Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Chiro = Biero?
Page:  1  2  3  4  next 
Reply · Quote piedie #1
since Jan 2005 · 344 posts
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
dag dag, even jullie mening gevraag (altijd leuk als "background" voor onze ILK van nu vrijdag)
Deze ilk komt er eigenlijk uit het feit dat we van een ouder gehoord hebben dat er een aspi is die zich niet echt op zijn gemak voelt omdat ze geen alcohol drinkt. Daar zitten we toch wel mee in en het bracht ons (de groepsleiding) tot nadenken.
- Maken we niet te veel reklam voor bier? --> voorbeeldfunctie als leiding
- hoe belangrijk is bier binnen ons chiro?
- bier tijdens de LK? (eventueel afspraken nodig?) --> heb ik als eens moeten over "neuten"
- drank en leden

allez ja, misschien beeke een clichéonderwerp maar elke comment zou al welkom zijn.
merci e
Reply · Quote Wor #2
since Dec 2004 · 37 posts
Dit zijn toch zaken die altijd terugkomen. Op de chiro nemen wij volgend standpunt voor de oudste leden in t.o.v. ouders en iedereen:
"Als ze met de chiro weggaan en geen pintjes mogen drinken, doen ze dat wel op andere momenten, waar er zeker geen leiding aanwezig is en er dus niemand is met enige verantwoordelijkheid."

Als het feit is dat iemand zich niet op zijn gemak voelt als ie geen alcohol drinkt, doet mij eerder denken dat er een enorme groepsdruk heerst om toch te drinken.
Reply · Quote sassette #3
since Nov 2004 · 608 posts
"Als ze met de chiro weggaan en geen pintjes mogen drinken, doen ze dat wel op andere momenten, waar er zeker geen leiding aanwezig is en er dus niemand is met enige verantwoordelijkheid."

Dat komt dan goed uit, want dan is het op hun eigen verantwoordelijkheid.  Ik heb nooit verstaan dat mensen die (chiro-)leiding geven de verantwoordelijkheid willen nemen over het alcoholgebruik bij jongeren, en nochtans, dat is wat je doet als je hen binnen het kader van "chiro" alcohol toestaat.  Ik weet niet waar men de pretentie haalt om te beweren controle te hebben over het alcoholgebruik van de leden; daar is volgens mij alleen maar sprake van als je de drank zelf in hun mond zou gieten en om het uur een alcoholtest zou afnemen en als je zelf volledig nuchter zou blijven.

Ik weet dat ik mij hiermee veel reacties op de hals zal halen, maar dat ik in elk geval niet helemààl ongelijk heb, bewijst het voorbije ketiweekend van gewest Meersvliet.  Piedie, je keti's waren er niet bij, en ik vrees te moeten zeggen dat je er blij mag om zijn.  Als je als leiding zegt: "vanavond krijgen jullie drie pintjes", dan ben je toch verkeerd bezig? 

Het gaat hier natuurlijk om aspi's en die mogen al eens een pintje drinken, natuurlijk.  Bij ons is het geen probleem als je geen bier drinkt, er is een heel ruim assortiment aan frisdrank (schweppes, tonic, cola, cola light, fanta, fanta light, looza, appletise of zoiets) waardoor zelfs de meest overtuigde bierdrinkers (ook leiding) af en toe verleid worden tot iets anders!
Reply · Quote Kris #4
since Oct 2003 · 188 posts · Location: Maareksem
Der is een verschil tussen bierconsumptie promoten en het toestaan op bepaalde momenten (en onder voorwaarden).

Ik ben er zelf geen tegenstander van dat aspiranten bijvoorbeeld op een kerstfeestje een biertje of zo drinken, maar het was bij mij altijd de regel dat er geen één zat mocht zijn, want dan zou het volledig gedaan zijn met bierdrinken. Duidelijke afspraak en het is bij mij dan ook nooit verkeerd gelopen (waar ik blij om ben).

