Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Drugs en Chiro
hoe ga je er mee om?
Page:  1  2  next 
Reply · Quote Snoopy #1
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Subject: Drugs en Chiro
Ooit word je er wel mee geconfronteerd...
wat doe je als je weet dat een aspi of keti, buiten de chiro om, joints smoort?
wat doe je als je weet dat leiding, buiten de chiro om, joints smoort?

wat doe je als je weet dat vb een aspi of keti in de chiro, joints smoort?
wat doe je als je weet dat leiding, in de chiro, joints smoort?

wat doe je als je weet dat een aspi of keti,leiding,... buiten de chiro of in de chiro, me zwaarder dinge bezig is?

Wat met legale drugs? Alchol, sigarette (ma dan echt ruig he, ni terug een toppic over: wij drinke dan wel, en dan ni!)
Niet dat er in onze chiro een probleem is ofzo he, ik vroeg het mij alleen af, vermits wij zo'n streng drugsbeleid hebbe:

mee praten, krijg dan nog 1 kans, dan BUITE
    BUITEN!  (met als uitzondering: werchter :) (ma ik ni he!) )
wat doe je als je weet dat vb een aspi of keti, in de chiro, joints smoort?
    BUITEN!!
    BUITEN!!!!
wat doe je als je weet dat een aspi of keti,leiding,... buiten de chiro of in de chiro, me zwaarder dinge bezig is?
    euh? BUITEN!!
Wat met legale drugs? Alchol, sigarette (ma dan echt ruig he, ni terug een toppic over: wij drinke dan wel, en dan ni!)
    ik zout ni wete, ook nog geen echt verslaafde tegegekome (allé toch ni meer dan normaal verslaafd aan
    sigarette)

met vriendelijke groet,
Snoop
Reply · Quote Neige #2
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
gasten buiten smijten omdat je joints paffen... dat moet ook een grote hulp zijn voor hen :rolleyes: vind ik nogal onnozel. ik smoor zelf niet maar ik heb er geen probleem mee dat leiding in hun vrije tijd eens joints paffen. zolang de gasten/ouders het niet weten, en dan nog. het is een hedendaags fenomeen, waarom nog zo middeleeuws doen daarrond?

wat met leiding die al eens ferm gevochten hebben of meer dan de brave burger met de ordediensten in aanraking komt? leiding die 7 keer is blijven zitten op school? dit zijn ook niet bepaald goede voorbeelden dan, hé...
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote Kenny #3
since Feb 2005 · 96 posts · Location: Gijzegem - Aalst
Ik denk dat buitenzwieren niet altijd de beste oplossing is !

Ik denk dat chiro soms een hulp kan zijn voor een persoon vanwege het opvoedende karakter dat je als chiro (en leiding) hebt. Soms kan het beter zijn dat je iemand (bv een keti of aspi) nog laat komen en dat hij/zij onder groepsdruk stopt met die spullen. Als je mensen buitensmijt, worden het misschien straatlopers en dan gaat het meestal van kwaad naar erger.

Ik ga hier drugsgebruik niet goedpraten maar ik denk dat je zo een probleem niet altijd uit de weg moogt gaan.Je moet dit natuurlijk geval per geval bekijken.Als je met een extreem geval te maken hebt, is het misschien beter dat je chiro die kwijt is dan rijk.

Op gebied van leiding ligt dat natuurlijk anders. Hier heb je te maken met volwassenen en denk ik dat je dat best bespreekt op een lk en zo een oplossing probeert te vinden.
Reply · Quote Snoopy #4
leiding:
wij hebben regels, die we elk jaar opt eerste leidingsweekend overlope/aanpasse, daarin staat dat drugs gebruiken == buiten. Iedereen is het op dat moment daar over eens, en draagt de gevolgen indien niet naleven.

leden:
we geven ze toch nog een kans? En op dat moment weten ze dat dat hun laatste kans is.
Nultolerantie, want hoe ga je anders reageren op zwaardere drugs? ga je hun ook nog een kans geve??

Snoop
Reply · Quote sassette #5
since Nov 2004 · 608 posts
Ik denk dat er wat meer stappen nodig zijn.  Bij elke stap kan je dan een beslissing nemen die aangepast is aan de situatie.  Zo zullen de regels er al heel wat genuanceerder zijn.  Info op www.drugsinbeweging.be
Reply · Quote trust (Guest) #6
No profile available.
Link to this post
In reply to post #1
Quote by Snoopy:
Ooit word je er wel mee geconfronteerd...

wat doe je als je weet dat vb een aspi of keti in de chiro, joints smoort?

