Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Chiro = Biero?
Page:  previous  1  2  3  4  next 
Reply · Quote Snoopy #16
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
de regels uit ons "klorre":

[quote]LK
  • Je komt niet zat naar de vergadering. Indien dit door omstandigheden toch gebeurd (einde exames, feestje werk,…) weet dan dat zat geleuter niet thuis hoort op de vergadering en dit zeer storend werkt. Hou er dan ook rekening mee dat je medeleiders je zullen aanmane om u bakkes te houden.

Zondag
  • Zolang je zondagnamiddag bezig is, is het verboden alcohol te drinken (ook niet als niemand van de leden het ziet).
  • Niemand rookt voor de chiro begint. De leden mogen ook geen rokende leiders zien. Er wordt nooit gerookt in de lokalen (uitzondering aspiranten). Er mag door de leiding 1sigaret gerookt worden voor de zondagnamiddag  begint.
  • Hou er tijdens het uitgaan rekening mee dat je 's zondags als een frisse leider verwacht wordt en niet als een ellendig wrak. Dit geldt zeker als de chiro vroeger begint dan gewoonlijk. Zorg dat je niet stinkt naar den drank en er niet volkomen doorzopen uitziet.

drank
  • De drankverantwoordelijken zorgen ervoor dat er 's vrijdags, 's zondags en bij speciale gelegenheden genoeg frisdrank en bier aanwezig is in het kotteke.
  • De drankverantwoordelijken zorgen dat het leeggoed tijdig wordt weggedaan.
  • Het drankverbruik van iedereen wordt door de drankverantwoordelijke bijgehouden. Hij zorgt dat iedereen op tijd zijn schuld betaald. Hij mag vanaf de 3e week de kassier vragen een overschrijvingsformulier mee te brengen.
  • De drankkas moet in principe break-even zijn, winst gaat naar de algemene kas. Swakke Maes (052/30....) is de leverancier van het edele vocht. Vergeet ook Theo en Mia en de dochter da iets heeft.
  • De bakken en fleskes worden vrijdag- en zondagavond terug op de plaats die de kotvader voorziet gezet. Zondagmiddag mag er geen drank meer in de lokalen staan. Smijt geen stopselkes in het lokaal en op het koerke. Laat geen fleskes rondslingeren.
  • Tijdens werkvergaderingen, moet er niet betaald worden voor den drank. Maar dit betekent zeker niet dat er excessief moet mee worden omgesprongen.
  • De chiro dient niet als alibi voor overmatig drank-, drugs of ander misbruik. Denk aan de gevolgen die dit mee brengt (reputatie van de chiro, uw eigen lever, hart …).
  • Op onze eigen evenementen let iedereen op zijn drankverbruik: zowel de hoeveelheid als wat je drinkt. Niemand mag voor het hele evenement is opgeruimd zat zijn. Hoe duurder de drank of hoe meer je drinkt, hoe minder winst voor de chiro. En daar is het toch om te doen. Ook de reputatie van onze chiro heeft anders te lijden. Gezien sommige misbruiken in het verleden geldt het eenvoudige principe dat de hoofdleider(s) je een verwittiging geven als je over de schreef dreigt te gaan. Als dit niet helpt, word je naar huis gestuurd en wacht je een warme welkom op de volgende LK.

kamp
  • vanaf het opstaan totdat je leden zijn gaan slapen worden er geen alcoholische dranken geconsumeerd.
  • Het kampgeld van alle leiders bedraagt 90% van de totale drankrekening van het kamp.[/quote]

dusja, wel duidelijk geregeld zeker? En idd over de hoeveelheid staat er niets, zelfs een leider heeft genoeg gezond verstand :rolleyes: )

Snoop
Reply · Quote Jay #17
since Apr 2005 · 468 posts · Location: Ekeren
Ik denk da ge best kunt gebruiken, zolang het uw functionneren maar niet beïnvloedt. Ne benevelde leider geeft inderdaad geen al te goede indruk naar de buitenwereld en op de LK's kan je best ook oppassen want iemand da continu in benevelde toestand (damn I love that word :P) stomme opmerkingen zit te maken werkt serieus contra-productief op een LK.
Maar als die kerel van de chiro van Neige op nen LK 10 pintjes naar binnen speelt maar nog perfect bij zijn zinnen is, dan maakt mij dat niet veel uit! Mocht hij nu wel wat boven zijn theewater zijn, dan OK!