Het feit dat een aspirant zich niet goed zou voelen in de groep omdat ze geen bier drinkt, zou niet aan de leiding mogen liggen. Het ligt niet aan de leiding dat aspiranten bier drinken (of als het wel zo is: dan zijn die leiding fout bezig). Leiding moet het gebruik van bier niet promoten, en als er 'stoere mannen' zijn die belachelijk doen omdat er iemand geen bier drinkt moet leiding hiertegen optreden, maar verder kan leiding weinig doen, behalve weinig momenten voorzien waarop bier te krijgen is.
Reply · Quote Wor #5
since Dec 2004 · 37 posts
Quote by sassette on 2006-05-02, 09:57:
Ik weet niet waar men de pretentie haalt om te beweren controle te hebben over het alcoholgebruik van de leden; daar is volgens mij alleen maar sprake van als je de drank zelf in hun mond zou gieten en om het uur een alcoholtest zou afnemen en als je zelf volledig nuchter zou blijven.

Misschien heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt (niet goed nagelezen wat ik getypt had:)). Ik bedoelde niet dat je echt controle hebt op alcoholgebruik, maar wat ik bedoelde is dat ouders blijkbaar geruster zijn als hun jong op stap gaan, wanneer er iemand van de leiding ook daar is, ook al is er helemaal geen sprake van een chiro-activiteit op dat moment.
Reply · Quote sassette #6
Ja, da's een terechte opmerking (ik had jouw post ook zelf niet goed gelezen).
Reply · Quote Jay #7
since Apr 2005 · 468 posts · Location: Ekeren
Bij ons is er een heuse anti-cultuur omdat ongeveer tien jaar geleden onze chiro bijna op zijn gat heeft gelegen wegens overmatig drankgebruik en toen kwamen de ouders van nen topper da te weten en toen gingen de poppen aan het dansen!
Geluk dat er het volgende jaar een supergemotiveerde leidingsploeg opstond en dat die met alle moeite van de wereld bewezen hebben dat de tijden effectief wel zijn veranderd!

Nu voor mij hoeft een totale anti-houding niet maar we moeten wel zeker aandachtig zijn met waar, wanneer en met wie we alcohol consumeren!

Nog iemand ervaringen met nen "totaal droge" chiro? :-p
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote piedie #8
since Jan 2005 · 344 posts
En hebben jullie afspraken ivm drank tijdens leidingskring.
Reply · Quote blauwtje #9
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
bij ons mag er tijdens de vergadering gedronken worden.  We moeten er alleen voor zorgen dat de vergadering deftig blijft.
Ook op kamp mag er gedronken worden.  Na de activiteiten.  Iedereen mag drinken zoveel hij wil maar iedereen moet 's morgens op tijd uit z'n bed.  De leden mogen ook geen last hebben van een eventuele kater.  indien er toch problemen onstaan of zijn dan zal er ingegrepen worden, maar voorlopig hebben we er nog geen problemen mee gehad.
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Jay #10
since Apr 2005 · 468 posts · Location: Ekeren
Quote by piedie on 2006-05-03, 08:44:
En hebben jullie afspraken ivm drank tijdens leidingskring.
Mwa niet echt, gezien er in onze chiro tochgeen bier in het leidingslokaal staat :P

Hoewel, ... da komt wel eens voor da iemand een pintje drinkt tijdens den Lk, maar der zijn niet echt afspraken rond! Het is nog nooit nodig geweest want er is nog nooit iemand zat op den LK geweest! Zoveel bier is er trouwens ook nie :P

Is dit een treffend antwoord op je vraag?
Chiro
--> STRAK!!!
NAC
--> INVENTIEF!!!
Chiro Ekeren Donk
--> Ze doen dat hoed!!!

AB
--> GEEL is VET GEIL!!
Reply · Quote sassette #11
De enige afspraak ivm drank voor leiding is dat je er altijd staat voor je gastjes, nuchter en monter.  Dit wil zeggen dat je vóór en tijdens de chiro geen pintjes drinkt en overdag op kamp ook niet maar da's allemaal evident natuurlijk.  Wij hebben dus geen afspraken mbt drank in leiderskring.  Er is daar feitelijk ook nooit een probleem rond geweest, maar natuurlijk, dat kan altijd komen hé.  Verdient de moeite om over na te denken.
Reply · Quote orange #12
since Feb 2005 · 272 posts · Location: sint baafs vijve
wij zijn ook volledig alcoholvrij in de chiro
behalve zo eens op aspiweekend of een tweedaage word er wat gedronken maar ook dit is beperkt... ksnap trouwens nie waarom er alcohol moet gedronken worden, ge moet toch nie zat zijn om lol te hebben?
Reply · Quote blauwtje #13
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
Bier is niet nodig om plezier te maken, zeker niet.  Maar ik vind het wel leuk om na de activiteiten, zowel op kamp als na de chiro, op het gemak een pintje te drinken.  Als er geen bier is zal ik niet minden plezier hebben dan als er wel bier is. 
Bij mijn weten hebben de ouders er geen probleem bij dat we bier drinken.  Moesten we dronken rondlopen dan denk ik dat ze er wel problemen mee zouden hebben (en volledig terecht natuurlijk)
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Neige #14
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
Quote by orange on 2006-05-03, 06:09:
ksnap trouwens nie waarom er alcohol moet gedronken worden, ge moet toch nie zat zijn om lol te hebben?
net zoals men niet zat moet zijn om lol te hebben, moet men ook niet constant diezelfde, ondertussen grijsgedraaide opmerking worden gemaakt.