Niet dat er in onze chiro een probleem is ofzo he, ik vroeg het mij alleen af, vermits wij zo'n streng drugsbeleid hebbe:

wat doe je als je weet dat vb een aspi of keti, in de chiro, joints smoort?
    BUITEN!!
    BUITEN!!!!
    euh? BUITEN!!
    ik zout ni wete, ook nog geen echt verslaafde tegegekome (allé toch ni meer dan normaal verslaafd aan
    sigarette)

met vriendelijke groet,
Snoop

moesten wij dat doen iedereen buitensmijten die smoort (joints) kdenk dat we dan wel onze chiro mogen opdoeken wegens tekort aan leiding!
Reply · Quote Snoopy #7
dermee dak het mij ook afvroeg...
Reply · Quote la ves qui rit (Guest) #8
No profile available.
Link to this post
ik zou oppassen met iemand zomaar buiten te smijten als hij joints rookt ik kan u een verhaal vertellen van jim een leider bij ons die ook af en toe eens een joint rookte int weekend als het paste maar nooit op of voor de chiro hij zou zelfs kwaad worden als hij het wist van iemand anders maar door nen hoop 'bitchen' (lees leidisters die hem toen weg wouden om andere reden )) is er na veel discusie en gemor de sanctie genomen om hem buiten te smijten maar jim was van binnen een echte chiromens ( zoals ik me hem herrinder zeker zo ne goeie leiding als die bitchen die dieper op chiro wou ingaan dan alleeen maar spelen maar zich boog over bezinning duidingen) dat heeft em zo hard  geraakt, gebroken dat ik hem heb zien aftakelen (maakte voor alles ruzie thuis, kamer niet opruimen met andere woorden zag het licht in zijn leven niet meer begon natuurlijk met andere kameraden meer weed en andere dingen te gebruiken omdat hij zich zo inzette en wou inzette voor zijn chiro en kinderen en dat er zoiets moest gebeuren kon hij niet vatten (als ge buiten u chiro een j rookt dan mag da toch wie heeft daar last van????? en ik kan u vertellen sindsdien ist ni echt vooruitgegaan met hem hij woont nu erges in belgie denk antwerpen en ik ni veel meer van hem gehoord

wat ik wil zeggen is pas op met zo een beslissingen een geef mensen kansen genoeg en hou heel goe in u achterhoofd da ge mensen diep diep kunt raken als ze zomaar pats buitengooit of een of andere sanctie geeft
is chiro ook niet een beetje als groep (leidingsploeg) kunnen vergeven en vergeten  (doe niet bij een ander wat je zelf ook niet leuk zou vinden als ze het met jou doen

blijf altijd liefdevol voor u naaste een mens is een mens en moet fouten maken om zich te vormen en schikken (mentaal in zijn eigen lichaam en zijn plaats in het leven de chiro vriendenkring)

een hoofdleider
Reply · Quote Boefer #9
since Oct 2003 · 89 posts · Location: Hasselt
In reply to post #1
Quote by Snoopy on 2006-09-01, 00:45:
    euh? BUITEN!!

met vriendelijke groet,
Snoop

Houden jullie dan nog iemand van leiding en aspi's over?

Groepen genoeg waar er dan misschien nog 1 of 2 zouden overblijven.
Gedreven Hyena (TTB 2003)
Tentenverhuur van 10 tot 240 m²: tenten@chiro-herk.be
[url]http://www.legertent.be[/url]
BVBA Legertent.be
Reply · Quote sassette #10
Dus: omdat iedereen het doet, moeten we het maar toestaan?  Joints zijn ongezond.  Je kan er, in tegenstelling tot wat men soms wel eens hoort, wel degelijk aan verslaafd geraken.  Bovendien verhoogt het smoren van een joint de kans op ongevallen, ook bij derden.  Ik vind persoonlijk dat als je zulke dingen toestaat, je een serieus verkeerd signaal uitzendt.  Ze daarom dadelijk uit de chiro gooien, is natuurlijk ook geen oplossing.  Ik stel voor dat iedereen hier eens een kijkje gaat nemen op www.drugsinbeweging.be.
Reply · Quote Snoopy #11
uit al deze reacties blijkt dat wij een zeer goed drugs-beleid hebben... (bij ons gebruikt niemand drugs (uitz. alcohol, sig(1pers)))
Wij hebben nog nooit iemand moeten buiten smijten, je begint er gewoon niet mee...

