Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Gebrek Aan Sfeer? Of Motivatie?
een groep zonder echt probleem
Page:  previous  1  2  3  4  next 
Reply · Quote Snoopy #16
since Jan 2006 · 409 posts · Location: Londerzeel
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
nog maal srr voor mijn uitspraak,

maar laat ik zeggen dat er een serieus verschil is  met de inzet van onze eerstejaars en die van de rest. Ook in vergelijking met toen die eerstejaars waren...

laat ik een voorbeeld stellen:
ik kan momenteel niets praktisch doen voor de chiro vermits ik in gent studeer en daar een maand blijf, dus ik vraag aan een van die eerstejaars om een zwarte vlag te maken(zie www.chiro.be) dit duurt, ong 5 min. En het kan niet, geen tijd...
dit terwijl ze dus wel kunnen msn'n en tot half3 kunnen uitgaan, srr maar daar krijg ik het van...

Snoop
Reply · Quote sassette #17
since Nov 2004 · 608 posts
Mag ik er toch op wijzen dat het gevaarlijk is om zomaar te vinden van andere mensen dat ze geen motivatie hebben of "geen klote" doen? Ik kan begrijpen dat ge enthousiast zijt over chiro doen en ge u daar 200% voor inzet, maar mss projecteert ge uw eigen ideeën en verwachtingen omtrent leiding zijn te hard op andere leiding? Hoe kunt ge erover oordelen dat iemand van uw leidingsploeg "te weinig doet voor de chiro"? Mss is dat te weinig in uw maatstaven, maar mss is dat "weinig doen" in die persoon zijn situatie eigenlijk veel meer dan dat "veel doen" in uw situatie?

Dat is de waarheid als een koe,
maar als je je ondanks dit te weten, je niet goed voelt, dan moet je het toch niet voor jezelf houden?  En ik denk: als je je er echt rot door voelt, moet er toch wel ergens een aanleiding toe zijn, nee?
Reply · Quote piedie #18
since Jan 2005 · 344 posts
daarmede zal een goed openhartig gesprek waarin alle partijen hun mening kunnen zeggen, hopelijk beterschap brengen.

mer ik versta u. Ik haat da ook. Maar, als het de eerste keer is dat ge hun daarover aanspreekt, hou het kalm e  :-D
Reply · Quote Snoopy #19
ik zen ne kalme mens, das al een goe,
en al bij al, ze zijn toch leider geworde he,
das al een uitdaging :!:

dus ruzie willek er zeker ni mee maken, maar een beetje op hun verantwoordelijkheid wijzen, kan geen kwaad eh?

Als oude rotten (zeker ni 2ejaars zijn ;) ) kunde hun toch wa bijsture he,

ergens is da dan weer onze verantwoordelijkheid  :rolleyes:

tsulle we ooit echt goei worre zeker? allétsal wel moete!

snoop
Reply · Quote Guest (Guest) #20
No profile available.
Link to this post
Nee, als ge u daar nie goe bij voelt dan hoeft ge dat idd niet voor uzelf te houden.

Een open communicatie is essentieel voor een een groep van mensen die moeten samenwerken lijkt mij.

Over alles, dus ook zo'n dingen, moet -op een redelijke & ruimdenkende manier- kunnen gepraat worden. Vanaf dat nie meer kan in een leidingsploeg denk'k pas dat ge een probleem hebt.

Groeten !
Reply · Quote clothil (Guest) #21
No profile available.
Link to this post
wij hebben overlaatst ook zo'n gesprek in onze ploeg gehad, waarvan het besluit eigenlijk was, zoals hier ook al gezegd, dat het niet erg is dat niet iedereen evenveel tijd wil/kan steken in de chiro owv andere hobby's, school...  maar dat het wel belangrijk is dat degene die er veel voor doen daarvoor ook worden geapprecieerd, dus af en toe eens een merci, complementjes...  zodat zij het tof blijven vinden om zoveel energie in de chiro te steken, want uiteindelijk moet iemand de dingen organiseren en zo he

maar ik denk wel dat je zeker eerstejaars leiding ook de tijd moet geven om hen 'in te werken', niet iedereen is even mondig, natuurtalent in organiseren...  en heb bij ons ook al gemerkt dat ze vaak schrik hebben om iets 'verkeerd' te doen of zeggen...