Het gaat volgens mij allemaal een beetke om uw eigen grenzen kennen en als er misbruik gemaakt wordt van het feit dat er geen regels bestaan dan zou ik ze wel invoeren.

Maar misschien is mijn mening een beetje gekleurd door het feit dat alcoholmisbruik bij ons in de chiro nog niet is voorgekomen!
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote Neige #18
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
Quote by Snoopy on 2006-05-04, 12:01:
* Het kampgeld van alle leiders bedraagt 90% van de totale drankrekening van het kamp.
wat een onnozele regel, maak er dan 100% van :-p da's mijns inziens echt "een regel om een regel te hebben"

die bij ons: tuurlijk is die nog bij zijn zinnen, want zelfs 20 pinten doen hem niks :rolleyes: over een drankprobleem gesproken...
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote sAmSiTe #19
since May 2006 · 2 posts · Location: maarxem
probeer het biergebruik te beperken op aangelegendheden waar leden bij zijn. op een leidingskring vind ik dat er bier mag en moet gedronken worden door de mensen dat dit willen. 1 iemand van de leiding heeft de "drankkas" en verkoopt bier, cola, wijn enzovoort voor een democratische prijs van bijvoorbeeld een halve euro.  het is natuurlijk niet de bedoeling dat een leidingskring een zatte aangelegenheid word, want dan verspeel je alleen maar tijd.

op pure leidingsfestiviteiten als een oudleidingsfeesje, leidingsweekend, kerstfeesjes mag het bier natuurlijk rijkelijk vloeien! voor de mensen die dat willen natuurlijk..

helemaal anders zijn dan weer de momenten of activiteiten waar leden ook aanwezig zijn. als jij bijvoorbeeld op kamp vertrekt en de leiding laadt eerst 30 bakken bier in de camion, dan is dat wel een verkeerd beeld dat over gaat naar leden en ouders.
het hangt er gewoon allemaal een beetje vanaf, het mag gewoon niet uit de hand lopen en geen verkeerd beeld geven. aspis mogen een pintje drinken aan het kampvuur, of als ze eens leidinghebben gegeven (achteraf natuurlijk), maar dan wel in beperkte maten.

cheers
de machtigste chiro van heelt vaste land is de SAM gelooft da van mij, St Jozef die darven ni komen tot ier want die zitte te veel met een ei...
Reply · Quote Snoopy #20
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Quote by sAmSiTe on 2006-05-08, 05:54:
...als jij bijvoorbeeld op kamp vertrekt en de leiding laadt eerst 30 bakken bier in de camion, dan is dat wel een verkeerd beeld dat over gaat ...
en de rest? hoeveel bakke neemde gelle zo mee?
Bij ons zien de leden normaal geen flesje/capsulleke, de bakken staan als eerste in de camion, vermits de camion eerst langs den biersteker passeerd... Dus niemand ziet hoeveel er wel in staat...

Nog een voordeel deraan is, da de camion moe leeg zijn voor de we kunne beginne drinke, we kunne er simpelweg ni aan :-)

Snoop
Reply · Quote blauwtje #21
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
Wij nemen maar een bak of 5 mee op kamp.  De rest halen we daar.  Over een heel kamp drinken wij een bak of 25.  We zijn dan maar ook met een leidingsploeg van 10 man waar niet iedereen bier drinkt.
Wij nemen dus juist bier mee om te kunnen starten de eerste avond.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Toon_Timmers #22
since Mar 2006 · 34 posts · Location: Houthalen-Helchteren
Bij ons word er verschrikkelijk veel te veel gedronken. Als de drankverantwoordelijk nu 5 of 15 bakken besteld, na een week zijn die op. Op bivak worden er ongeveer 7 tonnen doorgejaagd. We hebben natuurlijk ook de regel dat je niet zat voor de kinderen mag staan, bij het ontbijt moet je ontnuchterd zijn. Van blijven liggen is er natuurlijk geen sprake. Gezamenlijk drinken en weggaan bevordert de groepssfeer en zo worden er ook nog dingen gezegd die op de LK niet naar boven komen. Heel serieus wordt er dan niet over gepraat, maar vaak worden die dingen dan aangehaald in de volgende LK, dus bier moet niet altijd slecht zijn. Op bivak mag er niet gedronken worden van het moment dat je kinderen op zijn tot dat ze gaan slapen. Op zondagen mag er geen alcohol gedronken worden tijdens de chiro-uren (van 2 tot 6). De twee oudste afdelingen hebben chiro van 2 tot 7 zeven bij ons. Als daar iemand verjaart, mag er daar ook alcohol worden gedronken, maar dan pas vanaf half 7.
Reply · Quote Jay #23
tja, tzijn allemaal verschillende opvattingen natuurlijk!

