Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Contacten Gewestleiding RSS
Mensen motiveren om in een gewestploeg te komen
Reply
Reply · Quote ukgoespiusx #1
since Feb 2004 · 961 posts · Location: mechelen
Group memberships: Leden
Show profile · Link to this post
Mod break: Geknipt uit de voorstelling van Gewestman. Past beter als een apart topic in dit nieuwe subforum  :rolleyes:

geen slecht idee,
enige gedachte over hoe je meer mensen naar het gewest kunt lokken, we werken namelijk maar met 4 personen op dit moment.
We zijn al druk aan het zoeken.
Maar door dit probleem hebben we onzen IK moeten verleggen naar februari.
ni simpel dus
THE TRUTH MAY BE FREEK
squeese......, you'r ORANGED!!!!!!

Zenzationeel gewest zenne
This post was edited on 2004-11-10, 17:51 by Unknown user.
Reply · Quote OlleHefa #2
since Mar 2004 · 175 posts · Location: Deurne-Noord
Wij hadden vorig jaar net een gelijkaardig probleem. Ons gewest was eigenlijk nog maar 1 iemand en ja alleen kan je onmogelijk een IKaa geven of Peter en Meter werking doen. Dus is die persoon in samenwerkin gmet de Peter en Meter van het verbond op zoek gegaan naar (meestal nog lokaal actief) volk. Maar niet zo vollenbakmeedraaien. Eerder van "heb je goesting om aan iets mee te werken dan doe je dat heb je geen goesting dan doe je dat niet". Van onze Chiro heb ik mij opgeofferd.
Maar das allemaal wel fun. Komde nog is wa volk tegen.
dat eerste jaar hebben wij onze IKaa samen met een ander gewest gedaan. Enkel die ene en de Peter en MEter van het verbond waren erbij van ons gewest.
na het eerste jaar "voor de fun". hebben wij besloten om terug een echt gewest te worden. En zijn we gaan kijken wie er allemaal vollenbak kan meedraaien.
Nu hebben wij een tof ploegske met een aantal enthousiaste mensen (die bijna allemaal nog steeds in een plaatselijke groep zitten).
En geven wij volgende week onze IKaa (stressss) zonder hulp van een ander gewest.

Kvind wel raar dat jullie IKaa verzet is naar Februari, want februarie is nogal laat. Kunnen jullie dat niet met een ander gewest mee organiseren ofzo (tzijn maar ideekes he). Of gewoon zeggen dat je er geen gaat geven dit jaar en de groepen de data's van andere gewesten van jullie verbonde geven?
Live it seems will fade away
Reply · Quote ukgoespiusx #3
daar hadden we over nagedacht en zelfs gevraagd, maar dit was zeer moeilijk wegens de late beslissing.
Ons gewest was ook zeer laat bijeen geroepen.
Ik ben nieuw trouwens (als enige en ook nog behorende tot een plaatselijke groep)
Door e late afspraken was het praktisch bijna onmogelijk om me't een andere groep mee te gaan.
(besproken op de verbondsraad)
Uiteindelijk hebben we beslist om laat te gaan om zo voldoende tijd te hebben om binnen het gewest naar gemotiveerde begeleiders te gaan zoeken en zo te proberen ook de gewestwerking wat vlot te laten lopen.
Een Ketiweekend gaan we ook organiseren (ongeveer het meest succesvolle van onsgewest) met ketileiders als begeleiding.
Maar alle raad en hulp is natuurlijk altijd welkom, zeker omdat ik er persoonlijk niet zo veel van weet
THE TRUTH MAY BE FREEK

Reply · Quote gewestman #4
since Oct 2004 · 11 posts
Group memberships: Leden, Nationaal
Voldoende nieuwe mensen aantrekken voor de gewestploeg is een probleem waar veel gewesten mee kampen.  De oorzaken zijn divers.  Een aantal gewesten werkte daarvoor al oplossingen uit, de ene al succesvoller dan de andere.  Ik zet er enkele op een rijtje, maar eerst iets over oorzaken...