omdat wij vorig jaar veel nieuwe leiding hadden, zijn wij begonnen met een eigen 'stageboekje' nadat ze IK en SB hebben gedaan, en dat werkt heel positief, ze moeten eigenlijk niks extra doen, maar de taken die ze opnemen binnen de ploeg en 2 activiteiten die ze geven aan hun afdeling worden wat "beoordeeld" door de groepsleiding en de nadruk ligt echt op de positieve punten en een paar werkpuntjes waaraan samen gewerkt wordt tijdens een bepaalde periode...
(bij wijze van spreken 5 positieve dingen voor 1 werkpuntje)

zo heb ik ook sommige nieuwe leiding en hun angsten ("ik kan helemaal niks organiseren, ik zou soms liever een beetje meer de leiding nemen maar durf dat niet...") beter leren kennen, en ze zijn allemaal heel erg geëvolueerd op zeer korte tijd, nu durven ze wel uitdagingen aangaan en ze doen het nog heel goed ook!
sommigen pakken achteraf soms nog eens hun boekje terug vast omdat het hen goed doet nog eens al die positieve punten over zichzelf te lezen  :-D
Reply · Quote Snoopy #22
in hun leiding zijn, zijn ze (voor zover ik weet) wel in orde, ma het gaat over die randdinge, die ook moeten gebeuren, maar ja, door wie?

## toch niet door mij, vraag dat aan iemand anders. Waarom ik? hier se den deze zal da wel doen, waarom ik? Ik kan die vlag niet make, ik moe gaan eten, studeren, ...
Zeg, als da maar 5 min duurt doe da dan is zelf! Euh, ik ben moe. "ik heb daar geen zin in" (laatste is fav zinnetje van iemand) ##

zo'n dinge dus...

snoop
Reply · Quote clothil (Guest) #23
No profile available.
Link to this post
begrijp het helemaal hoor, door die 'positieve stages' hebben wij er nu aantal nieuwe die het heel erg goed doen, maar er lopen er ook nog wel enkele rond die lijken op wat jij beschrijft...

en dat is inderdaad super frusterend!!  ze hebben nooit tijd om eens te helpen, zagen als ze dan toch eens een extra handje moeten toesteken omdat de anderen die het normaal trekken examens hebben, familiefeest... wat is er het ergste, iemand die na een vat waarop het laat kan worden nog wat mee sjorhout moet gaan kappen of iemand die 2 dagen erna examens heeft en dus zijn studies maar beetje moet 'verwaarlozen' om sjorhout te gaan kappen???  :unsure:
dat vind ik eigenlijk een beetje weinig respect hebben voor anderen, maar wat er aan te doen?  ik heb er al eens mee proberen te praten, maar veel helpt dat toch niet bij hen... 
bij ons zijn er dat ook die niet zo veel enthousiasme uitstralen, geen zin in activiteit, geen mening op LK... zodat ik mij soms afvraag wat zij in onze groep doen, maar op een algemene evaluatieLK zeggen zij het toch heel leuk te vinden en er nog zeker effe mee door te gaan?  :unsure:

bij ons is er op het oudercomitéal eens een 'wijze' uitspraak gevallen: "je kan iedereen gebruiken in een ploeg, al is het maar om de hele namiddag het vlaggetje te bewaken tijdens het bosspel"
dus proberen om in die leiding toch de dingen te zoeken die ze wel goed doen, als zijn het pietluttige dingen die je dan al niet meer zelf moet doen (hopelijk zijn er zo toch enkele?) en ze daarin te appreciëren, vooral ook om jezelf niet al te gefrustreerd te voelen!

maar ik weet, da's niet altijd gemakkelijk, zeker als je zelf examens hebt en eens even chiro op een minimum wil zetten...
Reply · Quote Snoopy #24
mmm

probleem is da we er zo 5 hebbe, en da zijn dan ook nog eens de 5 nieuwe, en wij hebben geen 5 vlagge int bos staan

dus die MOETEN (zeker volgend jaar, binne 2 jaar) de chiro trekken. Op deze manier gaat da ni lukken.