Ik stoor mij er nie aan da andere chiro's zoveel drinken. Wij hebben nu een activiteit gedaan méouders en hadden 15 bakken besteld. Achteraf zijn er nog 10 over, niemand van de leidingsploeg heeft meer dan 2 pintjes binnen. Maar voor mij moet het niet zo extreem zijn. Als ge maar nuchter chiro kunt geven aan uw mannen en de chiro of uw capaciteiten gaan er op termijn nie onder lijden, dan maakt mij da nie veel uit!

Wel oppassen met beeldvorming en mensen da hun eigen grenzen nie kennen enzo!!
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote Neige #24
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
klopt: ge krijgt al rap een imago, buitenstaanders hebben mij ook al daarover aangesproken. maar het is wel waar dat als ge weggaat met de ganse leidingsploeg dat er dan een aparte sfeer heerst. bij ons is daar spijtig genoeg geen sprake van.
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote blauwtje #25
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
en eens je een imago hebt van drankchiro raak je daar zeer moeilijk vanaf.  Wij hebben ooit een kamp gehad waar redelijk was gedronken maar het probleem was dat je in de plaatselijke winkel enkel drank kon kopen en geen leeggoed ingeven (dwaas systeem maar het was zo) dus moesten alle lege bakken terug mee naar huis.  Wanneer enkele ouders de vrachtwagen hielpen lossen na het kamp en we alle bakken bier moesten uitladen kwam er reactie op dat er nogal wat gedronken was op kamp.  Gelukkig is de kritiek na enkele maanden (!) gestopt.  Dus let op als je zo'n naam krijgt.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote piedie #26
since Jan 2005 · 344 posts
maanden, tval nog mee... ik heb al groepen hun leden aantal zien slinken tot sterven na dood door een leidingsploeg van paar jaar terug
Reply · Quote Jay #27
da zijn de risico's van't vak!
Bij ons hebben ze een jaar of 10 geleden de alcohol uit de chiro geband omdat zelfs de tito's zwaar doorzopen op hun weekend.

Dan hebben ze een zware imagoopkuis gedaan en da was nodig ook!!
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote Kris #28
since Oct 2003 · 188 posts · Location: Maareksem
Kdenk ook dat het afhangt van wie of wat er juist gebeurt en welke ouders er betrokken zijn...

Jaaren geleden is er bij ons ook eens een kerstfeestje uit de hand gelopen (ter illustratie van wanneer: ik ben nu 25, 4 jaar jonger dan mijn broer en hij was toen Kerel) waarbij een aantal leden boven hun theewater zaten. Mijn moeder kon daar op zich niet mee lachen, maar na een gesprek met de leiding werden de plooien (zo ze er al waren) glad gestreken.

