Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Algemeen Eerste hulp bij chirogevallen RSS
teambuilding!!
Reply
Reply · Quote prinses op de erwt (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: teambuilding!!
Heej!!

Het loopt dit jaar een beetje stroef in onze leidingskring... Er zijn nogal wat frustraties, maar het lijkt nooit het goede moment om erover te praten. De meesten weten waarschijnlijk ook niet goed hoe ze het moeten aanbrengen.

Dus zijn mijn vraagjes nu:
1. heeft er iemand een leuk ideetje voor een evaluatie? De bedoeling is dat ieders negatieve en positieve punten subtiel worden duidelijk gemaakt, zodat hieraan gewerkt kan worden. Het is helemaal niet de bedoeling om in ruzie te eindigen.
2. leuke teambuildingoprachtjes zijn ook altijd welkom!!
3. hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetje,
ik x
Reply · Quote Snoopy #2
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
mss eerst al is lezen wat er ooit allemaal al niet gezegd geweest is op deze site, er zijn al eindeloze discuties over geweest...

er bestaat geen toverformulle, zoveel is al zeker

beste evaluatie volgens mij is ne keer goe ruzie make :)

Snoop
Reply · Quote dokken (Administrator) #3
User title: Forum-veteraan
since Oct 2003 · 1094 posts · Location: OPSTAL (Buggenhout)
Group memberships: Admins, Leden
Quote by Snoopy:
beste evaluatie volgens mij is ne keer goe ruzie make :)
Klopt, maar er wel steeds over waken dat de kritiek die er val wel positieve of opbouwende is. Als iedereen deelneemt aan een uurtje "elkaar de grond in boren" zal er achteraf toch ni zoveel vooruitgang zijn...

In dat opzicht is een moderator altijd wel handig. Best iemand die er ni zelf bijhoort, maar toch vertrouwd genoeg is om aanvaard te worden door iedereen...
Reply · Quote Snoopy #4
ben ik het niet echt mee eens

zelfs slechte kritiek en afbreke is beter dan niets zeggen of erger nog achter de rug zeggen

die moderator waar je het over hebt, bedoel je dan VB? wij hebben geen VB, ook nog geen nood aan gehad, maar das ni de discutie
Reply · Quote seppeHEFA #5
since Oct 2005 · 6 posts
Ik zou toch niet direct een evaluatie doen, zelfs al is de kritiek opbouwend en positief, er kunnen enkele minder optimistische mensen tussen zitten die alles negatief gaan verdraaien. Dan zit je natuurlijk nergens.
Hoe zou ik het wel doen: ik zou wachten met evaluaties tot je een 'groepsvormende activiteit' hebt gedaan, zoals een avonturenweekend, een gewoon leidingsweekend, ... . Dan zal daarna de evaluatie des te beter verlopen.
Reply · Quote brammie #6
since Oct 2003 · 329 posts
In reply to post #4
Quote by Snoopy on 2006-11-21, 16:22:
die moderator waar je het over hebt, bedoel je dan VB?

Bij ons is een gewestleider eens moderator geweest bij een dergelijke evaluatie, en dat was ideaal.  Een gewestleider behoort tot geen enkel kliekje, kent jouw chiro tot op zekere hoogte, weet hoe andere chiro's met een bepaald probleem omgaan, ...  Zoals dokken zegt: een buitenstaander, maar wel één die door iedereen gerespecteerd wordt.

Het voordeel van er een buitenstaander bij te halen, is dat de groepsleider dan ook eens zijn gedacht kan zeggen.
Reply · Quote Snoopy #7
wij zitte me een kleine leidingsploeeg (11man)
de hoofdleider(ik) zegt dus altijd zijn gedacht, op een lk is daar eig weinig verschil te ontdekke tusse leiders en hoofdleiders... mede om dat de lk steeds door iemand anders geleid wordt...