En als je nu wil antwoorden, "ze zulle dat dan wel zien". Dan zal ik antwoorden " dan ben ik wss nog steeds hoofdleider, en is de chiro nog steeds mijn verantwoordelijkheid"

Ik wil er dus nu iets aan doen, want ik vrees dat de tijd dat ze er alleen gaan voor staan, rapper zal komen dan verwacht, als ze zo voort doen...

snoop
This post was edited on 2006-01-21, 21:27 by Unknown user.
Reply · Quote Guest (Guest) #25
No profile available.
Link to this post
is dat probleem geen probleem waar gemiddeld elke leidingsploeg mee sukkelt?

globaal gezien lijken normen en engagementen wel te veranderen of te verschuiven... vroeger was mss de chiro "de" hobby van een leider waar dat nu de chiro "een van de zovele" hobby's is van de leider?
Reply · Quote clothil (Guest) #26
No profile available.
Link to this post
snap wat je bedoelt, soms denk ik ook, wat zit ik nu nog die groep te trekken, moeite te steken om mensen te motiveren als dat die precies toch niet te motiveren zijn of na korte tijd toch weer hervallen... en toch blijf ik het jaar na jaar doen  ;)

5 van de 5 is natuurlijk wel een probleem, bij ons zijn er van de nieuwe leiding wel een paar waarvan ik denk dat ze het wel gaan kunnen trekken (degene die veel uit de 'stage' hebben gehaald), hoop alleen dat ze niet te gedemotiveerd worden van hun 'aanmodderende' medeleiding, maar dat moet elke groepsleiding en ploeg op zijn manier aanpakken denk ik...

misschien kan je hen warm maken voor cursussen als ze dat nog niet zouden doen, daar komen de meeste toch heel enthousiast van terug en misschien krijgen ze zo de microbe te pakken?

of de volgende ploeg aspi's heel warm proberen te maken voor het 'leiderschap', alvast goeie band mee opbouwen, hechte groep onderling...?  bij ons vallen er soms ook generaties tussenuit waar er minder trekkers inzitten, maar de generatie erna is dan soms wel beter...
gemotiveerde chiroleiding blijven meestal wel meerdere jaren in de chiro, waardoor zij die mindere generatie 'overleven' en dan de volgende, hopelijk betere, generatie nog mee op weg kunnen helpen voor eruit te stappen...
weet niet of er bij jullie zo'n perspectieven zijn?
Reply · Quote Snoopy #27
Als er zoveel groepen hier problemen mee hebben, wrm vindt dan niemand een oplossing? Er moet toch iemand met een super-idee bove komen, nee?

Wij hebben idd nog gemotiveerde aspiranten klaar staan, maar das ni volgend jaar, maar het jaar daarna (ik zou ze graag 2jaar aspi laten zijn)

Wat dus maakt dat we volgend jaar waarschijnlijk met 11 zulle zijn waaronder deze 5 (nu 13)

deze leiders buiten die 5, trokken het vorig jaar met 9man, wat afzien was, deze zijn moe!
als ze dan "de nuuf" bezien worden ze "het moe".

Snoop

ik hoop dat het gesprek de woensdag iets gaat opleveren...
Reply · Quote clothil #28
since Jan 2006 · 1 post · Location: Tessenderlo
ik stel me soms ook de vraag of het niet beter is met een kleinere gemotiveerde leidingsgroep dan met een grotere waarvan sommige soms meer voor frustratie zorgen?

maar dan denk ik weer aan die uitspraak van ons oudercomitéen hun vlaggetje en besef ik weer dat je ook iedereen die graag in de jeugdbeweging wil zitten, je daar de kans moet toe geven en ze het op hun manier laten doen...

wat natuurlijk nog altijd het probleem niet oplost, zou ook willen dat er een oplossing was: iedereen die in de jeugdbeweging zit, is per definitie ook geëngageerd, wil er ook de mindere kantjes bijnemen... maar helaas, een utopie   :(
Reply · Quote Snoopy #29
tja, da vlaggetje, probleem is dat nog altijd iemand die vlag moe maken, he?

Anders staat er niemand bij een vlaggetje

En altijd dezelfde die deze "vlag maken" is ook ni gezond ze
op den duur kome daar veel scheuren in

snoop
Reply · Quote Snoopy #30
bangelijk, ik heb een eerstejaars gevonden die deze zwarte vlag wil make,
hij weet ni hoe content da die mij maakt  :-D

komt het toch nog goed?  :rolleyes:

zeker ni uitvoerig bedankt voor een stoeme vlag  :-D
die moe ook peize dak zot zen

snoop
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3  4  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 972.8 ms (438.2 ms) · 99 database queries in 520 ms
Current time: 2012-02-04, 11:25:32 (UTC +01:00)