Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten VB RSS
Volwassen Begeleider 23 Jaar?
Reply
Reply · Quote Karkasau #1
since Jan 2005 · 1 post
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Hallo,

er is mij gevraagd om volwassen begeleider te worden van de chiro volgend jaar.
Ik wordt 24 jaar, het verschil met de oudste leiding is 3j.

Wat vinden jullie daarvan?
hoe wordt die taak bij jullie ingevuld?
te jong?

geen enkel probleem?

Vriendelijke groeten

Stijn
Reply · Quote Ex_Aspiranje #2
since Oct 2003 · 1398 posts
Moeilijk, vind ik. Aan de ene kant vind ik dat een VB zeker volwassener moet zijn dan de leidingsploeg en dat jeugdig enthousiasme wat moet bijsturen als het nodig is... Maar aan de andere kant, kan je daar een leeftijd op plakken?
Interessante vraag, in ieder geval.
Reply · Quote Kris #3
since Oct 2003 · 188 posts · Location: Maareksem
Ben zelf amper 23 en kvindet precies nogal jong eigenlijk. Het hangt er natuurlijk vanaf wat de taak van de volwassen begeleider in die specifieke chiro juist is.

Zelf vond ik het echter wel belangrijk dat er iemand zat met meer levenservaring, die ook met de ouders van de leden "op gelijk niveau" stond, i.e. op een leeftijd kwam waar zelf kinderen hebben die naar de chiro kunnen gaan best mogelijk is en zo. Iemand die dingen ook eens in het perspectief van een ouder kan plaatsen...

Nu ja, het hangt zoals gezegd van de specifieke omgeving af, en hoe de contacten met de ouders zijn, of er een actieve proost is, of er eventueel nog andere veebees zijn, enz.
Reply · Quote blauwtje #4
since Sep 2004 · 72 posts · Location: beernem
volgens mij is dit geen probleem.  Je moet juist voor 1 ding opletten: dat je voor een stuk afstand neemt van de huidige leiding.  Je moet ze meer observeren en misschien hier of daar wat bijsturen.  Dit kan volgens mij alleen maar door de nodige afstand te bewaren.
Al de rest is volgens mij perfect mogelijk, zelfs indien je maar 23 bent.  Het belangrijkste is dat je het tof vind en het met heel je hart doet.
En vergeet niet: een VB steunt ze ploeg door dik en dun
[color=orange]MAY THE ASPI FORCE BE WITH YOU[/color]
Reply · Quote Diederik #5
since Oct 2003 · 547 posts · Location: Sleidinge
Onze VB is een beetje de pater familias. Hij moeit zich eigenlijk weinig, laat alle keuzes aan ons. Het enige wat hij doet is bedenkingen maken waar de groep niet aan gedacht heeft bij het maken van een besluit. Daarin vertegenwoordigt hij ook de ouders, mede omdat hij zelf ouder is van leden. Dat is een interessant gegeven, omdat nu eenmaal niemand van de leiding zelf kinderen heeft.

Het hoeft natuurlijk niet het prototype te zijn van een VB hoor. Maar ik denk dat het niet makkelijk is op dezelfde manier kritisch te zijn als je 23 bent. Maar ik ben er zeker geen tegenstander van. Ik zet niet graag een leeftijdmarge als voorwaarde voor een opdracht. Maar je weet zelf ook wel dat het makkelijker is als je wat ouder bent. Ik zou zeggen, ga je gang! En volg een VB-cursus of zo....
[url=http://www.chirosleidinge.be]www.chirosleidinge.be[/url]
Reply · Quote Boefer #6
since Oct 2003 · 89 posts · Location: Hasselt
Ik ben zelf ook VB geworden toen ik 24 was. De oudste leider was toen maar 1 jaar ouder dan mij en ik had 5 jaar samen met hem in de leiding gestaan. Natuurlijk treedt je dan anders op dan een VB die een generatie ouder is, maar dat moet je volledig zelf invullen. Bij onze chiro kon dat, omdat het voor het eerst was dat we een echte VB hebben. Ik kan dus die rol volledig invullen zoals ik het zie en zoals ik ervaar dat het voor de leiders kan.

Ik vond het trouwens voor mezelf noodzakelijk om eerst een jaartje bijna volledig uit het beeld te verdwijnen. Dat maakte het voor mij makkelijker om de noodzakelijke afstand te creëren. Als je vandaag als leider op de LK zit en volgende week als VB, dan is het zowel voor jezelf als voor de leiding erg moeilijk om je te zien in die nieuwe rol.

Intussen doe ik het al 4 jaar en ik merk dat mijn rol nog steeds evolueert. Het ogenblik dat de laatste leider waarmee je samen leiding hebt gegeven de groep verlaat was voor mij een duidelijke omslag. Vanaf dat moment zien de leiders je allemaal echt als VB.

Je leeftijd op zich is dus niet echt belangrijk, maar wel je ervaring als leider. Hoe langer je leider bent geweest, hoe beter je start als VB zal zijn. Het is dan zoveel makkelijker uit eigen ervaring te spreken (natuurlijk komt die ervaring er ook door als VB in de leidingsgroep te staan)

Dan nog even een opmerking op Diederiks bericht: die cursus voor VB is niet echt noodzakelijk. Als je er aan deelneemt zal je merken dat je er de jongste bent. De VB's die deelnemen aan GLW en andere cursussen zijn meestal stukken ouder. Je zal dus op die cursussen niets leren over jouw specifieke problemen als jonge VB.

