Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Groepsleiding RSS
Gebrek Aan Sfeer? Of Motivatie?
een groep zonder echt probleem
Page:  1  2  3  4  next 
Reply · Quote snoopy (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
binnen een maand, na de examens dus, zal ik samen met iemand anders van mijn leeftijd GL zijn. (ergens nog ondersteund door de huidige GL)
Onze groep bestaat ergens uit 3 groepen, de oudere generatie(6man), de 1ejaars(5man) en dan wij da een soort bindmiddel zijn. (trouwens een jongenschiro van meer dan 120leden )

Toch hebben we het gevoel dat we op een bom lopen. Er hangt een zekere spanning maar zien geen oorzaak.
Wel is een feit dat onze eerste jaars weinig motivatie hebben, ze hebben altijd wel iets anders te doen, daartegenover staan de anciens die niet veel doen omdat de 1e jaars niet veel doen en dan dus ook vice verca...

het probleem/oorzaak is dat we niet echt een groep zijn dat veel dinge samen doet, de chiro draait wel, maar er wordt geen initiatief genomen om iets te veranderen, om er een frisse wind laten door te gaan...

Ik heb het gevoel dat we aan het vertragen zijn, dat chiro enkel nog een zondagactiviteit aan het worden is, en een lk slechts nog een last is, en enkl dient om mensen aan te sporen om de dinge die ze gingen doen, nu toch eindelijk te doen...

Vorig jaar waren we maar met 9 leiding, en alles was druk en we hebben afgezien, maar deden toch nog meer dan we nu doen? Mss denkt iedereen "met 13 gaat alles wel, wat maakt het uit of ik nu iets doe" ?

dus HOE KRIJG JE MEER MOTIVATIE/INITIATIEF IN DE GROEP?

snoopy
Reply · Quote gerhilde #2
since Dec 2004 · 83 posts · Location: Nieuwmoer!
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Je kan je gevoel natuurlijk in de groep gooien, maar ik zou het subtieler aanpakken:

verras je leidingsploeg eens door een LK (onaangekondigd) te vervangen door een ontspanningsLK: zie film, ga bowlen, speel gezelschapspelen, ga op caféen daarna uit,doe een dropping,... Maakt niet uit wat, maar zorg dat iedereen het een leuke activiteit vindt. Uiteindelijk ben je (binnenkort) toch groepsleiding, dus mag je dat wel doen, he! en 1 LK kan er toch wel wegvallen, he!

Wat je ook kan doen is een keer een hele dag afspreken met alle leiding: zo hebben wij zopas een matrousjka's-marathon gedaan, maar je kan bv ook het touwenparcours van Heibrand doen (heel groepsbevorderend naar 't schijnt), gaan muurklimmen, gaan paintballen, naar de film, een stadsspel met de LP, eender wat. Ook daar creëer je een groepsgevoel mee.

Mocht je zoiets doen en er komen slechte reacties op, dan moet je het zeker en vast in de groep gooien, een evaluatie kan namelijk wonderen doen!

Trouwens, tussendoor kleine complimentjes geven aan (alle!) leiding is ook al een mooi begin. Zo merkt iedereen dat wat hij doet geapprecieerd wordt en krijgen ze allemaal een positievere instelling...

In ieder geval: veel succes!
Geniet van je LK en zondag en vergeet de goeie dingen van je chiro niet!
Reply · Quote piedie #3
since Jan 2005 · 344 posts
complimentjes zijn de max trouwens  :-D
Reply · Quote Snoopy (Guest) #4
No profile available.
Link to this post
allereerst merci voor de vlugge respons,

Quote by gerhilde on 2006-01-13, 04:00:
verras je leidingsploeg eens door een LK (onaangekondigd) te vervangen
bij ons worden LK's niet voorber, allez toch niet op de manier die de meeste chiro's hanteren. Elke week nemen wij gewoon een nieuw invulblad, waar de structuur van de lk opstaat.

Ook wordt deze elke week door iemand anders gel(e)i(j)d en niet door de GL (zo weet iedereen hoe "zwaar" het is, en hebben ze ook meer respect voor diegene die leidt ).
Dus onaangekodigd vervangen...
Dit zou trouwens niet in dank afgenomen worden, alle beslissingen worden bijons Altijd in groep genomen.