Een persoons- of groepevaluatie hebben wij nog nooit gedaan, wij hebben wel een systeem da op het einde van de lk iedereen de kans heeft om zijn "KP's" (kreft-punten) te zeggen. Wat dus punten zijn over iets da ni goe bezig is...
(mss ni goe uitgelegd, assek is tijd heb zallek da systeem is deftig uitlegge)

Snoop
Reply · Quote blauwtje #8
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
in tegenstelling tot wat snoopy denkt is een evaluatie toch wel nodig.  Daarom is het niet nodig om iemand specifiek af te breken maar je kan hem wel rustig zeggen wat jij denkt dat er verkeerd is.  Hij/zij kan dan reageren en zo komen er soms meer dingen boven dan je denkt.  Alleen al daarom is een evaluatie nodig.  Het belangrijkste is dat je na een evaluatie terug door 1 deur kan: zorg dat alle problemen besproken zijn en dat er oplossing voor gevonden zijn.  Daarom moeten dat niet altijd superoplossingen zijn maar hier en daar een klein puntje aanpassen kan nooit kwaad.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Snoopy #9
as ge het zo ziet ebbe wij elke week "evaluatie", van die KP's kome soms hevige discutie, ma derna gaan we same een pint (of een paar meer) pakke...
Reply · Quote brammie #10
since Oct 2003 · 329 posts
Quote by Snoopy:
as ge het zo ziet ebbe wij elke week "evaluatie", van die KP's kome soms hevige discutie, ma derna gaan we same een pint (of een paar meer) pakke...

Ik gok erop dat jullie een jongenschiro zijn.  Ik denk dat bepaalde frustraties rapper op de LK komen bij jongenschiro's dan bij gemengde werkingen/meisjeschiro's.
Reply · Quote sassette #11
since Nov 2004 · 608 posts
Dat is mij hier al in veel discussies opgevallen: evaluatie wordt in mijn ogen nogal vaak beschouwd als het evalueren van personen.  Terwijl wij in onze chiro toch vooral activiteiten en situaties evalueren...
Reply · Quote blauwtje #12
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
evalutatie van personen en activiteiten is inderdaad belangrijker dan personen evalueren maar soms kan het wel belangrijk zijn om ook te kunnen zeggen wat er op je lever ligt met betrekking tot een persoon.  Het is belangrijk om als leidingsploeg overeen te komen want dat straalt uit naar je groep: een leidingsploeg die er samen voor gaat en waar iedereen zichzelf kan zijn zal waarschijnlijk ook een goede groep hebben.  dat kan je nog altijd het best zien op kamp: als er een haar in de boter zit tussen leiding onderling voelt te groep dat en dat zal altijd nefast zijn voor de sfeer op dat moment.  De zondagnamiddag kan je dit nog altijd verbergen want het is maar x aantal uur tot de chiro voorbij is en dan duurt het terug een week voor je elkaar terugziet maar op kamp leeft je 24 uur bij elkaar.
Daarom vind ik: evalueer eerst activiteiten maar als er je iets wil zeggen over iemand anders: zeg het zeker (dus kan je perfect ook personen evalueren)
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote sstass #13
User title: www.jokadi.be
since Jan 2008 · 7 posts · Location: Alken
we gaan een paar keren per jaar op leidingsweekend waar over vanalles en nogwa vergaderd word, ook is er een evaluatieronde waar iedereen iets over elkaar mag zeggen (goed , kwaad, niet houden aan regels, laksheid ...) en de sfeer in onze ledingsploeg zit wel goed  :-)
Reply · Quote Neleke218 #14
User title: Proud to be 'n leidster!
since Nov 2009 · 3 posts · Location: Vlassenbroek
Wij rekken af en toe na de LK een uurtje uit om elk 2positieve en 2negatieve puntjes te zeggen van de leidingsploeg. Onze VB's waken er beetje over dat het rustig blijft en dat iedereen de kans krijgt om deftig en constructief zijn mening te geven. Er komt dan spontaan een gesprek op gang waar iedereen zijn hart eens kan luchten. Mijn tip is, blijf rustig, aanvaard ook negatieve kritiek, sta open voor ieders mening & ga achteraf samen iets drinken of 'n feestje bouwen! Probleem in no time van de baan! :)
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 178.8 ms (110.2 ms) · 136 database queries in 35 ms
Current time: 2012-02-10, 02:43:32 (UTC +01:00)