Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Algemeen Wat nergens anders kan... RSS
Gipsmaskers
hoe?
Reply
Reply · Quote Mika #1
since Apr 2004 · 229 posts · Location: Nieuwpoort
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Weet er iemand hoe je het best gipsmaskers kan maken, waar je daarvoor materiaal haalt en hoeveel dat ongeveer kost?  :)

Ik heb dat vroeger ooit al wel eens gedaan, maar vroeg me dat toen natuurlijk allemaal niet af...  :lol: Ik vermoed dat je dat bij de apotheek kan kopen?
Aspitrant 2007 - Save The Havana's: Het beleven duurt 5 dagen, de gedachte blijft voor altijd...
Reply · Quote Guest (Guest) #2
No profile available.
Link to this post
gipsbanden, vaseline en rietjes

materiaal vind ge in banier
Reply · Quote sassette #3
since Nov 2004 · 608 posts
Gipsband 10x270cm 20 rollen   € 30,33

Die moet je dan -geloof ik- even in water te week leggen en dan op het gezicht leggen.
Om een stevig masker te bekomen heb je wel min. 3 lagen nodig.  Voorzie dus genoeg gipsband.

Waarvoor de rietjes dienen, dat zou ik niet direct kunnen zeggen.  Iemand?  Als je de ogen ook wilt bedekken met gips, dan kun je er sigarettenblaadjes op leggen.
Reply · Quote jeanke #4
since Oct 2003 · 237 posts · Location: Vilvoorde
een rietje voor door te ademen  ;)
;-?
Reply · Quote sassette #5
Aha,
Inderdaad!  Handig!
Wij laten gewoon de twee neusgaten onbedekt.  Maar voor wie enkel door de mond kan ademen is dit inderdaad een goed idee!  Zo simpel en ik had er gewoon nog nooit aan gedacht  :rolleyes:
Reply · Quote Neige #6
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
zonnecrme lukt ook. paar weken geleden gedaan, vonden geen vasiline, dan ingesmeerd met zonnecrme dus :).
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote Mika #7
Quote by Neige on 2005-07-18, 02:03:
zonnecrme lukt ook. paar weken geleden gedaan, vonden geen vasiline, dan ingesmeerd met zonnecrme dus :).
aha interessant!

sassette, oeveel van die rollen zou ik dan nodig hebben voor 6 sterke gipsmaskers? ondertussen weet ik ook met zekerheid dat je dat in de apotheek kan halen, maar kost dat dan echt 30 euro? :unsure:

die rietjes had ik al door... nog een tip: om de wenkbrauwen te beschermen: sigaretteblaadjes  ;)
Aspitrant 2007 - Save The Havana's: Het beleven duurt 5 dagen, de gedachte blijft voor altijd...
Reply · Quote sassette #8
6 sterke gipsmaskers

Pff, ik heb dat zélf niet gedaan dus eerlijk gezegd zou ik het niet direct weten.

Even rekenen.  Ruwweg geschat heeft een gemiddeld gezicht een oppervlakte van hmhm 400 cm² (ik reken 20 op 20, vierkante gezichten dus  :-D ).  De rollen zijn 10cm breed.  Dus je hebt 40 cm gipsband nodig voor één laag.  Reken 4 lagen = 160 cm.  Voor 6 man = 960 cm oftewel 4 rollen = 7,49 EUR.  Pak er voor 't zekerste meer, want stel dat 4 lagen niet genoeg zijn...  Die 30 EUR is veel, maar 't is dan ook voor 20 rollen hé!

Let wel op, dat herinner ik me nu van horen zeggen: verknip op voorhand de rollen een beetje, want als je handen nat zijn, dan lukt dit haast niet.

Zeker ben ik hier allemaal niet van!  De leidster die dit met haar groep heeft gedaan, is nu op reis...
Reply · Quote Neige #9
since Nov 2003 · 437 posts · Location: punica oase a/z
wij deden dat ook zo: knippen, paar seconden in een teiltje water en dan op het gezicht furrelen.
[url=http://www.pas-de-nom.be]www.pas-de-nom.be[/url]
Reply · Quote Kris #10
since Oct 2003 · 188 posts · Location: Maareksem
Wij bedekten heel het gezicht met plastic (op enkele ademgaatjes met inderdaad een paar rietjes na). Dan dieje gips in water en der op leggen.
Reply · Quote Mika #11
Quote by sassette on 2005-07-18, 09:03:
Pff, ik heb dat zélf niet gedaan dus eerlijk gezegd zou ik het niet direct weten.