Ik kan me niet inbeelden dat ik recenter als aspirantenleider het had moeten 'riskeren' van leden boven hun theewater te hebben op een kerstfeestje... (ook al was er op de kerstfeestjes die ik als aspileider deed wel wijn/bier te drinken voor de liefhebbers).
Reply · Quote jimmy (Guest) #29
No profile available.
Link to this post
Bij ons wordt er op zondag enkel bier gedronken na je afdeling gedaan heeft. Maar de realiteit wijst uit dat leiders niet zo lang blijven plakken na de zondag en dus ook de bierconsumptie op zulke momenten niet verder geraakt dan 1 eenheid.
Op lk is er ook de mogelijkheid om bier te drinken, maar uiteraard wordt er pas nieuwe drank genomen als iedereen het zijne leeg heeft. En door de tragere frisdrankdrinkers wordt dit aantal dus beperkt tot een maximum van 4 pintjes.
Op kamp zijn we eigenlijk veel lakser, te laks mijns inziens. Bij ons mogen kerels tijdens de avond-lk een pintje drinken. Ze mogen niet zat zijn, en moeten volgende morgen perfect aan de vlaggenmast staan. Dikwlijls zorgt de afdelingsleiding 1 avond zelfs voor iets sterker. (jenever, pisang,...)
Aspiranten hebben zelfs het recht om zat te zijn, zolang ze volgende dag nog mee kunnen. De aspiranten mogen zelfs elk een fles sterke drank meenemen.
Leiding heeft geen beperkingen. Daar is het soms wel "cool" om met zen allen zat te zijn. Zo hebben we een aantal jaar geleden een drankspel gespeeld met nen hoop straffe boegt bij elkander. Zulke avonden worden dan natuurlijk wel legendarisch en het is heel goed voor de sfeer. Ik vraag me alleen af ten koste van wat.

Ik moet wel zeggen dat de leidingsploeg van dit jaar op dat vlak minder macho is. De trend ligt niet meer bij sterke drank maar bij bier, en al wie zat wordt is een loser... geen slechte evolutie lijkt me.

Ik vraag me eigenlijk af waar de noodzaak voor alcohol bij kerels ligt. En dan zeker bij het gebruik van sterke drank, zowel bij kerels, aspiranten en leiding. Da spul is dikwijls niet te drinken, duur en ge wordt er snel zat van. Niks als nadelen me dunkt.

Maar om mijn gedacht te zeggen over het probleem van Piedje:
Misschien moet je eens nadenken over alcohol bij aspiranten op zondagmiddag, eventueel kan je afspreken dat het na de activiteiten wel kan. stel dat aspiranten van 2 tot 7 chiro hebben, kan je zeggen da ze wat langer kunnen blijven en dat het dan wel kan. Ik zou ook wel eens nagaan in hoe verre er echte groepsdruk is. En dan deze proberen onderuit te halen... als lijkt me dat geen gemakkelijke klus.
Reply · Quote piedie #30
since Jan 2005 · 344 posts
Quote by jimmy on 2006-05-30, 10:17:
Maar om mijn gedacht te zeggen over het probleem van Piedje:
Misschien moet je eens nadenken over alcohol bij aspiranten op zondagmiddag, eventueel kan je afspreken dat het na de activiteiten wel kan. stel dat aspiranten van 2 tot 7 chiro hebben, kan je zeggen da ze wat langer kunnen blijven en dat het dan wel kan. Ik zou ook wel eens nagaan in hoe verre er echte groepsdruk is. En dan deze proberen onderuit te halen... als lijkt me dat geen gemakkelijke klus.
de zondag kunnen ze na de chiro dat zeker doen, de leiding loopt er toch nog rond tot half 7.
De afspraak is dat ze altijd in hun lokaal mogen zitten als er leiding in de buurt is.
daar ligt het nu niet perséaan, maar ondertussen hebben we de hele zaak al beeke dieper doorzocht
en blijkt dat dit probleem niet persébinnen de chiro zit.
De ongeruste ouder(s) vonden gewoon dat hun mannen teveel dronken maar dit niet alleen binnen de chiro(tienerts ee  :-D ) en ze hebben daarom ook wat vlugger iets laten horen dan dat ze normaal zouden doen.

maar toch is de aspi leiding nu wat wakkergeschoten (lees: gedoogbeleid wordt wat strakker) en zijn ze zo wat bezig met een sensibilisering zoals dat dan noemt. In principe leggen ze de nadruk dat er nog andere mogelijkheden qua drank zijn dan alcol alleen

+ Het was ook een mooi waarschuwingssignaal voor de leidingsploeg toe omdat rond deze periode de afgesproken leefregels toch wel altijd wat beginnen te verslappen. Een mooie refresher dus.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3  4  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 267.9 ms (188.2 ms) · 115 database queries in 58.3 ms
Current time: 2012-02-04, 11:22:53 (UTC +01:00)