Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Drugs en Chiro
hoe ga je er mee om?
Reply · Page:  previous  1  2 
Reply · Quote Toi (Guest) #16
No profile available.
Link to this post
In reply to post ID 47279
Bij ons, ook een klein chirootje, zijn er enkele die af en toe een jointje roken.  Ikzelf rook en drink niet en drugs gebruik ik al helemaal niet...
Ik vind dat joints-rokende leiding moet kunnen, zolang dat ze niet stoned leiding geven, en op kamp er niet gebruikt wordt (voorkamp is iets anders... uiteindelijk drinkt iedereen zich daar ook zat dus waarom niet smoren...)
Wat aspi's doen buiten chiro interesseert mij zelfs niet, zolang ze zich op de chiro gedragen.  Op kamp heb ik ook liever dat er niet gesmoord wordt, maar uiteindelijk kan je pas weerbaar worden tegen drugs door ermee in contact te komen, zo ervaar ik het toch bij mijzelf...  Dus als zij willen experimenteren denk ik dat dat wel moet kunnen, als ze het maar stiekem doen, zodat het niet lijkt alsof de leiding het goedkeurt..  Klinkt waanzin, maar door heel de tijd met een bewijzerend vingertje hen op de vingers te tikken krijg je geen aspiploeg die klaar is voor het leidingschap, volgens mij...
Reply · Quote bwome #17
since Oct 2003 · 124 posts · Location: Bavikhove
Group memberships: Leden, Nationaal
Show profile · Link to this post
Als je ermee bezig bent en als Chirogroep een drugbeleid hebt: geweldig. En als je dat ook nog eens met (wat extra) kennis van zaken wilt doen: nog beter! In dat geval: www.drugsinbeweging.be of mail naar het aanspreekpunt drugcoach@chiro.be.
Reply · Quote blauwtje #18
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
Group memberships: Leden
toi,

ik kan me helemaal vinden in je reactie.  Juist 1 ding vind ik verkeerd (of toch tenminste niet kunnen): joints op kamp bij apsi's.  Voor mij moet een kamp volledig drugsvrij zijn (illegale drugs toch, alcohol kan wel voor mij), zoals het vb niet kan dat leiding 's avond zat rondloopt.
Moesten m'n aspi's 'in den duik' een joint roken, zou ik daar geen problemen mee hebben omdat ik het niet weet maar als ik er 1 betrapt dan stuur ik ze stande pede terug naar huis, met goedkeuren van de volledige leding.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote chiro-mens (Guest) #19
No profile available.
Link to this post
onze chiro heeft enkele jaren geleden een echt imago-probleem gehad doordat enkele leiders geregeld smoorden, het werd zelfs zo erg dat een lokale krant er een artikel over drukte en ons leden-aantal drastisch daalde (net voor kamp), in dat artikel werden leiders beschuldigd van dealen en werd de chiro beschreven als "drugsparadijs" waar ze spuiten hadden gevonden(die hadden blijven liggen na waterspellekes...), later werd dit wel rechtgezet maar het kwaad was geschied. pas nu 5 jaar later gaat het weer wat beter met onze chiro na een volledig nieuwe leidingsploeg en een nieuw drugsbeleid. wat ik hiermee wil zeggen is dat hoe je het probleem ook aanpakt, de mensen denken vaak het slechtste en 1 stom voorval kan een chiro ten onder doen gaan. dus beter voorkomen dan genezen... ik vind het dan ook heel positief dat hierover een discussie is begonnen!
Reply · Quote ChiroPiet (Guest) #20
No profile available.
Link to this post
Hoi,

In onze chiro hebben wij sinds enkele dagen nu ook een probleem. 1 van de aspi leiding is namelijk betrapt geweest op het gebruik en bezit van canabis door de politie. Nu weten we al langer dat hij dit in zijn vrije tijd doet maar hadden we besloten om daar ook geen punt van te maken aangezien er waarschijnlijk nog in de leidingsploeg zijn die dat wel eens durven maar als dit volstrekt buiten de chiro blijft (dus buiten chiro terreinen en dagen) is dit geen probleem. Nu hij echter door de politie betrapt is hebben we een iets wat grote probleem. Onze chiro ligt namelijk in een landelijk dorpje waar iedereen toch iedereen kent en toen de politiecombi aan zijn deur stond deden er natuurlijk ook geruchten de ronde. Nu 3 weken later pas hebben wij dit als leidingsploeg te horen gekregen. Een deel van ons wil hem natuurlijk meteen buiten smijten omdat dit een erg slechte invloed heeft in de chiro maar een ander deel wil hem natuurlijk niet veroordelen omdat dit natuurlijk een zware sanctie is die zware gevolgen kan hebben. Ook willen sommigen een voorbeeld stellen voor de volgende generatie leiding (de aspi's) waarvan ikzelf al weet dat sommigen daar ook al regelmatig eens een jointje durven roken.