Even rekenen.  Ruwweg geschat heeft een gemiddeld gezicht een oppervlakte van hmhm 400 cm² (ik reken 20 op 20, vierkante gezichten dus  :-D ).  De rollen zijn 10cm breed.  Dus je hebt 40 cm gipsband nodig voor één laag.  Reken 4 lagen = 160 cm.  Voor 6 man = 960 cm oftewel 4 rollen = 7,49 EUR.  Pak er voor 't zekerste meer, want stel dat 4 lagen niet genoeg zijn...  Die 30 EUR is veel, maar 't is dan ook voor 20 rollen hé!

Let wel op, dat herinner ik me nu van horen zeggen: verknip op voorhand de rollen een beetje, want als je handen nat zijn, dan lukt dit haast niet.

Zeker ben ik hier allemaal niet van!  De leidster die dit met haar groep heeft gedaan, is nu op reis...
awel merci wi!

kga me dat vant weekend eens gaan aanschaffen se!  :lol:

klaat wel eens een fotootje zien als we terug zijn van bivak ;)
Reply · Quote louisa (Guest) #12
No profile available.
Link to this post
Subject: gipsverband
Je kunt via de kwast of pipoos of welke creatieve zaak dan ook wel gipsverband aankomen. Is niet eens zo duur, ik betaalde bij de lokale speelgoedzaak voor twee rollen à 11cm x 2,7 meter €4,50. Daar kun je heel wat gezichten mee bedekken.
De kwast heeft overigens ook een webwinkel!
Hier een werkwijze die ik via google op het spoor kwam:

Vak : beeldende vorming

Venetiaanse maskers
 (masker van gips )

materialen:
-gipsverband
- oude handdoeken
-vaseline
-bakje gevuld met lauw water
- acrylverf in verschillende kleuren
- decoratiemateriaal zoals glitters, veertjes pailletjes etc.
- lijm

les 1
Het gips verband wordt eerst in stukjes geknipt.
De leerling die het gips op haar of zijn gezicht krijgt, zit op een stoel met een handdoek om de schouders. De andere leerling heeft het bakje met lauw water en het gipsverband binnen handbereik. Eerst wordt de vaseline op het gezicht aangebracht. ( make-up eraf en haren uit het gezicht!) Mond en ogen blijven onbedekt.
De stukjes gipsverband worden eerst nat gemaakt en dan in stapjes op het gezicht geplakt.
Drie lagen op elkaar is goed.
Daarna wordt het een half uur stilzitten, niet lachen en zeker niet praten (goede ontspanningsoefening).
Als het masker hard is kan het voorzichtig van het gezicht af worden gehaald en verder uit harden. De vaseline weer goed van het gezicht wassen

Les 2 en 3
Het masker is nu hard genoeg om beschilderd en versierd te worden.
Dit kan naar eigen fantasie. Met behulp van ijzerdraad en kraaltjes kan er een heuse piercing door de wenkbrauw gemaakt worden
Heb je voorbeelden nodig, zoek in de bieb naar plaatmateriaal van maskers of carnaval.

De leerlingen vonden het een erg leuke opdracht. Sommige vonden het gips op hun gezicht ook wel spannend. Als ze het echt niet willen kunnen ze ook een gipsen hand maken.
Het masker kan later ook als decoratie aan de muur worden gehangen.

Als je foto´s wil zien, kijk dan op de website www.debaander.nl . Daar kan je de foto´s van handvaardigheid bekijken.
Reply · Quote kommorga (Guest) #13
No profile available.
Link to this post
In reply to post #4
waarom 20 rollen?
ik heb er maar 2 :s
Reply · Quote Saarrrr (Guest) #14
No profile available.
Link to this post
In De Banier hebben ze ook doosjes van 4 rollen, normaal gezien heb je maar een half rolletje per masker nodig dus voor 6 personen kom je met zo'n klein doosje wel toe...

dat kost €8,10 -20% als je je lidkaart mee hebt hé...
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 191.6 ms (121.8 ms) · 104 database queries in 44.9 ms
Current time: 2012-02-09, 23:08:59 (UTC +01:00)