Wat je ook kan doen is een keer een hele dag afspreken met alle leiding

lukt niet, iedereen heeft het te druk met andere dingen (is dit gevolg of oorzaak?...)
dus je krijgt nooit de volledige ploeg bij elkaar

Trouwens, tussendoor kleine complimentjes geven aan (alle!) leiding is ook al een mooi begin. Zo merkt iedereen dat wat hij doet geapprecieerd wordt en krijgen ze allemaal een positievere instelling...

ga ik zeker meer op letten, nu hopen dat ze ook nog is iets(geen 3,4,5,.. weken te laat) doen :D

Snoopy
Reply · Quote sassette #5
since Nov 2004 · 608 posts
Bij ons wordt de LK niet voorbereid.  Iedereen denkt na over puntjes en die worden dan stuk voor stuk behandeld.  Lange LK's, zoals de kamp-LK, de startdag-LK enz. worden dan wél weer voorbereid.  Wanneer lange items besproken moeten worden, is het misschien handig om een time keeper aan te duiden.  Degene die de vergadering voorbereidt maakt op voorhand een schatting van hoelang een onderwerp zou mogen duren.  Je zegt dit op voorhand: "nu gaan we het hebben over de kamerindeling en dat mag 10 minuten duren".  Na die 10 minuten zegt de "time keeper" dan: de 10 minuten zijn om.  Dan moet er een compromis zijn.  Of je verdaagt het puntje naar een volgende vergadering.

Gisteren was het echt plezant.  De LK was gedaan iets na negenen (begint om acht uur).  Daarna zijn we beginnen taipannen, in 3 groepjes, broederlijk en zusterlijk naast elkaar.  Da's echt een stimulans om de LK vooruit te doen gaan.
Reply · Quote bever #6
since Oct 2003 · 291 posts · Location: St-Job
Quote by snoopy on 2006-01-13, 03:37:
binnen een maand, na de examens dus, zal ik samen met iemand anders van mijn leeftijd GL zijn. (ergens nog ondersteund door de huidige GL)
Onze groep bestaat ergens uit 3 groepen, de oudere generatie(6man), de 1ejaars(5man) en dan wij da een soort bindmiddel zijn. (trouwens een jongenschiro van meer dan 120leden )

Toch hebben we het gevoel dat we op een bom lopen. Er hangt een zekere spanning maar zien geen oorzaak.
Wel is een feit dat onze eerste jaars weinig motivatie hebben, ze hebben altijd wel iets anders te doen, daartegenover staan de anciens die niet veel doen omdat de 1e jaars niet veel doen en dan dus ook vice verca...

het probleem/oorzaak is dat we niet echt een groep zijn dat veel dinge samen doet, de chiro draait wel, maar er wordt geen initiatief genomen om iets te veranderen, om er een frisse wind laten door te gaan...

Ik heb het gevoel dat we aan het vertragen zijn, dat chiro enkel nog een zondagactiviteit aan het worden is, en een lk slechts nog een last is, en enkl dient om mensen aan te sporen om de dinge die ze gingen doen, nu toch eindelijk te doen...

Vorig jaar waren we maar met 9 leiding, en alles was druk en we hebben afgezien, maar deden toch nog meer dan we nu doen? Mss denkt iedereen "met 13 gaat alles wel, wat maakt het uit of ik nu iets doe" ?

dus HOE KRIJG JE MEER MOTIVATIE/INITIATIEF IN DE GROEP?

snoopy
klinkt wa gelijk bij ons

trouwens, iedereen complimenten en pluimpjes geven, kan leiden tot iets positievere instelling.  Maar niet als je er geen terug krijgt

Bever
[color=red]Two zippers unzipped makes you cool and comfortable.
Three makes you a pervert.
PS : Leve ZIP en chiro lochtenberg aka scouts 123 aka chiro JOSKE[/color]
Reply · Quote Snoopy (Guest) #7
No profile available.
Link to this post
en? hoe lossen jullie dat op? of blijven jullie gewoon aanmodderen?

Snoopy
Reply · Quote Ex_Aspiranje #8
since Oct 2003 · 1398 posts
Kijk ook eens bij het topic "gedemotiveerde leiding" (gewoon op deze link klikken). Het is een tijdje geleden dat daar nog gepost werd, maar het gaat over dezelfde problemen en is dus nog steeds brandend actueel  ;)

Beso, Lieve
Reply · Quote Loempia #9
since Jun 2005 · 38 posts · Location: Antwerpen/Oordegem
Wij kennen het probleem ook. Veel verschillende groepen en dat komt de sfeer niet echt ten goede. Het zijn steeds nieuwe generaties die er bijkomen en soms kan de huidige generatie dat niet goed verkroppen omdat ze ' macht' zouden kwijtspelen ( belachelijk want daar draait chiro niet om )
Iedereen komt wel met elkaar overeen, maar er zijn er vele die schrik hebben en zich minder voelen. De ouderen voelen zich sterk en misbruiken die 'macht' zo'n beetje. Ik trek er mij echter niet veel van aan... oud jong, ik zeg altijd mijn gedacht. Heb zo is als aspi gans de leidingsploeg op z'n kop gezet. Ze gingen mij breken maar de eerste die moesten plooien waren de leiding zelf. Daaraan zie je dat dat soort van machtsmisbruik gewoon een manier is om zich te verschuilen achter zijn eigen gebreken. Meestal hebben ze zelf lang hun toer moeten afwachten en wanneer ze hun kans zien... gaan ze die grijpen en zelf beetje dictatortje spelen. Is een soort erfenis van vorige slechte ingesteldheid. Die wordt dan overgenomen en zo gaat de kettingreactie maar door. We zijn er ons van bewust dat dergelijke praktijken de boel verzieken en mensen uit de chiro doen gaan. Het is nu kwestie van tijd tot als de oudere garde er uit is en dat wij de draad kunnen oppikken en doorknippen. Nieuw draadje beginnen zonder al die machtstoestanden en kliekjesvormerij. Je zou als leiding een hechte groep moeten zijn. Dit is niet altijd makkelijk. Soms moet je als ouder leider ook inzien dat je tijd gekomen is en dat je de nieuwe ook de kans moet gunnen iets op te bouwen.
Kapt. Unicorn
Reply · Quote Snoopy (Guest) #10
No profile available.
Link to this post
Was het maar waar, wat jij zegt. Tprobleem is dat ze niets doen,...
Van macht is hier helemaal geen sprake...
We zijn een groep; alleen zou ik  graag vriende of werk voor die -groep zetten,