zoals blauwtje zegt: voor mij smaakt een palm stukken beter na een harde werkdag dan een ice-tea of zo. als we bijvoorbeeld aan het voorbereiden zijn voor het bivak, dan lessen wij overdag onze dorst met frisdrank en pintjes, voor elk wat wils. feit is dat als ge tijdens de dag geen pintjes drinkt, dat die eerste 's avonds echt deugd doet. maar meestal wacht ik niet tot dan: bier en cola is bij ons dezelfde prijs en behalve het alcoholgehalte, zit er ook gewoon 25% meer in een bierflesje dan een colaflesje.

bij ons is er een ruim aanbod in de chiro van bier en ook van frisdrank (limo, cola, fanta, fruitsap, water, spuitwater, pintjes, palm, kriek, hoegaarden, en de overschot van de streekbieren :) ). tijdens de lk mag er gedronken worden, maar je moet maar zorgen dat je voor dat de lk begint je voorraadje hebt. dit is ook met mate, want als je daar een rijtje van 5 pinten zet, wordt je ook wel teruggefloten door gelijk wie anders van de leiding.

ook op kamp gaat er van dit alles een redelijke hoeveelheid mee en kan er 's avonds genuttigd worden, na de activiteit. tijdens mijn eerste kamp als leider ging ik samen met nog 2 andere leiding altijd als laatste naar bed, met als gevolg dat we samen toch 1 à 2 ballen leeg pierelden en tegen het einde van het kamp nogal moe waren, maar tot mijn eigen verbazing was ik wel altijd fris :).

maar om eerlijk te zijn, hoe dikwijls ik ook zat ben en hoe graag ik me ook aan alcoholmis-/-gebruik schuldig maak, toch heb ik zelf problemen met het gebruik van andere leiding in onze ploeg, die inderdaad een rijtje zetten voor de lk, het eerste wat ze doen tijdens de pauze is sigaret opsteken en naar de frigo lopen achter nieuwe voorraad (1e helft lk duurt 45-60 min :!:.
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote Lienemiene #15
since Dec 2004 · 227 posts · Location: Stasegem - Harelbeke
alcohol tijdens de LK mag bij ons, maar de voorraad frisdrank is ook zeer aanlokkelijk :-p

tijdens de werking zelf wordt er geen alcohol gedronken... dat is niet echt een regel, maar iedereen doet dat uit zichzelf...

op kamp wordt overdag ook meestal geen alcohol gedronken. We hebben wel één dag op kamp waar we (en de leden ook) een aperitief krijgen: voor het eten wat chipjes en grenadine (in de kan van de leiding wordt dan fiero gedaan, soms ook in de kan van de aspi's)
's avonds op kamp is alcohol geen probleem, maar vanzelfsprekend mag er niemand zat zijn... Maar zoiezo blijven er altijd wel mensen echt compleet nuchter voor moest er iets zijn...

leden: tijdens de werking wordt er geen alcohol gedronken, als ze op weekend zijn dan mag het wel (maar natuurlijk geen braspartij). Op kamp mag het ook niet, behalve op het kampvuur, als de kleintjes zijn gaan slapen, dan mogen ze wel iets drinken. als leiding houden we het wel een beetje in de gaten dat het niet overdreven wordt...
It's better to be hated for who you are then to be loved for who you pretend to be...
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  4  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 225.2 ms (160.2 ms) · 119 database queries in 49.3 ms
Current time: 2012-02-04, 11:20:14 (UTC +01:00)