationaal
Bij ons is het in principe ook zo dat kookouders gratis meegaan, meer en meer staan ze er echter soms op om te betalen. Daarom zijn wij meer en meer aan het vragen dat ze evenveel als leiding betalen, wat meestal de helft is.

Mss is dat als idee te overwegen, dan heeft iedereen profijt.
[font=Geneva][size=19][color=green]De rakkers zijn best wel tof[/color][/size][/font]
[font=Impact][size=19][color=purple]Maar de Sjamfoeters zijn nog net iets leuker. [/color][/size][/font]
Reply · Quote Tamtam #15
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Bij ons betalen zowel koks als leiding niet om op kamp te gaan. We zijn heel blij dat ze komen koken (voor de meeste is dat het grootste deel van hun 'congé', net als voor een deel van de leiding). Als leiding betalen we ook niet. We zijn dan wel een stuk schaarser in het betalen van kilometers. (enkel door en terugreis naar de kampplaats). Zowel de koks die gaan winkelen als al onze andere kilometers of telefoons worden niet gerekend.
Chiroooo
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 212.5 ms (147.2 ms) · 148 database queries in 33.5 ms
Current time: 2012-02-04, 11:08:56 (UTC +01:00)