Voor veel leiding in Chiro is hun plaatselijke groep een logisch engagement, terwijl gewest, verbond of nationaal iets extra is.  Dit extra engagement bovenop hun leidingstaken is dikwijls te veel om te combineren.  We evolueren ook naar een vrijetijdscultuur met een erg breed aanbod voor jongeren waardoor de concurrentie met andere activiteiten ook steeds groter wordt.  Het gewest wordt dan ook dikwijls gezien als iets voor oud-leiding.
Op het moment dat leiding oud-leiding wordt, blijkt het gewest echter nog steeds niet zo'n makkelijke stap.  De keuze om met Chiro te stoppen is meestal volledig.  Een gewestengagement zit er ook dan niet meer in.  Leiding stopt omdat ze het wel gehad hebben en dan zijn het uitzonderingen die er toch nog een beetje mee willen verder doen na hun groep.
Wat dikwijls ook meespeelt is het beeld dat leiding heeft van het gewest.  Veel gewesten slepen bij hun groepen een slechte naam mee door negatieve ervaringen uit het verleden.  Om dit beeld om te buigen is het belangrijk dat een gewest een aantrekkelijk beeld kan geven.  Een goed aanbod is daarbij erg belangrijk, en dit is met een kleine ploeg natuurlijk moeilijker.
Aantrekkelijkheid van een gewestengagement tenslotte, is erg belangrijk.  De tijd dat mensen een engagement opnemen uit overtuiging is voorbij.  Als mensen nu een engagement opnemen willen ze daar ook iets voor in de plaats krijgen.  Steeds meer mensen zien ook geen langdurig structureel engagement zitten, maar zijn wel bereid om deelverantwoordelijkheden te nemen.  Het is dan ook belangrijk dat groepen beseffen dat het gewest veel te bieden heeft en dat er naar hen ook geluisterd wordt.  Een klein gewestploegje besteedt zijn energie daarom misschien beter aan het betrekken van groepen bij de werking, dan aan het uitwerken van een stevig aanbod dat enkel vanuit de visie van het select gewestclubje ontstaat.  Een sterke betrokkenheid van groepen bij de gewestwerking is erg belangrijk.  Hoe sterker groepen zich betrokken voelen bij de gewestwerking, hoe sterker de aantrekkingskracht van een gewest voor nieuwe medewerkers en hoe meer slagkracht het gewest ook krijgt.

Als oplossingen zijn er eigenlijk drie grote pistes te onderscheiden: werken met vertegenwoordiging vanuit de groepen, een projectstructuur opzetten en de werking tijdelijk op een laag pitje zetten om vooral de groepen te leren kennen.
Bij vertegenwoordiging is het gewest meestal samengesteld uit twee leidingsmensen uit elke groep van het gewest (zo wordt het gewest een taak zoals bijv. de jeugdraad).  Het contact met alle groepen is zo verzekerd en er is veel volk in de ploeg.  Het nadeel is dan wel dat het moeilijk is om ervaring in de ploeg samen te brengen, je zal minder oud-leiding in de ploeg kunnen houden.  De motivatie van de gewestmedewerkers is ook niet verzekerd.  Dit systeem werkt alleen goed als het gewest serieus genomen wordt door alle groepen.
Bij een projectstructuur bestaat het gewest uit een klein kerngroepje dat de algemene taken opneemt en het programma opmaakt.  Voor alle activiteiten worden dan projectmedewerkers gezocht bij de leiding.  De kern volgt op, maar trekt in principe geen projecten.  Op deze manier biedt het gewest de kans aan leiding om deelverantwoordelijkheden op te nemen.  De kernploeg kan zich in dit systeem richten op het aantrekken van projectmedewerkers en activiteiten worden sterk meegedragen door leiding uit de groepen.  De betrokkenheid kan op deze manier ook sterk verhoogd worden.  Nadeel is dan weer dat de kern moet bevolkt worden door sterke mensen die er veel tijd willen insteken en dit ook enkele jaren kunnen volhouden.  Voor de kernleden kan dit systeem ook extra belastend zijn.
Bij het derde systeem zet je even alle activiteiten aan de kant en probeer je om samen met de groepen te kijken hoe je de gewestwerking weer optimaal kan laten werken.  Je gaat na wat de verwachtingen zijn van groepen, of er interesse is, hoe je je kan structureren, ...  Een goede manier kan zijn om alle groepen een bezoekje te brengen op de LK (maak vooraf wel afspraken met de groepsleiding!) zodat je zeker iedereen bereikt.  Infovergaderingen voor geïnteresseerden kunnen natuurlijk ook, maar dan loop je het risico dat er niet veel volk komt opdagen.  Enquêtes zijn te vermijden omdat een goede enquête erg moeilijk op te stellen is en omdat je niet altijd de goede antwoorden krijgt.

