Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Algemeen Eerste hulp bij chirogevallen RSS
Leden Werving
Nu het nieuwe jaar begonnen.
Page:  1  2  next 
Reply · Quote OlleHefa #1
since Mar 2004 · 175 posts · Location: Deurne-Noord
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Zeg mannekes ik vroeg mij zo eens iets af,

Nu het nieuwe jaar begonnen is starten de meeste Chiro's met hun ledenwerving. Kvroeg mij af wat jullie dan zoal doen om kinderen entousiast te maken om naar de Chiro te komen.

Wij in HEFA (een stadschiro met niet zo veel leden, we waren met 26 op kamp) gaan deze week de turnles geven in een plaatselijke turnschool. Elke klas krijgt daar 50 minuten Chiro, met spelletjes op maat.
Ook gaan wij flyers uitdelen aan diezelfde kinderen en nog eens langs de klassen.
En gaan wij (nog steeds in dezelfde school) met het eerste oudercontact in de gang staan met een standje van de Chiro. (zodat we de ouders ook te pakken krijgen)
Dan gaan we ook nog langs een 3 tal andere lagere scholen. Daar gaan we dan langs de klassen (stellen we ons voor,blablabla...) en delen we flyers uit.
Dan gaan we ook nog flyers uitdelen aan de uitgang van een aantal middelbare scholen.
En we gaan ook nog enorm veel energie steken in het stimuleren van de kinderen om vriendjes en vriendinnetjes mee te nemen.
Dit door een combinatie van fotoavond (Met de selfmade kampfilm), opdeurdag, vriendjesdag. Ook delen we wasknijpers uit met informatie van de Chiro.

Deze werving lijkt met wel goed, maar enkel de + 12 werving lijkt me moeilijk. Ook omdat de voorspelling er is dat er slecht 2 Tito's gaan zijn. Dat is natuurlijk geen goed toekomst beeld.
Hoe doen jullie +12 ledenwerving???
Live it seems will fade away
Reply · Quote piedie #2
since Jan 2005 · 344 posts
staan zwaaien met pintjes van nen halven euro?  :-D

nieje...
ik zou vooral keer te rade gaan bij uw leden zelf en ze aansporen van wat vrienden mee te pakken nr de chiro.
Tis toch zo dat ze er meestal inrollen op die leeftijd.
Reply · Quote OlleHefa #3
Quote by piedie on 2005-09-05, 07:06:
staan zwaaien met pintjes van nen halven euro?  :-D

nieje...
ik zou vooral keer te rade gaan bij uw leden zelf en ze aansporen van wat vrienden mee te pakken nr de chiro.
Tis toch zo dat ze er meestal inrollen op die leeftijd.
Inderdaad dat zijn we ook van zin. Kheb expres mijn Keti's en aspiranten hun e-mail adres gevraagd om ze in de loop van de week wat lastig te vallen.

Maar het probleem bij de tito's is dat er zo weinig zijn. Dze zondag waren er 0 en ja 0 * 0 = ja 0 he. Snapte het probleem.
Reply · Quote Aspi_Gerlinde #4
since Aug 2005 · 418 posts · Location: Gent
Ledenwerving bij 12+ is inderdaad niet zo vanzelfsprekend.
Ik zou ook vooral bij de kindjes zelf vragen hun vriendjes mee te brengen.

Bij ons komen er misschien dit jaar nog 2 aspiranten bij. Vind ik wel hip eerlijk gezegd :D
Reply · Quote piedie #5
miss keer een zodde activiteit doen? met tito tot aspi samen desnoods als het er niet zoveel zijn.
iets waarover ze klappen tegen under maten op t school...
Reply · Quote sassette #6
since Nov 2004 · 608 posts
Wij komen stiekem aan heel veel adressen van kinderen en die gaan we dan allemaal bezoeken.