Da vriende da lukt we met de generatie die er vorig jaar ook was, maar me "de nuuf manne" heeft iedereen minder contact, maar ze zoeken ook geen contact. Het moet af en toe ook eens van hun komen. Ze moeten dringend iets gaan doen aan hun levensstijl/motivatie of der kome vodde van.

Snoop
Reply · Quote sassette #11
Ik kan de situatie van onze groep enorm herkennen in wat Snoopy zegt.

Maar ik denk dat je toch vertrouwen moet hebben in de toekomst.  Er komt, zoals, Loempia zegt, inderdaad een tijd dat je een stap achteruit zet, en dan zullen ze zich wel hard moeten inzetten.  Ik denk niet dat het hun zó weinig kan schelen dat ze de chiro zouden laten teloor gaan, neen, dat geloof ik niet!
Reply · Quote piedie #12
since Jan 2005 · 344 posts
allee jongs... binnen ons leidingsploeg (ti e groote) komen wunder tog allemaal redelijk goed overeen ze. Ma misschien is dat wel omdat we mee ons aspi's altijd goede relaties gehad hebben. Allee ja, voor de kern (vrijdagavond uurke programma) zitten die ook in ons leidingskot. Na de LK kruipen we er soms gezellig bij in hun kot. Allee ja, versta mij niet verkeerd, iemand die al 4e jaar leiding geeft zal minder vlug overeen komen met jongere generaties gewoon omdat ie ze ver niet kent. no prob, ma ik denk wel dat ge banden moet smeden terwijl het ijzer heet is (:P) en niet als ze al leiding zijn. Daarom hebben wij onze aspi-leidingsdag. Volledig gericht op ijzerbanden smeden, gewoon samen eens een uitstapje doen. Altijd fijne reacties. Verder ook eens voor de leidingsploeg alleen dan, een leidingsdag. Zo van die dinges zijn toch wel zeer bevorderlijk, heb ik tog gemerkt.
Reply · Quote sassette #13
Bij ons is 't niet dat we niet overeenkomen, integendeel, de jongeren zetten zich gewoon minder in maar dat zal wel beteren.
Je moet idd de relaties tussen de oudste groep en de leiding onderhouden.  Voor de tegenstanders van een buitenlands kamp: dat verricht nochtans zeer goede zaken ivm de relatie keti/aspi-leiding!!!
Reply · Quote Snoopy (Guest) #14
No profile available.
Link to this post
ik krijg mij maar niet goed verwoord

We zijn ergens wel vriende( de een al wa meer dan de andere)
Ma ze doen geen kl#te (srr voor mijn taalgebruik)

De chirospirit zit er ni in...

Ma soit, nu woensdag gaan we me de 2ejaars (ik en die andere da hoofdl gaan worde) is klappe me ons 1ejaars.
Wie weet kunne we hun tot bezinning brengen...

Snoop

btw: de aspi-leiding is (zeker dit jaar) heel goe!
Reply · Quote tralalala (Guest) #15
No profile available.
Link to this post
Mag ik er toch op wijzen dat het gevaarlijk is om zomaar te vinden van andere mensen dat ze geen motivatie hebben of "geen klote" doen? Ik kan begrijpen dat ge enthousiast zijt over chiro doen en ge u daar 200% voor inzet, maar mss projecteert ge uw eigen ideeën en verwachtingen omtrent leiding zijn te hard op andere leiding? Hoe kunt ge erover oordelen dat iemand van uw leidingsploeg "te weinig doet voor de chiro"? Mss is dat te weinig in uw maatstaven, maar mss is dat "weinig doen" in die persoon zijn situatie eigenlijk veel meer dan dat "veel doen" in uw situatie?
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  4  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 252.2 ms (188.8 ms) · 98 database queries in 78.5 ms
Current time: 2012-02-04, 11:08:37 (UTC +01:00)