Erg sumier, maar ik hoop je hiermee toch wat op weg te helpen.

Wim
[size=15][color=blue]Voor al uw gewestvragen: mail naar [url=mailto:gewesten@chiro.be]gewestman[/url][/color][/size]
This post was edited on 2004-11-16, 15:09 by Unknown user.
Reply · Quote Freddy #5
User title: Freddy 4Ever
since Oct 2003 · 869 posts · Location: Gent
Quote by gewestman on 2004-11-10, 06:33:
Erg sumier, maar ik hoop je hiermee toch wat op weg te helpen.
Hmm... <_<
Ik blijf in Chiro geloven ....
http://www.Chiro-Mere.be
Freddy 4ever
Reply · Quote Ex_Aspiranje #6
since Oct 2003 · 1398 posts
Heb ook ff moeten doorbijten met die lange tekst, maar wat erin staat is best interessant: waarom het met de gewestwerking soms niet zo goed gaat en manieren om daar iets aan te doen :)

*tip aan gewestman: misschien kan je enkele kernwoorden in je tekst in het vet zetten, of wat meer spatiëring laten in je tekst... Zoiets maakt het lezen veel makkelijker en aantrekkelijk! En wat je zegt is best wel interessant, zou dus fijn zijn moesten veel mensen zin krijgen om het te lezen :)
Reply · Quote gewestman #7
since Oct 2004 · 11 posts
Group memberships: Leden, Nationaal
Sorry mensen,

De vraag was zo ingewikkeld dat ik er niet korter kon op antwoorden, vandaar dat ik het sumier noemde ...

Overigens leek een doorbijtertje dan toch nog beter dan een simplistische verklaring, maar jullie hebben inderdaad wel gelijk.

Ik zal de Ctrl-B-combinatie meer gebruiken in het vervolg.

Wim
[size=15][color=blue]Voor al uw gewestvragen: mail naar [url=mailto:gewesten@chiro.be]gewestman[/url][/color][/size]
This post was edited on 2004-11-16, 11:57 by Unknown user.
Reply · Quote Freddy #8
User title: Freddy 4Ever
since Oct 2003 · 869 posts · Location: Gent
Gewestman saves the day!!! (Of alvast zijn eigen berichtje :) )
Hoera voor Gewestman!!!
Ik blijf in Chiro geloven ....
http://www.Chiro-Mere.be
Freddy 4ever
Reply · Quote ief #9
since Feb 2005 · 162 posts · Location: Zemst
Quote by ukgoespiusx on 2004-10-27, 02:52:
Mod break: Geknipt uit de voorstelling van Gewestman. Past beter als een apart topic in dit nieuwe subforum  :rolleyes:

geen slecht idee,
enige gedachte over hoe je meer mensen naar het gewest kunt lokken, we werken namelijk maar met 4 personen op dit moment.
We zijn al druk aan het zoeken.
Maar door dit probleem hebben we onzen IK moeten verleggen naar februari.
ni simpel dus
ik ben er al bijgekomen :D

en volgend jaar gaan we er een heel deel meer hebben, mensen enzo in het gewest, dus dat wordt wel oke.