I.v.m. de 12+ werving: ik heb gemerkt dat we bij die leeftijdsgroep mensen verliezen die de chiro verlaten voor de scouts, omdat ze daar blijkbaar stoerdere dingen doen en alcohol kunnen drinken; eerlijk gezegd - die zijn we liever kwijt dan rijk zulle.
Reply · Quote piedie #7
mja dat kunt ge zeggen als ge genoeg leden hebt... ma ik kan mij voorstellen dat ge uw laatste twee tito's niet geirne ziet vertrekken.
Reply · Quote gerhilde #8
since Dec 2004 · 83 posts · Location: Nieuwmoer!
behalve uw leden aansporen vriendjes mee te nemen, kan je bij +12-leden iet veel anders doen vrees ik. Wij hebben vorig jaar GTA in 't groot gedaan voor alle +12-jarigen van ons dorp, kei-veel reclaam gemaakt enzo. Resultaat: niemand nieuw, er waren enkel leden.

Wij zitten namelijk een beetje met hetzelfde probleem: ons ledenaantal blijft dalen. Vorig jaar zijn we begonnen met een open bivak (niet-leden mee op kamp) en we hadden 22 leden mee en 6 nieuwe kindjes (5 speelclub en 1 aspi, die nu leidster is geworden). Enkele van die open bivakkers willen nu zeker in de chiro, dus we moeten dat gewoon blijven doen.

We waren een beetje een jongenschiro aan het worden, maar met dat open bivak hebben we wat meisjes kunnen aantrekken en ik denk wel dat dat een begin is van meer meisjes. Eenmaal er enkele zijn is de stap voor de twijfelaars een stuk kleiner.

Ik denk trouwens ook dat dat geldt voor die +12-werving: zorg dat je speelclub een goeie ploeg is (zij zijn nu eenmaal het makkelijkste aan te trekken) en de andere afdelingen zullen wel volgen denk ik. Oudere zus/broer zal dan mss ook inzien dat chiro wel tof is en pakt een vriend(in) mee om eens te komen zien.

Misschien is zo'n open bivak ook een idee voor jullie? Het kamp is toch altijd superplezant? Maar inderdaad: leden aansporen om vriendjes mee te pakken is echt belangrijk!

Veel succes nog in ieder geval, uit ervaring weet ik dat ledenwerving een werk van lange adem is (we zijn er al even mee bezig en zijn er zeker nog niet uit, maar hopelijk al wel op de goeie weg), maar blijf erin geloven!
Reply · Quote Koon #9
since Jul 2004 · 69 posts · Location: Sint-Truiden
Daar hebben wij geen last van, integendeel, ons ledenaantal blijft vreemd genoeg maar groeien bij de oudste groepen:)
Dit zijn ook wel allemaal vrienden die worden meegebracht door andere leden.
We doen dan ook alleen nog maar ledenwerving bij de -12 jarigen.

Misschien wel een tip:
Een paar jaar geleden had onze chiro net hetzelfde probleem, de oudste groep waren toen de tito's.
2 leiders (broers) hebben dan hun broer overtuigd om naar de chiro te komen, en vrienden mee te nemen.
Ik was een van die vrienden, en zo komt het dus dat er bij de start van het nieuwe chirojaar ineens een aspigroep van 3 man stond. In de loop van het jaar zijn daar nog eens 2 mensen bijgekomen, en ondertussen beginnen we al allemaal aan ons 2de leidingsjaar.
Vanaf dit jaar hebben we ook terug een aspigroep (een deel van die toenmalige tito's), dus de opvolging is verzekerd.
Mocht er toen een paar jaar geleden dus niks ondernomen zijn geweest, dan had onze chiro nu op zijn minst een groot leidingsprobleem. De enige manier waarop dit dan waarschijnlijk nog op te lossen viel, was de aspi's afschaffen en meteen leiding laten worden.
Reply · Quote Gimic #10
since Jul 2005 · 53 posts
wij gaan na de eerste zondagen dat het chiro is langs bij de leden die vorig jaar wel kwamen en dit jaar nog niet gekomen zijn. We vragen ook een geboortelijst op bij de gemeente, en die krijgen allemaal een flyer en een klein boekje in de bus over de chiro. ook in de lagere scholen maken we reclame. en daarna gaan we nog eens bij de -12 jarigen langs bij de ouders op huisbezoek om te vragen of hun zoon niet naar de chiro zou komen.

Groetn
Tim
Reply · Quote OlleHefa #11
Quote by Gimic on 2005-09-06, 06:01:
en daarna gaan we nog eens bij de -12 jarigen langs bij de ouders op huisbezoek om te vragen of hun zoon niet naar de chiro zou komen.