Wel absoluut aan te raden: de VB-dag.
Gedreven Hyena (TTB 2003)
Tentenverhuur van 10 tot 240 m²: tenten@chiro-herk.be
[url]http://www.legertent.be[/url]
BVBA Legertent.be
Reply · Quote Freddy #7
User title: Freddy 4Ever
since Oct 2003 · 869 posts · Location: Gent
Ik denk dat zoiets afhangt van de verwachtingen van de Chiro van een VB. Duidelijke afspraken maken is dan ook de boodschap.
Ik heb langs de andere kant wel het gevoel dat een VB de ouders moet vertegenwoordigen en dus best zelf kinderen heeft. Dus doe daar wat aan en je bent er :) .

Freddy
Ik blijf in Chiro geloven ....
http://www.Chiro-Mere.be
Freddy 4ever
Reply · Quote Bregtv (Administrator) #8
User title: Admin
since Feb 2003 · 791 posts · Location: Neeroeteren
Group memberships: Admins, Leden
Quote by Freddy on 2005-02-03, 09:26:
Ik heb langs de andere kant wel het gevoel dat een VB de ouders moet vertegenwoordigen en dus best zelf kinderen heeft. Dus doe daar wat aan en je bent er :) .

Freddy
:D

Maar mijn mening is toch wel dat je minstens 1-2 jaren uit de groep zou moeten zijn voordat je VB wordt.. Natuurlijk hangt dat van iedere situatie af h
This post was edited on 2005-02-03, 10:19 by Unknown user.
Reply · Quote Warfie #9
since Jan 2005 · 24 posts · Location: Waregem
Jups!

Ik ben nu 3 jaar VB samen met nog 2 VB's...
2 VB's bij de jongens en 1 VB bij de meisjes.
Waarom we 2 VB's hebben bij de jongens is omdat we dit allebei wel zagen zitten, maar we vonden het fijn om enkele praktische zaken te kunnen verdelen.
Het klikt zeer goed en lukt!  :) )
Ik ben wel ook amper 31jaar... das nogal jong maar mijn collega-VB's zijn 40+ers.

Wat vinden jullie hier van...?

Groeten,

Warfie, VB  :chiro
[url]www.chirogaverke.be[/url]
Reply · Quote bever #10
since Oct 2003 · 291 posts · Location: St-Job
VB 23

Ik voel me echt oud worden nu.

Kben zelf bijna 25 en nog leiding samen met nog iemand van 1981
Er zijn er ook nog 2 van 1979.

Ik heb zelf ondervonden dat het een groot voordeel kan zijn dat de VB al kinderen hebben (4-12 jaar)
Als leiding denk je op dat vlak totaal anders.
Voor mij dus liever VB's die iets ouder zijn

Bever
[color=red]Two zippers unzipped makes you cool and comfortable.
Three makes you a pervert.
PS : Leve ZIP en chiro lochtenberg aka scouts 123 aka chiro JOSKE[/color]
Reply · Quote Warfie #11
since Jan 2005 · 24 posts · Location: Waregem
Begrijp ik volledig en dat VB's best kinderen hebben in de Chiro is juist!
Maar er was een VB-probleem en men vond geen...
Mijn collega en ik wouden dit doen maar liefst samen...
Hij heeft 4 kinderen in de chiro.

En de leiding stemde toe, dus...  :)
[url]www.chirogaverke.be[/url]
Reply · Quote Gast_ibrahim (Guest) #12
No profile available.
Link to this post
oei aan 23 was ik pas in de helf van mijn leidings carrierre.

VB is idd best iemand met kinderen, om te weten wat de ouders precies voelen.

Maar een VB zonder kinderen kan ook. Bvb pieter vercruysse 29 en voorlopig nog geen kinderen dat we weten. (groeten van Tim) En tis zijn derde jaar zegt Tim hier nu in de les.

Dusja, bewijs voor het tegengestelde
Reply · Quote Gast_ibrahim (Guest) #13
No profile available.
Link to this post
beetje maturiteit om afstand van de ploeg te nemen. (overzicht, betere analyse van de problemen) is wel nodig Maar dat is onafhankelijk van de leeftijd
Reply · Quote Tamtam #14
since Dec 2005 · 288 posts · Location: Moorslede
In het groepsleidingsboek, te verkrijgen in de banier staat heel wat nuttige info over veebee's! Aanrader.

Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat de veebee, zeker als ie leiding was vroeger, de nodige afstand kan nemen van zijn leidingsjaren. Direct na de leiding veebee worden is niet goed.  Een leeftijd op een veebee kleven is moeilijk, en hangt ook van chiro tot chiro af. Sommige veebee's hoeven geen kinderen te hebben om een goed contact met de ouders te hebben, om een 'volwassenere' blik te hebben op het hele chirogebeuren
Chiroooo
Reply · Quote Margot #15
since Jan 2004 · 5 posts · Location: Brasschaat
Wie nog wat meer wil weten over de taken en het profiel van een VB, die moet zeker de brochure "Een klare kijk op je VB" eens lezen.
Je kan hem aanvragen op het nationale secretariaat of je kan hem downloaden van de chirosite
Een klare kijk op je VB
Zeker de moeite waard.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 206.5 ms (135.4 ms) · 116 database queries in 41.1 ms
Current time: 2012-02-04, 10:52:08 (UTC +01:00)