het gaat hier btw om gewest Zenne
Reply · Quote ukgoespiusx #10
en als alles gaat zoals het nu gepland is moet het lukken om volgend jaar heel wat meer activiteiten te organiseren,
ik heb er in ieder geval al zin in.
THE TRUTH MAY BE FREEK

Reply · Quote ief #11
since Feb 2005 · 162 posts · Location: Zemst
Quote by ukgoespiusx on 2005-03-23, 03:32:
en als alles gaat zoals het nu gepland is moet het lukken om volgend jaar heel wat meer activiteiten te organiseren,
ik heb er in ieder geval al zin in.
ik ook zeker en vast, anders had ik er niet bijgekomen he ;)

binnen 2 a 3 jaar zijn we het beste gewest van de chiro :-D
Reply · Quote dokken (Administrator) #12
User title: Forum-veteraan
since Oct 2003 · 1094 posts · Location: OPSTAL (Buggenhout)
Group memberships: Admins, Leden
Quote by ief on 2005-03-23, 07:37:
binnen 2 a 3 jaar zijn we het beste gewest van de chiro :-D
Nu ook ni te snel beginnen zweven he, ge gaat ons ni zo rap van de troon stoten  :-p

Nee, serieus. da's de spirit: ge moet uw eigen gewestwerking altijd de beste vinden ...
Reply · Quote Den_Tack #13
since Feb 2006 · 2 posts · Location: Turnhout
Wij hebben dit jaar ook ons gewest terug opgestart. Met succes !! We zijn in het begin met onze huidige verbondspeter op zoek gegaan naar enkele mensen die dit wel zagen zitten, en zo kwamen we aan een 5-tal "geinteresseerden". Mooi aantal dus om mee te starten, maar we wouden toch zekerheid hebben en dus zijn we met deze 5 mensen beginnen rondvragen aan leiding en ex-leiding die wij nog een beetje kende van op onze ikaa en ketibivaks of ze geen intresse hadden in het gewest. Dit was een succes. We stonden nu met een ploeg van 10 mensen in ons gewest. Op onze Ikaa hebben we nog 2 koppen bijgewonnen en dus nu vormen wij een sterke gewestploeg met mensen uit verschillende chiro's binnen ons gewest. Door de goede public relations die we hierdoor hebben zijn onze gewestactiviteiten ook steeds weer een succes geweest. Ons gewestbal was een succes, een zeer goede opkomst bij onze 1ste gewestavond (Quiz), een magnifiek Ikaa en een onvergetelijke Gewestavond 2 (Dropping). In mei hebben we nog een 3de gewestactiviteit. Een voetbaltornooi. Hier en daar hoor je nu de chiro's elkaar al wel uitdagen dus zijn we er vrij zeker van dat dit ook nog een succes kan worden mits een goede organisatie.

Ik denk vooral dat het hulpvol is net zoals wij gedaan hebben om mensen aan te spreken. Aanspreken is ook veel efficiënter dan bv een brief rondsturen naar alle groepsleiding. Probeer wat sociaal contact te maken met enkele mensen die je nog kent van op een ikaa of een ketibivak of dergelijke. Wat we nu trouwens ook voor hebben is dat ons gewest volgend jaar uit 20 mensen zou bestaan als we alle kandidaten die we ondertussen hebben zouden toelaten. Door mondelinge reclame over hoe leuk het wel niet is in het gewest zijn er zeer veel mensen die intresse hebben gekregen in ons te joinen.

Dus als ik uit eigen ervaring 1 TIP mag geven. Mondelinge communicatie binnen je gewest heeft veel meer effect dan mails of brieven (hoe makkelijk ze ook zijn).

Groetjes :chiro
MET CHIRO SJBééé ALLES DIK OKééé
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.

Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Reply
Go to forum
Unclassified NewsBoard 1.6.4 © 2003-6 by Yves Goergen
Page created in 218.4 ms (152.7 ms) · 108 database queries in 29.4 ms
Current time: 2012-02-09, 22:53:20 (UTC +01:00)