Gaan jullie dan langs alle -12 kinderen op huisbezoek? Ook al zitten ze niet in de Chiro?
Reply · Quote Dorien_die_niet_langer_aspi_is #12
since Aug 2005 · 91 posts · Location: Merelbeke
Wij gaan ook thuis inschrijven. Da's leuk voor de ouders om eens de leidsters te ontmoeten en als ze met vragen zitten kunnen ze die ook meteen stellen. Zeker bij de kleinsten is dat tof. Eigenlijk doen we dat bij alle afdelingen maar dit lukt soms niet wegens tijdsgebrek van de leiding.
dan heb ik nog een ander vraagje: hoeveel kindjes schrijven jullie zo gemiddeld in per avond? (stel dat de avond begin vanaf 20u) wij proberen altijd zoveel mogelijk kindjes in te schrijven maarja,soms is't zodanig gezellig bij die mensen thuis en blijven we maar babbelen enzo. daarom de vraag : wat is jullie record?
liefs -xxx-
[color=orange]Aspipower is still alive (ook al zijn we geen aspi's meer) [/color]
[color=purple]hallo nieuwe pagadderleidster [/color]
Reply · Quote piedie #13
2 leffes, een waterken en e pintje... 4 dus... ;)
Reply · Quote Kris #14
since Oct 2003 · 188 posts · Location: Maareksem
Wij gaan altijd langs in de scholen van onze parochie met nen brief waarop onze contactadressen staan en ook wat chiro juist inhoudt. Verder ook soms nen ballon of zo voor de kleinsten. Dit alles best afspreken met de directies natuurlijk (oud-leiding als directie of leerkracht helpt natuurlijk  ;) ). Het ene jaar heeft dit al meer succes dan het andere, en zelfs den ene keer vele meer meisjes dan jongens of omgekeerd. Verder is het ook zo dat veel oud-leiding hun kinderen naar onze chiro sturen, dat helpt ook om het ledenaantal aan te zwengelen.

Verder leden aansporen van vriendjes mee te nemen, ne vriendjesdag doen, helpen als de parochie iets organiseert (opdienen op parochiefeest of zo, dit is echt goed voor de naam van uw chiro, zorg er wel voor dat ge nie altijd moet opdraven als tapploeg want in chiro kruipt al genoeg tijd).

En ja, het is en blijft zo dat ledenwerving bij de jongsten het makkelijkst is. Maar weet dat de jongste afdeling het fundament is voor de verdere toekomst. De manne'kes aan wie ik nog topperleiding heb gegeven zijn nu al een jaar leiding geweest en mijn speelclubkes gaan nu al 2e jaar topper worden. Den tijd vliegt, dus probeer zeker leden bij te krijgen bij uw oudere afdelingen, maar zorg vooral voor veel jongere leden (da's makkelijker) en zorg er voor dat uw ouderen blijven komen en ge ze gemotiveerd krijgt om vele jaren leiding te zijn. Da's de manier om te overbruggen denk ik.
Reply · Quote Gimic #15
since Jul 2005 · 53 posts
Quote by OlleHefa on 2005-09-06, 06:10:
Quote by Gimic on 2005-09-06, 06:01:
en daarna gaan we nog eens bij de -12 jarigen langs bij de ouders op huisbezoek om te vragen of hun zoon niet naar de chiro zou komen.

Gaan jullie dan langs alle -12 kinderen op huisbezoek? Ook al zitten ze niet in de Chiro?
ja, vorig jaar zijn de speelclub bij ongeveer 50 kindjes langs geweest, de rakwi's daar weet ik niet van, dacht dat ze er een week of 2 mee zoet waren, bij sommige mensen kun je soms geen voet binnen zetten, maar andere zijn dan vriendelijk ;-) we proberen van niet te blijven plakken anders kun je er geen zoveel doen.. (er zijn andere momenten genoeg in het jaar om te blijven zitten bij de mensen ;-) )
Close Smaller – Larger + Reply to this post:

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 1.5 s (1.3 s) · 119 database queries in 1,172.6 ms
Current time: 2012-05-17, 04:37:31 (UTC +02:00)