Snoop
Reply · Quote blauwtje #12
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
I heb hier maar 1 ding op te zeggen:
Wat ik buiten chiro doe, daar heeft een ander geen zaken mee.  Voor alle duidelijkheid: het enige wat ik gebruik is alcohol, en dan nog met mate (op een enkele keer na).  Maar als er iemand buiten chiro om drugs gebruikt is dat volgens mij nog altijd zijn zaak.  Wat wel niet/nooit kan is dat er drugs net voor, tijdens of net na chiro gebruikt worden.  idem voor zaken die gebeuren in het leidinglokaal.
Ik zou iedereen willen vragen om een klein beetje respect te hebben voor elkaar: als je perse drugs wil gebruiken, als is dit ongezond is dat nog altijd zijn zaak, tenzij de chiro daaronder leid (en dan nog te zien in welke vorm) maar iemand buiten gooien omdat hij een joint rookt vind ik er SERIEUS OVER, tenzij je het beleid doortrekt naar al de rest: wat doe je dan met iemand die buiten chiro regelmatig zo zat als een kanon rondloopt?

met liefs,

blauwtje
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Snoopy #13
ik denk dat hier gewoon het grote verschil komt doordat wij met slechts 11man leiding zijn(80tal leden), en een hechte vriendengroep zijn. En ik denk dat drugs (niet-alcohol) gewoon niet in onze vriedegroep past, dus ook niet in de chiro...
Reply · Quote sassette #14
@ Blauwtje: ik begrijp zeer goed wat je bedoelt.  Het zit dus eigenlijk zo: tijdens de chiro leef je de ene soort waarden voor, en naast de chiro zou je plots volgens andere waarden handelen...  Daar klopt toch iets niet aan.  Je geeft in de chiro het goede voorbeeld (geen drugs) en dan veeg je er naast de chiro je voeten aan.  Daar komt het op neer.  Met alle respect, ik vind dit hypocriet.
Reply · Quote Kenny #15
since Feb 2005 · 96 posts · Location: Gijzegem - Aalst
In reply to post #12
Quote by blauwtje on 2006-10-16, 20:29:
Wat ik buiten chiro doe, daar heeft een ander geen zaken mee.  Voor alle duidelijkheid: het enige wat ik gebruik is alcohol, en dan nog met mate (op een enkele keer na).  Maar als er iemand buiten chiro om drugs gebruikt is dat volgens mij nog altijd zijn zaak.  Wat wel niet/nooit kan is dat er drugs net voor, tijdens of net na chiro gebruikt worden.  idem voor zaken die gebeuren in het leidinglokaal.

Ik zou iedereen willen vragen om een klein beetje respect te hebben voor elkaar: als je perse drugs wil gebruiken, als is dit ongezond is dat nog altijd zijn zaak, tenzij de chiro daaronder leid (en dan nog te zien in welke vorm) maar iemand buiten gooien omdat hij een joint rookt vind ik er SERIEUS OVER, tenzij je het beleid doortrekt naar al de rest: wat doe je dan met iemand die buiten chiro regelmatig zo zat als een kanon rondloopt?

Als er zo een dingen zoals jij vermeld buiten de chiro gebeuren en de chiro(werking) zou er niet onder lijden zou je nog eventueel kunnen zeggen "ok, tot daartoe" maar heb je dan ook al eens gedacht wat er gebeurt als zo een dingen aan de oren komen van de ouders van huidige leden of potentiele nieuwe leden en eventuele sympathisanten.In zo een geval kan drugsgebruik wel nefast zijn voor de naam van een chirogroep (zie voorbeelden van "drankchiro's").

Ik denk nog steeds dat de beste oplossing is van geval per geval op een nuchtere manier te bekijken en dan beslissen wat je er dan mee doet, maar ja ieder zijn mening natuurlijk.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 235.6 ms (170 ms) · 138 database queries in 52.2 ms
Current time: 2012-02-04, 11:07:06 (UTC +01:00)