Nu heeft er iemand tips voor hoe we dit kunnen oplossen of aanpakken?
Reply · Quote Tamtam #21
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
Dat is wel een vervelend probleempje.

Eerst komt de vraag of die aspileider anders wel goed z'n best doet voor Chiro. Als hij bvb. nu en dan eens z'n kat stuurt en niemand weet waar hij is, of bij evenementen heeft hij niet veel zin om te helpen, dan denk ik dat deze leiding (los of hij nu joints rookt of niet) volgend jaar wss. z'n engagement niet zal beteren.

Als deze leider een verantwoordelijke leider is, die een echt engagement draagt naar chiro toe (en dus vanzelfsprekend geen joints rookt op chirodagen...) dan kan een gesprek met een engagementsvraag oplossing bieden: bvb. hebben wij er als chiro problemen mee dat iemand joints rookt, maar er in de chiro niets te merken valt en de leden er niet van afweten. In jullie geval weet heel het dorp het al natuurlijk, maar canabis gebruik is toch een beetje legaal een mits goeie afspraken en een verantwoordelijke leider mss. wel combineerbaar. Dan moet je natuurlijk naarbuiten toe goed communiceren en zul je zeker een storm van protest krijgen. (ten onrechte als het om een verantwoordelijke leider gaat). Het kan ook zijn dat die leiding beslist om te stoppen met canabis en door dit aan de ouders duidelijk te maken, en je afspraken daar rond duidelijk te maken, zouden ze er geen probleem in mogen vinden.

Als z'n engagement niet goed was (en er geen betering in zicht was), kan je mss. eerder opteren voor de korte metten, maar dan op basis van engagement.

Hopelijk vinden jullie een oplossing,
Eventueel kan je ook Nationaal contacteren,

groent,

Tom
Chiroooo
Reply · Quote Katrien86 #22
since Jan 2008 · 9 posts
We hebben vroeger wel wat problemen gehad met drank, daarom hebben we nu duidelijke regels omtrent drank, roken en drugs:
Tot en met keti's is drank, drugs en roken totaal verboden in de chiro.
Voor aspi's geldt: roken op kamp kan, op enkele vaste momenten op de dag en uit het zicht van andere leden. We maken bewust van deze rookmomentjes geen gezellige boel. Drank (enkel bier) op kamp kan tijdens de laver en met mate, 1 of 2 pintjes. Deze regel geldt ook op weekend.
Voor leiding geldt hetzelfde, op kamp, weekend en LK.
Op zondag is niets toegestaan. Leiding mag tussen half 2 en half 7 ook niet roken.
Drugs is sowieso niet toegestaan.
Wat leiding en leden buiten de chiro doen, is hun zaak. Als we er weet van hebben kunnen we er wel over praten en als het problematisch is mee hulp zoeken, maar dat blijft buiten onze verantwoordelijkheid.
Als leiding zat of stoned is/wordt op een zondag, krijgt men 1 keer een waarschuwing. De tweede keer mag de persoon in kwestie vertrekken. Als dit op kamp gebeurt, wordt de persoon onmiddellijk naar huis gestuurd en wordt nadien bekeken wat we ermee doen.

Dat is natuurlijk maar de theorie. In praktijk is het nog nooit gebeurd dat we een reden hadden om iemand buiten te gooien, laat het ons zo houden!
Reply · Quote Chirororororo (Guest) #23
No profile available.
Link to this post
Wat leden en leiding gebruiken ivm drugs en alcohol buiten om de chiro, is buiten de chiro om en daar blijft het ook bij. Als het invloed heeft op je taak als leidster, dan word er toch over gepraat.
Drugs tijdens chiro is ontoelaatbaar, en word gesanctioneerd.
Ik vind wel dat sporadisch een joint roken iets totaal anders is dan bv iemand die verslaafd is aan harddrugs.
En ook als wij elke leidster zouden buiten gooien die ooit eens een joint rookte, we er nog 3 van de 13 zouden overhouden...
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply · Page:  previous  1  2 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 157.1 ms (93.2 ms) · 83 database queries in 18.2 ms
Current time: 2012-02-04, 11:22:32 (UTC +01:00)